وزارت بهداشت و درمان افغانستان، شیوع بیماری آبله میمون در پاکستان را تهدیدی برای افغانستان و منطقه خواند.

درپی ثبت بیماری آبله میمون در پاکستان، وزارت بهداشت و درمان افغانستان از احتمال شیوع این بیماری در این کشور ابراز نگرانی کرد.

وزارت بهداشت و درمان افغانستان، شیوع بیماری آبله میمون را تهدیدی برای افغانستان و منطقه خواند و اعلام کرد اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ شده است.

پس از ثبت یک مورد مثبت آبله میمون در ایالت خیبر پختونخواه پاکستان، وزارت بهداشت و درمان افغانستان از استقرار تیم‌های بهداشت و درمان در گمرک‌های مرزی این کشور با پاکستان برای جلوگیری از انتقال این بیماری خبرداد.

با توجه به همسایگی و مرز مشترک و طولانی افغانستان و پاکستان و نیز رفت و آمد گسترده مهاجران، شیوع هر نوع بیماری مسری در این دو کشور بر کشور همسایه نیز تاثیر گذار بوده است.

قبل از این سازمان‌های بین المللی با اشاره به بازگشت دسته جمعی مهاجران افغانستانی از پاکستان از افزایش کودکان مبتلا به بیماری فلج اطفال در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده بودند.

آبله میمون یک بیماری عفونی واگیرا ناشی از ویروس آبله میمون است که می‌تواند در برخی از جانوران و نیز انسان ایجاد شود. نشانه‌های آن با تب، سردرد، دردهای ماهیچه‌ای، لنفادنوپاتی و احساس خستگی آغاز می‌شود. به دنبال آن دانه‌هایی ایجاد می‌شوند که تاول‌ها و پوسته‌ها را روی آن ایجاد می‌کند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.