مستند «اسرائیلیسم» نحوه آموزش و نمایش نزاع اسرائیل و فلسطین در مؤسسات یهودی آمریکا را زیر ذره‌بین می‌برد.

ابوالفضل خسروجردی مسئول تامین محتوای عماریار که به تازگی مستند «اسرائیلیسم» را ترجمه و روی این پلتفرم قرار داده است در رابطه با جزئیات این مستند و ورود آن به ایران اظهار کرد: «عماریار» با شبکه‌ای از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان محتوای مردمی و سازمانی همکاری می‌کند که آن‌ها رصد و معرفی آثار به عماریار را در برنامه همکاری دارند. علاوه‌بر تامین‌کنندگان، مخاطبان عماریار دغدغه معرفی آثار خوب به ما را دارند. یکی از مخاطبان که اتفاقا مترجم زبان انگلیسی هم است، در رصد‌های خودش به این مستند رسید و آن را به عماریار معرفی کرد. عماریار هم با توجه به ظرفیت قابل توجه این مستند، وارد پروسه همکاری در ترجمه با وی شد و نهایتا کار آماده پخش شد.

وی در رابطه با شرایط تولید و داستان مستند، گفت: «اسرائیلیسم» نحوه آموزش و نمایش نزاع اسرائیل و فلسطین در مؤسسات یهودی آمریکا را بررسی می‌کند. این مستند انتقادی است به رفتار اسرائیل با فلسطینیان و آموزش‌هایی که در جامعه یهودی آمریکا ارائه می‌شود؛ ماجرای این مستند، درباره چند و چون آموزش‌های مراکز یهودی به جوانان و نوجوانان یهودی در آمریکا است، به‌طوری که خروجی این آموزش‌ها تربیت افرادی است که باور دارند کسی یهودی واقعی است که طرفدار اسرائیل باشد.

وی افزود: اما گاهی همه آنهایی که تحت این آموزش‌ها قرار می‌گیرند، به خروجی مورد نظر طراحان این مراکز آموزشی نمی‌رسند و با وجود اینکه این آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند، مخالف این باور هستند. حالا ۲ نفر از این جوانان، سوژه بررسی و روایت این مستند شده‌اند. دو یهودی جوان آمریکایی با نام‌های «سیمون زیمرمن» و «ایتان» که با این باور بزرگ شده‌اند که باید به هر قیمتی از دولت اسرائیل دفاع کنند. ایتان به ارتش اسرائیل می‌پیوندد و سیمون در میدان نبردی دیگر، یعنی دانشگاه‌های آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند.

خسروجردی در ادامه گفت: این دو وقتی با چشمان خود شاهد بدرفتاری اسرائیل با مردم فلسطین شدند، وحشت‌زده و دل‌شکسته می‌شوند. آنها به جنبش یهودیان جوان آمریکایی می‌پیوندند که با نسل قدیمی بر سر محوریت اسرائیل در یهودیت آمریکایی مبارزه می‌کند و خواستار آزادی برای مردم فلسطین هستند. داستان‌های آنها شکاف نسلی در جامعه یهودی آمریکا را آشکار می‌کند، زیرا یهودیان جوان بیشتری روایت‌هایی را که کنیسه‌ها و معلمان مدارس عبری در کودکی به آنها آموخته‌اند، زیر سوال می‌برند.

وی با اشاره به این که عوامل این مستند از یهودیان بیدار شده آمریکا هستند، یادآور شد: ارین الکسمن یک فیلمساز یهودی است که در سامرویل ماساچوست مستقر است. «اسرائیلیسم» اولین تجربه کارگردانی اوست. ارین و سام آیلرتسن، شرکت تولید فیلم غیرانتفاعی «تیکون اولام» را تأسیس کرده‌اند که بر مستندسازی تمرکز دارد. علاوه‌بر «اسرائیلیسم»، اکسلمن در حال حاضر مشغول تهیه مستند بلند «نسل توافق سبز جدید» است. سام آیلرتسن نیز قبل از «اسرائیلیسم» که اولین تجربه کارگردانی اوست، یک دهه به‌عنوان فیلمبردار و تدوینگر در پروژه‌های داستانی و مستند کار کرده است. او همچنین در حال کارگردانی مستند «نسل توافق سبز جدید» است که جنبش اقلیمی جوانان را دنبال می‌کند.

این فعال عرصه مستند ضمن اشاره به روایت جدیدی که در این مستند ارائه می‌شود، مطرح کرد: در این اثر با یک روایت جدید از مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین روبه‌رو هستیم. کارگردان سراغ خود جامعه یهودیان آمریکا رفته و نگاه آنها به اسرائیل را به بحث گذاشته است. مستندساز شروع به روایت ماجرا‌هایی کرده که شاید برای یهودیان تازه نباشد، اما برای دیگران کاملا جدید و آگاهی‌دهنده است. همین ورود به مسئله فلسطین از زاویه جدید را می‌توان مزیت ویژه مستند دانست.

وی افزود: این مستند در سال ۲۰۲۳ با مدت زمان یک ساعت و ۲۴ دقیقه ساخته شده است، اما با جذابیت‌های تصویری و روایی که درون خود دارد، برای بیننده به هیچ وجه خسته‌کننده نیست. «اسرائیلیسم» در کشور آمریکا با استقبال جوانان روبه‌رو شده است و علاوه‌بر آمریکا در برخی کشور‌های دیگر مانند کانادا نیز اکران شده است. جالب است که این مستند در جشنواره‌های فیلم مستند هم خوش درخشیده و جوایزی را کسب کرده است؛ اکران این فیلم در دانشگاه‌ها به‌رغم فشار‌های لابی‌های صهیونیست با موفقیت به انجام رسیده است و شاید خیزش دانشجویان و دانشگاه‌های آمریکا بعد از طوفان الاقصی را بتوان نتایج ساخت چنین تولیداتی دانست. به عنوان نمونه صهیونیست‌ها تلاش کردند از اکران این فیلم در مراکز دانشگاهی مانند کالج هانتر، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه ییل کانادا و ... جلوگیری کنند، اما با سماجت دانشجویان به هدف خود نرسیدند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: مستند «اسرائیلیسم» شکاف نسلی بر سر هویت یهودی و دیدگاه‌های در حال تکامل جوانان آمریکایی درباره رژیم صهیونیستی را به تصویر می‌کشد. در این اثر با یک روایت جدید از مسئله رژیم صهیونیستی و فلسطین روبه‌رو هستیم. کارگردان سراغ خود یهودیان آمریکا رفته و نگاه آنها به اسرائیل را به بحث گذاشته است و به واسطه تازگی روایت و زاویه نگاه جدید، با استقبال قابل توجه مخاطب آمریکایی همراه بوده، اما مخاطب ایرانی خیلی کمتر آن را شنیده است. به نظر ما، فضای رسانه‌ای در ایران نیازمند این است که نگاه‌های جدید و روایت‌های دست اول از مسئله فلسطین به‌طور جدی در آن مطرح شود. این مستند نشان می‌دهد که اشغالگری رژیم صهونیستی فقط مورد اعتراض و مخالفت ایران و مسلمانان و حتی مردم دیگر کشور‌ها نیست. خود یهودیان آمریکایی هم حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارند.

منبع: مهر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.