مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: با تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سد بالاخانلو نیمه دوم سال جاری، آبگیری می‌شود.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه آبی در استان قزوین با افق سال ۱۴۲۰ در حال انجام است، گفت: سد بالاخانلو با هدف تأمین بخشی از نیاز آب شرب پنج شهر و ۳۰ روستای جنوب استان، بهبود آبیاری ۴۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست و تأمین حقابه محیط زیست روی رودخانه حاجی عرب در حال احداث است.

وی میزان پیشرفت فیزیکی عملیات ساخت سد بالاخانلو را بیش از ۸۵ درصد دانست و افزود: با تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سد بالاخانلو نیمه دوم سال جاری، آبگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: انجام عملیات تکمیلی سرسره آبگیر، سرریز، اتاق کنترل، شیرآلات، نصب تجهیزات مکانیکال و ابزار دقیق از جمله اقدامات در دست اجرا برای آماده‌سازی پروژه با هدف آبگیری است.

وی در ادامه با اشاره به ساخت سد شهید لشگری نهب بیان کرد: این سد با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون با هدف کنترل سیلاب‌های فصلی و ناگهانی رودخانه خررود و مدیریت آب جهت مصارف کشاورزی آماده بهره‌برداری و افتتاح است.

ستوده افزود: در پائین دست این سد، شبکه آبیاری نهب قرار گرفته که با هدف تنظیم و تحویل ۸۰ میلیون مترمکعب آب از منابع سطحی به اراضی کشاورزی در دست اجرا بوده و هزینه ساخت پروژه سد و شبکه آبیاری نهب حدود ۳ هزار میلیارد تومان است.

همچنین در این برنامه، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: انتقال آب از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان نیز یکی دیگر از طرح‌های مهم انتقال آب در استان است که فاز اول آن با هدف تأمین آب شرب آبیک به میزان ۲۶۰ لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم این طرح با هدف انتقال آب از سد طالقان به شهر‌های محمدیه و مهرگان در انتظار تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

ستوده در ادامه گفت: برای اجرای خط آبرسانی از آبیک تا مهرگان به حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که در صورت تامین این اعتبار، طی یک سال این پروژه، اجرایی می‌شود.

وی افزود: در فاز دوم، برنامه این است که بتوانیم از دو راهی آبیک تا شهر مهرگان را به طول ۳۵ کیلومتر اجرایی کنیم که برای این کار فشارشکن دو حوضچه با لوله‌هایی به قطر ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ نصب شد و در موازات آن هم حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر خط آبرسانی به مهرگان آماده حفاری و لوله‌گذاری و پیمانکار انتخاب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: برداشت‌های بی رویه از دشت قزوین، موجب افت سطح آب‌های زیر زمینی شده و سالی یک و دو دهم متر افت کرده است. 

ستوده عنوان کرد: با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان زمین شناسی کشور مبنی بر نرخ فرونشست ۱۷.۵ سانتی متری دشت قزوین، نجات آبخوان دشت قزوین نیازمند یک عزم جدی است که با همراهی و همکاری کلیه دستگاه‌ها و مشارکت عموم بهره برداران منابع آبی میسر خواهد شد.

وی، اجرای طرح‌های تعادل بخشی از جمله اصلاح الگوی کشت، بازتخصیص پساب در واحد‌های صنعتی را از پروژه‌های تعریف شده در طرح سازگاری با کم آبی دانست.

به گفته این مسئول؛ توسعه و پیشرفت منجر به توسعه اقتصادی می‌شود، اما نباید منجر به از دست دادن منابع استان شود.

ستوده تاکید کرد: در استان باید صنایع کم آب بر مستقر شوند و ظرف دو سال صنایعی که از چاه آب استفاده می‌کنند موظفند با استفاده از تکنولوژی‌های روز بتوانند از پساب‌های صنعتی استفاده کنند.

وی همچنین گفت: بخش کشاورزی عمده‌ترین مصرف کننده آب سطحی و زیر زمینی استان است و باید بدون توسعه و افزایش کشت بسوی اصلاح الگوی کشت و تبدیل زراعت به گلخانه و برنامه‌های سازگار با کم آبی پیش برویم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: در سال‌های گذشته سهم تخصیص آب از سد طالقان برای کشاورزی قزوین ۱۵۰ میلیون متر مکعب بوده است، اما با توجه به کاهش بارندگی‌ها پارسال و امسال ۹۰ میلیون متر مکعب آب برای بخش کشاورزی استان از سد طالقان تامین شده است.

ستوده افزود: در ۴ سال اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی، در شرایط خشکسالی قرار گرفتیم و در بازه بلند مدت ۱۳ درصد کاهش بارندگی داشتیم و قزوین جز چهار استان کم آب کشور است.

وی گفت: این کاهش بارندگی اثرات خودش را بر کاهش آورده رودخانه‌ها و سد‌ها به ویژه سد‌هایی با اهداف آب شرب و کشاورزی گذاشت.

در بخش دیگری از این گفتگو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به مخاطرات شنا و غرق شدن ۴ هم استانی در کانال‌های آب استان گفت: امسال آمار غرق شدگان نسبت به سال گذشته که ۱۱ مورد بوده کاهش یافته است.

وی به هم استانی‌ها توصیه کرد از نزدیک شدن، استقرار و شنا در مسیر رودخانه زیاران، دریاچه سد زیاران و کانال‌های آبیاری دشت قزوین بطور جدی خودداری کرده و مراقب فرزندان خود نیز باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار