رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس با اشاره به فعالیت ۴۵ کارگروه نخبگان، گفت: تعداد ۱۰ مرکز رشد و حدود ۱۰۰ پایگاه علمی در استان تشکیل داده‌ایم که در تمام شهرستان‌ها مستقر هستند.

مجید میکائیلی در نشست خبری ضمن تبریک روزخبرنگار با بیان اینکه اولویت اصلی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر حمایت، مشارکت و توسعه راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد ظرفیت بازار و کمک به تجاری سازی محصولات تولیدی آنها است، گفت: نگاه ما این است که در استان در مسیر تولید علم بومی و پیشرفت علمی در حوزه‌های علوم تجربی، علوم انسانی، علوم روانشناختی و علوم آینده ساز گام‌هایی برداریم.

او ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی ما نگاه هدایتی و حمایتی از هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپای دانش بنیان در فارس است که یک نگاه کنشگری علمی و یک حلقه میانی برای ارتباط گیری با دیگر دستگاه‌ها در استان محسوب می‌شود.

میکائیلی اظهار کرد: کمک به ایجاد تحول در محتوای علوم انسانی با استفاده از از ظرفیت‌های نخبگی استان، ایجاد، توسعه و شبکه سازی هسته‌های علمی مسئله محور دانشجویی در زمینه نقش آفرینی در چرخه حل مسئله در استان و هم افزایی ظرفیت‌های علمی و مردمی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در استان از جمله مباحثی است که در این سازمان دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس گفت: در استان ۴۵ کارگروه نخبگان، افزون بر ۱۰ مرکز رشد و حدود ۱۰۰ پایگاه علمی تشکیل داده‌ایم که در تمام شهرستان‌ها مستقر هستند و فعالیت‌های مختلف را دنبال می‌کنند.

میکائیلی افزود: ما در این کارگروه‌ها هم به تولید مساله و هم حل مساله و هم به جهت دهی پژوهش‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی به سمت حل مسائل استان و ایجاد بانک اطلاعاتی، ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در استان در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم.

او ادامه داد: ذائقه امروز مردم به سمت مباحثی مانند هوش مصنوعی و خانه‌های هوشمند افزایش یافته و سعی کرده‌ایم در این مجموعه و مراکز علمی که در شهرستان‌ها داریم جاذبه‌های علمی را در مساجد، مدراس، دانشگاه‌ها و محله‌ها برای ورود افرادی که به ما مراجعه کنند ایجاد کنیم.

میکائیلی، با اشاره به ایجاد و آغاز فعالیت مرکز علم و فناوری اسوه فارس از ابتدای امسال گفت: در این مرکز فراتر از یک مرکز رشد فعالیت‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس گفت: ما در این مجموعه سه اقدام را نیاز سازمانی خود می‌دانستیم و با کمک مسئولان استانی دنبال کردیم که این اقدامات شامل تشکیل شورای هماهنگی اقتصاد دانش بنیان در استان برای حل مشکلات شرکت ها، هسته‌ها و واحد‌های فناور، راه‌اندازی سامانه و بانک اطلاعات نیاز‌های فناورانه استان که در قالب شبکه دیتا سنتر شکل اولیه خود را پیدا کرده و همچنین شبکه سازی نخبگان و فعالان دانش بنیان می‌شود.

میکائیلی افزود: یکی از طرح‌های کلانی که در سطح سازمان دنبال می‌کنیم طرح نخبه پروری تحت عنوان طرح شهید احمدی روشن است که در قالب آن ظرفیت‌ها و استعداد‌های مختلف در محلات و مساجد را شناسایی کنیم و هویت بخشی و ایجاد شبکه و انگیزه بخشی به مجموعه‌های مردمی آغازگر، نوپا و الگونمایی را در سطح استان داشته باشیم.

او با تصریح بر اینکه در مجموعه‌های نوپا ما به دنبال چرخه نخبه پروری هستیم که در هر مجموعه‌ای در محلات شکل دهیم، گفت: طرح دیگری که در سازمان جاذبه ایجاد می‌کند طرح نیازمحور باقرالعلوم است که به ساماندهی نیازمحور شبکه عظیم بسیج مردمی حول نیاز‌های انقلاب اسلامی در حوزه فنی و مهندسی می‌پردازد.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس افزود: در این طرح، بسیج با استفاده از ظرفیت اقشار بسیج و محلات به شناسایی نیاز‌های فناوارانه صنایع استان پرداخته و بر اساس نیاز‌ها اقدام به ایجاد هسته‌های فناور و رشد آنها تا مرحله دانش بنیانی کرده و به این هسته‌ها در قالب طرح‌های حمایتی کمک‌های بلاعوض می‌شود.

میکائیلی گفت: یک طرح دیگر که در آن رویکرد مساله محوری در حوزه علمی داریم طرح شهید شهریاری است که در این طرح به ساماندهی مساله محور شبکه عظیم بسیج مردمی حول مسائل انقلاب اسلامی با ۲۰ درصد حمایت و ۸۰ درصد منابع کارفرمایان تحقیقاتی می‌پردازیم. در این طرح مخاطب ما بیشتر مراکز دانشگاهی و دانشجویان که طرح‌هایی در حوزه مساله محوری نهایی سازی می‌کنند هستند.

سجاد اکبرپور معاون نوآوری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس هم با اشاره به اینکه یکی از چالش‌هایی که فعالان حوزه علمی و فنی با آن مواجه هستند، بازاریابی، بازارسازی و معرفی محصول است، فن بازار سازمانی را از نیاز‌های زیست بوم دانش بنیان فارس دانست و افزود: ما اولین فن بازار سازمانی فارس را در سازمان پژوهشی استان راه اندازی کردیم.

او ادامه داد: بخش فن بازار شرکت‌های دانش بنیان، نوآور، فناور سراسر استان که در مسیر دانش بنیان، نوآوری و فناوری حرکت کند محصولات آنها توسط فن بازار به دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌های خصوصی معرفی می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: یک چالش اساسی شرکت‌های دانش بنیان عدم ارائه و بازاریابی مناسب برای محصولاتشان است و این چالش باعث شده که از مجموع ۳۶۰ شرکتی که در استان داریم کمتر از ۴۰ شرکت اشتغالزایی آنها ۲ رقمی باشد.

اکبرپور گفت: در این حوزه با راه اندازی بخش فن بازار سعی کرده‌ایم که کمک کننده باشیم و این بخش نیز به شکل هفتگی فعالیت‌های جدیدی را به مجموعه فعالیت‌های خود اضافه می‌کند تا بتواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.