عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور با ابراز نگرانی از وضعیت بازار عسل گفت: عسل تقلبی به یک صنعت تبدیل شده و بطور گسترده در بازار عرضه می‌شود.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور گفت: عسل طبیعی به مایع شیرین و غلیظی اطلاق می‌شود که از شهد گل‌ها و آنزیم‌های ترشح شده از زنبور عسل بدست می‌آید و از طریق فرایند طبیعی جمع‌آوری شهد گل‌ها توسط زنبور تولید می‌شود.

احمد قربانی افزود: در این فرایند، زنبور با خرطوم خود شهد گل را می‌مکد و در عسلدانش ذخیره می‌کند و پس از تکرار این عمل و افزودن آنزیم به آن، دوباره بوسیله خرطوم، آن را چندین بار در حجره‌‎های قاب عسل تخلیه کرده که در نهایت حاصل آن عسل مرغوب طبیعی است.

او با اشاره به تفکیک انواع عسل تقلبی گفت: تقلب‌ شامل سه نوع است، شربت‌های شیرین‌کننده که بعنوان عسل به فروش می‌رسد، عسل‌هایی که بدون وجود زنبور در کارگاه تولید و بصورت پاتیل به بازار عرضه می‌شود و عسل نارس که دارای رطوبت بالا و آنزیم کم است.

وی در باره عسل نارس توضیح داد: این نوع عسل حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آب و رطوبت دارد و فرایند تولید آن ناقص است، زیرا زنبور نتوانسته است بطور کامل رطوبت را کاهش دهد و آنزیم‌های لازم را اضافه کند.

قربانی با تاکید براینکه تشخیص عسل خالص، تنها در آزمایشگاه انجام می‌شود، گفت: عسل‌های طبیعی از نظر رنگ و بو، متفاوت است و این ویژگی‌ها تحت تأثیر نوع گل، زمان گلدهی و محل رویش گیاه قرار دارد با این حال، تشخیص کیفیت و میزان خلوص عسل، تنها از طریق آزمایش تخصصی ممکن است.

عضو هیات مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری با اشاره به شایع‌ترین نوع عسل تقلبی در بازار افزود: این نوع عسل‌ها، عسل‌های دست‌ساز یا پاتیلی است که با عصاره گیاهان معطر مانند آویشن و شکر تولید می‌شود.

قربانی بر لزوم اصلاح ساختار برای جلوگیری از تولید این نوع عسل و تشکیل موسسات پایش محصول، اتحادیه زنبورداری و صندوق زنبورداران تاکید کرد و گفت: استفاده از هولوگرام بعنوان یک اقدام برای جلوگیری از توزیع عسل تقلبی در بازار ضروریست و همچنین حضور و فعالیت محققان و کارشناسان علمی در دانشگاه‌ها برای شفاف‌سازی این موضوع اهمیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.