نقش گرما و تغییرات اقلیمی در تشدید بیماری‌های قلبی از مباحثی بود که در نشست خبری بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق تشریح شد.

دکتر مسعود قاسمی٬ رئیس انجمن آترواسکلروز و رئیس بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق با تاکید بر پیشرفت‌های شگرف کشور در درمان بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های دریچه‌ای قلب، گفت: این درمان‌ها در کشور ما با کشور‌های پیشرفته دنیا مطابقت دارد. در زمینه ترمیم دریچه قلب حدود ۳۰ سال قبل جزء اولین کشور‌هایی بودیم که این کار را در دنیا شروع کردیم و تعویض یا ترمیم دریچه قلب بدون باز کردن قفسه سینه زمانی رویا بود؛ اما اکنون تکنولوژی هایی داریم که بدون باز کردن قفسه سینه و بدون بخیه روی پوست، از طریق شریان‌های پا، دست و بازو وارد قلب می‌شویم و دریچه را در محل مورد نظر قرار می‌دهیم. این عمل به صورت روزمره در مراکز درمانی کشور انجام می‌شود. این تکنیک به ویژه برای بیماران سالمند که باز کردن قفسه سینه برای آن ها ریسک بالایی دارد، بسیار سودمند است.

وی با بیان این که پیشرفت‌های پزشکی کشور با مجموعه تلاشی است که سال‌ها تیم پزشکی در کشور انجام داده است، افزود: همچنین بیماری داشته ایم که در یک زمان دو دریچه قلب او مشکل داشته و تعویض دریچه‌ها را با هم انجام داده و بیمار ۴۸ ساعت بعد از بیمارستان مرخص شده است.

قاسمی با اشاره به مبحث هوش مصنوعی در پزشکی و تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی با این امکان گفت: قسمت بسیار محسوسی از برنامه‌های کنگره را به نقش هوش مصنوعی در بیماری‌های قلبی اختصاص داده ایم. در روزمره پزشکی قلب به طور واضح از هوش مصنوعی استفاده می‌شود، اما در مجموع نهایتا تصمیم گیری با خود پزشک است.

وی در ادامه به برگزاری بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق از ۲۷ تا ۳۰ شهریور اشاره کرد و گفت: شعار کنگره امسال، تپش قلب با عشق و سلامتی است و در چهار روز برگزاری کنگره، حدود ۵ هزار شرکت کننده خواهیم داشت که ۲۶۶ استاد، محقق، متخصص و… به عنوان سخنران حاضر خواهند بود. البته تعداد سخنرانی‌ها ۵۹۲ سخنرانی است. همچنین ۷۲ پنل داریم که برای شرکت کنندگان در کنگره پیش بینی شده است. ضمن این که بیش از ۱۰۰ مقاله برای کنگره پذیرفته شده است که در قالب سخنرانی و پوستر ارائه می‌شوند. همچنین ۲۰ امتیاز بازآموزی برای پزشکان و ۱۵ امتیاز برای همکاران پرستار در نظر گرفته شده است.

قاسمی همچنین به آمار‌هایی در زمینه بیماری‌های قلبی عروقی اشاره کرد و گفت: در رتبه بندی‌ها پزشکی قلب و عروق ایران در حوزه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در وضعیت خوبی است و پیشرو هستیم. در جهان نیز آلمان، ژاپن و آمریکا در بالاترین سطح قرار دارند.

وی در ادامه با تاکید بر مبحث نیروی انسانی، امکانات پزشکی و همچنین اهمیت تحقیقات گفت: اگر به این ها بیشتر توجه شود به شرایط بهتری خواهیم رسید و در رتبه‌های بالای جهان قرار خواهیم گرفت.

قاسمی همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی را اولین علت مرگ در دنیا دانست و گفت: امید به زندگی در حوزه قلب و عروق در کشور ۷۷ سال است.

وی همچنین درباره تغییرات اقلیمی، گرما و آلودگی هوا و نقش آن ها در بروز و تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: این تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا و گرمای بیش از حد می‌تواند به افزایش تعداد سکته‌های قلبی، مغزی و فشار خون منجر شود؛ بنابراین فشارخونی‌ها باید بدانند که در گرما فشار خونشان بالاتر می‌رود.

قاسمی همچنین درباره آلودگی هوا گفت: پدیده التهاب ام‌الامراض محسوب می‌شود. دیواره رگ‌ها حساس است و آلودگی هوا می‌تواند مسبب افزایش لخته، آریتمی و انعقاد خون شود.

وی همچنین درباره مضرات ازن در شرایط گرمای زیاد هوا، به نقش رادیکال‌های آزاد و تعریف دو نوع رادیکال‌های آزاد اکسیژن و رادیکال‌های آزاد نیتروژن پرداخت و گفت: رادیکال‌ها برای بدن لازم هستند و در نابودی میکروب‌ها به بدن کمک می‌کنند؛ اما وقتی از یک حدی بیشتر شوند، معکوس عمل می‌کنند و خطر حوادث قلبی را افزایش می‌دهند. بنابراین عوامل محیطی مانند سیگار، آلودگی هوا و اشعه ماوراء بنفش وقتی از یک حد بیشتر شوند رادیکال آزاد ایجاد می‌کنند و از طریق افزایش بیمارگونه رادیکال‌های آزاد عامل ایجاد سرطان‌ها می‌شوند.

در ادامه این نشست خبری، دکتر مسعود اسلامی دبیر انجمن آترواسکلروز و دبیر علمی کنگره و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در این کنگره سخنرانانی از ترکیه، آلمان و آمریکا حضور خواهند داشت.

رئیس بخش قلب بیمارستان امام خمینی (ره) در ادامه صحبت‌هایش از انجام اولین عمل کاشت باتری قلب بدون سیم در بیمارستان امام در صبح امروز خبر داد و گفت: باتری‌های نسل جدید، بدون سیم بوده و طول عمر آن ها ۱۰ تا ۲۳ سال است. در حالی که باطری‌هایی که تاکنون کار گذاشته می‌شدند و هنوز هم انجام می‌شود؛ طول عمرشان ۷تا ۱۰ سال است و سیم دارند.

وی درباره نسل جدید باتری‌های قلب بدون سیم گفت: این تکنولوژی فوق العاده جدید است که در ایران پوشش بیمه‌ای داده می‌شود. قیمت آن حدودا ۱۰ هزار یورو است و به دلیل تحریم‌ها قادر به تامین آن نبودیم. نهایتا پس از ۲ سال تلاش، موفق به تامین باتری و انجام آن برای اولین بیمار که آقایی بود حدودا ۷۰ ساله در بیمارستان امام شدیم.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران همچنین در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به تغییرات اقلیمی و حرارتی و موج گرما و عوارض آن برای بیماران قلبی گفت: گرمای بیش از حد می‌تواند برای بیماران قلبی و عروقی خطرناک باشد؛ به طوری که در سال ۲۰۲۲ در دنیا ۵۰۰ هزار مرگ به دلیل افزایش دما داشته‌ایم. در مجموع افزایش حرارت اگر غیر عادی باشد٬ می‌تواند خطرناک شود. به طوری که هر یک درجه افزایش دما می‌تواند ۱۰ درصد عوارض بیماران قلبی و عروقی را افزایش دهد.

وی گفت: هوای گرم و شرجی می‌تواند برای بیماران نارسایی قلبی و آریتمی‌های قلبی کشنده باشد؛ چرا که باعث گشاد شدن عروق پوست شده و بار قلب را افزایش می‌دهد و سیستم عصبی سمپاتیک نیز فعال شده و به دنبال آن ضربان قلب بالا و تشدید نارسایی قلبی رخ می‌دهد. در موج گرما آریتمی‌های قلبی تشدید می‌شوند. همچنین با گرما در بیماران اسکمیک قلبی، احتمال سکته‌های قلبی و مغزی مجدد افزایش می‌یابد؛ چرا که بار قلب زیاد می‌شود، آب بدن تبخیر و غلظت خون زیاد شده و خون لخته می‌شود. بنابراین گرما، سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. حتی به سالمندان به ظاهر سالم نیز توصیه می‌کنیم در هوای گرم بیرون نروند.

اسلامی درباره هوش مصنوعی و نقش آن در درمان آریتمی‌های قلبی، گفت: به دنبال آن هستیم که GPS قلبی داشته باشیم؛ یعنی اطلاعات را می‌دهیم و هوش مصنوعی محل دقیق نامنظمی را اعلام می کند. به این سمت حرکت می‌کنیم که با هوش مصنوعی محل بروز نامنظمی به صورت دقیق تشخیص داده شود. به این ترتیب خیلی سریع‌تر بیماری‌ها تشخیص داده شده و درمان خواهند شد؛ بنابراین پیش بینی می‌شود تا ۴۰ سال آینده با استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی طول عمر مردم ۱۰ سال افزایش یابد؛ خصوصا با توجه به این که بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ در دنیا هستند.

وی در ادامه صحبت‌هایش با تمجید از علم و دانش و فداکاری‌های پزشکان و پرستاران کشورمان گفت: باید دست پرستاران و کادر درمان را بوسید و با تامین امکانات رفاهی باید از خروج آن ها از کشور پیشگیری کرد.

مژده مزیدی٬ دبیر اجرایی کنگره نیز گفت: بیست و چهارمین کنگره تازه‌های قلب و عروق، از ۲۷ الی ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. جدیدترین یافته‌های تشخیصی، پیشگیری و درمانی در زمینه قلب و عروق و نیز نقش هوش مصنوعی در درمان بیماری‌های قلبی، در کنگره تازه‌های قلب و عروق ارائه خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار