رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: کشاورزان استان سالانه به ۱۶۵ هزار تن کود نیاز دارند در حالی که ۱۰۷ هزار تن معادل ۶۵ درصد نیاز استان تامین می‌شود.

نوبخت اژدری در هشتمین همایش و نمایشگاه آموزشی ـ ترویجی و معرفی سبد کود‌های کشاورزی با اشاره به ضرورت تامین مواد غذایی کشور و استان اردبیل را نیازمند افزایش بهره‌‎وری در واحد سطح از طریق تامین کود گفت: انواع کود اوره، فسفاته و پتاسه نقش اساسی در تولیدات کشاورزی دارد.

او تامین غذای جمعیت در حال افزایش کشور را نیازمند تامین همه زیرساخت‌های تولید مواد غذایی از جمله کود دانست و افزود: در صورت تامین نشدن کود، حجم تولیدات و نیاز‌های کشاورزی با مشکل مواجه خواهد شد و کشاورزان نیز با کاهش میزان محصول، رغبت کمتری برای فعالیت در این بخش خواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین میزان مصرف کود در ایران و استان اردبیل را ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار اعلام کرد و ادامه داد: میانگین مصرف کود در دنیا حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

اژدری تامین و تولید انواع کود‌های مختلف باغی و زراغی استاندارد و مطابق با الگو‌های سلامت جمعیتی و زیست محیطی را اساس دغدغه متولیان بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: کارگزاران توزیع کود در استان که عامل توزیع هستند، انتظار داریم که بر اساس نیاز استان اقدام کرده و کود‌های سالم و متناسب با نیاز استان را تامین و توزیع کنند.

او برگزاری چنین همایش آموزش و ترویجی را موجب آشنایی کشاورزان، تولید کنندگان و کارگزاران توزیع با انواع تولیدات کود، سموم و کود‌های جدید و دانش بنیان معدنی و بیولوژیک ذکر کرد و افزود: در این همایش ها، دانش جدید و فناوری نوین تولید کود‌های اثربخش کشاورزی عرضه شده و راهکار مناسب برای حل مشکل شوری خاک و نیاز‌های خاک به ریز مغذی‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هدف از برگزاری این همایش و نمایشگاه را آشنایی با تولیدات کود‌های کشاورزی و مبارزه با آفات و امراض و قارچ کش‌ها اعلام کرد و ادامه داد: ترغیب شرکت‌های تولید کننده کود برای تولید کود‌های معدنی و بیولوژیک به جای کود‌های شیمیایی یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی است.

اژدری اضافه کرد: استفاده از کود‌های شیمیایی مسائل و مشکلاتی ایجاد کرده و موجب آلودگی زیست محیطی و برخی عوارض می‌شود و به همین علت سیاست وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید و مصرف کود‌های معدنی و بیولوژیک است.

او تاکید کرد: حفظ امنیت و سلامت غذایی جامعه و محیط زیست و کیفیت خاک از اهداف متعالی وزارت جهاد کشاورزی است و بر همین اساس، از شرکت‌های دانش بنیان تولید کننده کود که بتوانند بر اساس این سیاست محصولی تولید کنند، حمایت می‌کند.

اژدری با اشاره به کشت انواع محصولات زراعی و باغی در ۷۸۰ هزار هکتار از اراضی استان که معادل ۴۳.۳ درصد از مساحت استان اردبیل است، اظهار کرد: تولید در این سطح گسترده نیازمند بهره گیری از فناوری و دانش نوین است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اردبیل نیز، این همایش و نمایشگاه را محلی برای آموزش، ترویج و معرفی سبد کودی محصولات کشاورزی به منظور حمایت از تولید کنندگان داخلی اعلام کرد و گفت: در این رویداد تخصصی یک روزه، کشاورزان و کارگزاران مراجعه کننده با آخرین محصولات کود تولید شده در کشور آشنا می‌شوند.

راهب مسافر با اشاره به عقد قرارداد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اردبیل با ۹۲ شرکت تولید کننده کود در کشور برای توزیع محصولات آنها در بین کشاورزان افزود: ۷۶ کارگزار فعال توزیع کود در استان اردبیل فعال است که کود‌های یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای را در بین کشاورزان استان توزیع می‌کنند.

او بیان کرد: در همایش و نمایشگاه امروز ۲۰ شرکت برتر تولید کننده کشوری کود از استان‌های مختلف از جمله تهران، گیلان، مازندران، خراسان، سمنان، یزد، البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل حضور دارند که محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.