وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری قدرت نرم ایران هستند و می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی حرکت دهیم.

صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی اظهار کرد: ما امروز میراث‌دار امانت شریفی هستیم و اولین شرط امانتداری حفظ و صیانت آن و سپردن به دست آیندگان است. بنده مفتخرم که ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در عرصه هنر و فرهنگ و آموزش و تدریس سپری کنم و از این بابت از خدای خود شاکرم. 

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید فرمودند که برداشتن گام‌های استوار در آینده باید گذشته را درست کند. در دولت وفاق ملی میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترد‌ای برای تحکیم وفاق، هویت فرهنگی و تمدنی است. تنوع و گستردگی گونه‌های گردشگری در ایران بسیار است. گردشگری مذهبی و سلامتی تا روستایی و دریایی همه گونه‌های این سرزمین هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که همه ویژگی‌های هفتگانه اقتصادی مقاومتی ابلاغی رهبر انقلاب را در بر دارد باید به عنوان الگوی حکمرانی خوب تقویت شود. اقتصاد صنایع دستی از اشتغالزاترین بخش‌های کشور است. برای اولین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از حوزه میراث گردشگری و میراث دستی ابلاغ شده است. 

او بیان کرد: بنده سیاست و خطی مشی خود را تحقق سیاست کلی نظام و برنامه توسعه هفتم قرار دادم و می‌دانم که برای اجرایی شدن آن نیازمند راهنمایی و پشتیبانی شما نمایندگان هستم. ایران بالغ بر یک میلیون اثر فرهنگی و تاریخی دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت جدی است. حال حاضر توانسته‌ایم در چهار دهه گذشته سی و پنج هزار اثر تاریخی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم. 

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در صنایع ناملموس است و در صنایع ملموس نیز ایران جایگاه پنجم را دارد. در حال حاضر ۸۳۶ موزه و ۲۰ محوطه طبیعی فعال هستند. با تعریف راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های خود را تنظیم کرده‌ایم. اولویت نخست ما توسعه گردشگری داخلی است.

او اظهار کرد: گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بالایی دارد و ما می‌توانیم با اشتغال زایی به اهداف آن دست پیدا کنیم. زمینه اشتغال در گردشگری بسیار بالا و ارزان است و ما می‌توانیم با تعریف سفر‌های ارزان و با کیفیت مهاجرت معکوس را به روستا‌ها داشته باشیم. ما می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌ها گردشگری در منطقه را افزایش دهیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: این رسالت ما است که بستر پذیرش ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم داشته باشیم و این امر ممکن است لذا نیازمند مجلس، دولت و بخش خصوصی هستیم. ما قول می‌دهیم که یک بازنگری در ضوابط حرائم در سراسر کشور داشته باشیم. حتماً باید این مسئله اصلاح شود و در دستور کار قرار دارد. 

وی ادامه داد: میراث فرهنگی و گردشگری قدرت نرم ایران هستند و ما می‌توانیم منابع اقتصادی تولید کنیم و هم می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی حرکت دهیم.

باید بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم

وی افزود: راهبرد هفتم، اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است. ایران ظرفیت بی‌مانند ۵ هزار کیلومتری در دریا دارد. چرا از این ظرفیت غافل شدیم. یکی از برنامه‌ریزی‌هایی که با نهاد‌های مسئول باید انجام دهیم، در حوزه گردشگری ساحلی است. 

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سواحل مکران بزرگترین ظرفیت در جنوب کشور است. سواحل شمال ظرفیت قابل توجهی دارند. 

او بیان کرد: راهبرد هشتم در حوزه صنایع دستی و افزایش نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور است. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم. باید بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال‌تر کنیم. باید بپذیریم درآمدزایی حدود ۳۰۰ میلیون یورویی صنایع دستی در ایران می‌تواند به دو میلیارد یورو برسد.

وی گفت: از نمایندگان و ریاست مجلس عذرخواهی می‌کنم. بعد از ۱۰ سال در همین تریبون حرف‌هایی زده شد که ۱۰ سال قبل زده شد. ۱۰ سال قبل همین حرف‌ها که امروز زده شد، گفته شد و به آن پاسخ دادم و امروز مستنداً با شما سخن می‌گویم. عزیزان آمدند در همین تریبون اتهاماتی را مطرح کردند. مشابه همین اتهاماتی که عزیزان مطرح کردند را قبلا هم گفتم که اینها دروغ و فریب و ساخته و پرداخته ضد انقلاب است، اما باور نکردند. در دادگاه گفتند اسنادتان را اعلام کنید. از هزاران افرادی که در جنوب کشور بودند یک نفر شکایت کرد. از اداره کل اطلاعات خوزستان با من برخورد غلطی انجام شد. دادستان سازمان قضایی این فرد را خواست و بعد از ایشان سوال کرد که آیا با شما برخورد شده است؟ و گفت بله. وقتی که از ایشان سوالات بیشتری مطرح می‌کنند ایشان ادعا می‌کند من این را خلاف واقع گفتم، چون من را تحریک کردند که بیایم اینجا شکایت کنم. دادستان قضایی بررسی می‌کند و حکم صادر می‌کند. این حکم در سال ۷۶ صادر می‌شود. آقایی که نامش را نمی‌خواهم ببرم این تهمت را به من زد. چون حرمت انسان واجب است نام او را نمی‌برم. گرچه بعضی‌ها حرمت ما را در اینجا نگه نداشتند؛ بنابراین قرار منع پیگرد برای من صادر شد. این سند هم تحویل آقای دکتر قالیباف شد. این موضوع در سال ۷۶ رسیدگی شد و برائت حاصل شد. 

وی ادامه داد: کسی از من شکایت نکرد و کسی هم خودکشی نکرده است و این دروغ محض است. الان در سال ۱۴۰۳ می‌گویند شما فلان پرونده را در سال ۷۶ داشته‌اید و من دوباره توضیح دادم، چون نماینده این حق را دارد از وزیر پیشنهادی توضیح بخواهد. عزیزان من! این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون انسان است. این سخنان منتشر می‌شود. والله جمهوری اسلامی شکنجه گر نیست و جناتب اتفاق نمی‌افتد. حرف‌ها را امشب خواهید دید در شبکه‌های بیگانه پخش می‌شود. چرا ما از این تریبون مقدس همه را تخریب می‌کنیم؟ من که در کمیسیون سند را به شما دادم. شما هم که اظهار کردید: قانع شدیم. طرح دوباره این موضوع در پشت تریبون جز تخریب شخصیت یک کاندید وزیر چه سودی برای شما دارد؟ هر چه دوست دارید بگویید. من با شما اختلاف سیاسی دارم، اما در انسانیت در اخلاق در انقلاب در اسلام در امام در باور به رهبری و نظام با شما مشترکم. در اصول با هم مشترکیم. در فروع ممکن است با هم اختلاف داشته باشیم. همین الان به شما عرض می‌کنم اگر به من اعتماد کنید فردا حتما با شما عزیزان بیشتر همکاری خواهم کرد، چون تئوری و استراتژی آقای دکتر پزشکیان وفاق و برادری و همگرایی است.

وقتی به نهاد امنیتی اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود

وزیر پیشنهادی گردشگری عنوان کرد: نمی‌خواهم کام ملت را تلخ کنم. در قضایای ارشاد و موضوع آقای شجریان رحمت الله علیه آن چیزی که من انجام دادم در یک جمله بگویم ابلاغ شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بوده است. مستند آن موجود است و من تحویل ریاست مجلس خواهم داد. چون اسناد محرمانه است و من مثل بعضی از دوستان رعایت اصول امنیتی را همیشه کردم و خواهم کرد. چیزی را منتشر نمی‌کنم. آن چیزی که انجام شد ابلاغ رسمی شورای امنیت ملی به وزیر ارشاد بود برای انجام آن کار. هیچکس در مسیر خلاف مصلحت ملی عمل نکرد. ولی نمی‌توانم اینجا ابعادش را باز کنم، چون فرصت ندارم، اما نکته اساسی این است که ما در انتخابات و در انقلاب هیچگاه مدعی تقلب نبودیم؛ چرا یک حرف را به ناحق شایعه می‌کنید و به دیگران منتصب می‌کنید؟ عزیزان من بار‌ها در مواقع مختلف سخنرانی داشتم و ضبط و ثبت شده است که امکان تقلب در نظام انتخابات ایران وجود ندارد. در همین انتخابات شما شهادت بدهید و در تلویزیون شاهد بودید من هر روز مصاحبه داشتم که انتخابات باید پرشکوه انجام شود.

صالحی امیری تاکید کرد: هیچگاه اعتراف نخواهم کرد و من هیچگاه نگفتم در انتخابات تقلب شده است. گفتید که رفتید دادگاه. بله در دادگاه دوستانی که اتهام زدند محکوم شدند. من محکوم نشدم. دروغ گفتید که من حبس شدم. من یک روز در ۴۳ سال بعد از انقلاب و یک ساعت جایی بازداشت نشدم در حتی کلانتری. چرا اتهام می‌زنید؟ از خدا بترسید. مگر ملاک دستگاه‌های امنیتی نیست؟ چرا برای کتابخانه ملی که سه سال رئیس آن بودم مرا تأیید کردند؟ همین نهاد‌های امنیتی چرا بنده را برای وزارت ارشاد تایید کردند؟ و با تایید مقامات عالی نظام چرا بنده را برای کمیته ملی و بین‌المللی المپیک تایید کردند پنج سال؟ چرا امروز نهاد‌های امنیتی مرا تایید کردند؟ همین الان من از آقای خطیب سوال کردم و گفتند شما تایید شدید عده‌ای گفتند ما با شما مشکل نداریم. مشکل ما تایید عدم تایید سپاه است. همانجا من گوشی را گرفتم و زنگ زدم به یکی از مقامات سپاه و سپس گوشی را دادم به این عزیزمان و به او گفتند ما ایشان را تایید کردیم و اصلا تعارف نداریم.

وی در پایان گفت: وقتی به نهاد امنیتی در این کشور اعتماد ندارید سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. وزیر اطلاعاتی که اینجا نشسته است می‌گوید ما تایید کردیم. کنار دستش دوستی می‌گوید تایید نشده است. ما گفتگو را بلدیم و به اصول گفتگو وفاداریم. رئیس جمهور نیز در اینجا گفته است من تایید صلاحیت همه را گرفتم و مشورت مقامات عالی را گرفتم، اما آقایان می‌گویند که بلوف می‌زنند. رئیس مجلس اینجا فرمودند که استعلام همه کاندیدا‌هایی که برای وزارت است مثبت بوده است.

خبرنگاران: فاطمه سیدی و نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
فقط خواهش می کنیم اتباع افغان رو به عنوان گردشگر نپذیرید وبه حساب نیارید اونها میاد وبرنمی گردند ویهو دیدین جمعیت کشورشد دوبرابر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
وقتی بیشه خالی از شیران باشد روباه ها میدان داری می کنن وقتی مردم تهران به پای صندوق های رای نیایند امثال مالک شریعتی وثابتی ها به مجلس راه پیدا کرده وباعث وهن مجلس می شوند چون چیزی درچنته ندارند دنبال دعوا و هوچی گری هستن
آخرین اخبار