معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گلابی از ۵۶۷ هکتار از باغ‌های استان آغاز شده و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده پیش بینی می‌شود امسال بیش از چهار هزار و ۹۰۰ تن گلابی از سطح باغ‌های استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید گلابی در سطح استان متعلق به ارومیه است، افزود: سطح زیر کشت گلابی در آذربایجان‌غربی ۶۰۰ هکتار است که ۵۶۷ هکتار به صورت بارور کشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان به اینکه این محصول در استان اغلب به صورت آبی پرورش می‌یابد، اظهار کرد: میانگین تولید گلابی در باغ‌های آبی هشت تن در هکتار و در باغ‌های زیر کشت دیمی نیز ۲ تن در هکتار است.

دیانتی اظهار کرد: در صورت مجاورت با اقلیم‌هایی با بارندگی بالای ۵۰۰ میلی‌متر مانند سردشت این محصول به صورت دیمی نیز پرورش داده می‌شود که در این روش میزان عملکرد تولید کمتر است.

وی با بیان اینکه ارقام موجود در استان از رقم‌های شاه میوه، درگزی و سردرود است، گفت: سازمان جهادکشاورزی استان در نظر دارد تا با هدف توسعه باغ‌های گلابی ارقام جدید مانند بیروتی، ویلیامز، اسپادونا و سایر ارقام را با استفاده از پایه‌های رویشی به دلیل مصرف کم آب در استان ترویج دهد.

آذربایجان‌غربی دارای ۱۲۰ هزار هکتار باغ است که در آن انواع میوه‌های هسته دار اعم از سیب درختی، گلابی، آلو، آلبالو، زردالو، شلیل، هلو و سایر میوه‌های بهاره تا پاییزه کشتف تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

علاوه برباغ‌های میوه این استان در زمینه زراعت هم فعال بوده و کشت گندم، جو، انواع حبوبات آبی و دیم هر ساله در این منطقه توسط زارعان محقق می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.