رضایی کارشناس مسائل تربیتی گفت: معنای علمی و درست و منطقی از کفویت به معنای شبیه هم بودن لزوما نیست بلکه کفویت دو مولفه بزرگ دارد.

دکتر صادق رضایی کارشناس مسائل تربیتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون انتخاب صحیح در ازدواج گفت: مسئله بسیار مهمی که در ازدواج و انتخاب همسر باید خیلی به آن توجه کنیم مسئله کفویت است. کفویت یک معنای مصطلح و عام بین مردم دارد که یک معنای ناقص و نادرستی است.

وی افزود: اگر از مردم عادی سوال کنید کفویت به چه معناست می‌گویند باید دو نفر هم کفو هم باشند و همه چیزشون شبیه هم باشند، اما آن معنای علمی و درست و منطقی از کفویت به معنای شبیه هم بودن لزوما نیست بلکه کفویت دو مولفه بزرگ دارد اول سلامت شخصیت و دوم تناسب شخصیت است.

وی عنوان کرد: در تناسب شخصیت یعنی دو نفر از نظر یکسری ویژگی‌ها و ملاک‌ها مناسب هم باشند که خود این موضوع چند بخش دارد؛ تناسب ظاهری یعنی دو نفر از لحاظ ظاهر مناسب هم باشند و این ظاهر شامل رنگ پوست، قد، چاق و لاغری و .. می‌شود.

دکتر رضایی اظهار کرد: دوم تناسب خانوادگی است که دو نفر از لحاظ خانوادگی چه مقدار مناسب هم هستند، یکی خانوده اش از لحاظ ساختاری یک ساختار دموکراتیک دارد و اقتدار حرف اول را می‌زند و دومی خانواده اش از لحاظ ساختاری خانواده غیر دموکراتیک دارد و کاملا باز است، این دو نفر با هم مشکلاتی را خواهند داشت. به طور مثال یک خانواده مردسالار و خانواده‌ای زن سالار است آنها باید در تناسب خانوادگی مطرح شود.

کارشناس مسائل تربیتی بیان کرد: تناسب بعدی تحصیلی است که از لحاظ سطح تحصیلات یک تناسبی باشد.

در ادامه توضیح داد: یکی دیگر از تناسب‌ها تناسب فرهنگی است که بسیار مهم است و چه مقدار و چه میزان دو فرهنگ مناسب هم باشد، در کشور ما فرهنگ غرب با فرهنگ شمال غرب بسیار تفاوت دارد و اجزای تشکیل دهنده فرهنگ خاص باید مورد توجه باشد که همان خورده فرهنگ هاست. مثلا در برخی از فرهنگ‌ها آداب و رسوم شان در مراسم ازدواج متفاوت است و باید به آنها توجه کنیم.

رضایی عنوان کرد:تناسب اقتصادی هم بسیار حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود، باید ببینیم این دو نفر چقدر با هم سنخیت دارند و یکی وضع مالی خوب و یکی وضع مالی ضعیف نداشته باشد؛ همچنین از لحاظ تناسب اجتماعی و سیاسی باید مورد بررسی قرار بگیرند.
 
رضایی تصریح کرد: دومی سلامت شخصیت از لحاظ بررسی اختلالات و تیپ‌های شخصیتی کار‌های مشاور، روان درمانگر، مشاور ازدواج است که آنها را بررسی می‌کنند که این دو زوج از لحاظ سلامت شخصیت در چه وضعیتی هستند مثلا یک نفر شخصیت مهر طلب نباشد و دیگری شخصیت مهر گریز همچنین یک شخصیت درونگرا و دیگری برون گرا باشد چراکه آنها با این اختلاف به مشکلات مواجه می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
حقوق مسولین و خرج دولت مردم رو بدبخت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
دیگه عمرمون کفاف ازدواج نمیده
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۸:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ازدواج درایران معنانداردوهرچه هست زندگی های برپایه اشرافی گری وسست است که ایرانیها نامش راازدواج گذاشته اند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۷:۵۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
سلامت ازدواج اونم باپول ورسم اشرافی که زنان ایرانی حامی اون هستن ؟
این ازدواج عاقبتی نداره وباعث نابودی خودزنهای ایرانی هم میشه
Iran (Islamic Republic of)
میلاد وظیفه
۰۷:۳۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
چطور روتون میشه بااین همه بی عدالتی و حقیرشدن قشر ضعیف جامعه

حرف از ازدواج بزنید؟ یه نگاه به اوضاع جوونا و اقتصاد و حق و حقوق نگاه کنید
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۰۷:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
ازدواج هم ازدواج های قدیم. الان بایستی واسه زنت پاستیل خرسی بخری ببری خونه. اون دیگه زن داری نیست که، اسمش بچه داریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
چی میگی آدم حسابی
کجای کاری!!!
آخرین اخبار