اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان در سال ۱۴۰۳ با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد.  

اولین نشست مشترک شورای سالمندان و ستاد مناسب‌سازی استان در سال ۱۴۰۳ با حضور علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان، محمد مهدی فداکاراستاندار، علی بابایی فرماندار و مدیران و کارشناسان ادارات و نهاد‌های عضو این شورا با موضوع بررسی طرح پایلوت استان کرمان به عنوان یکی از هشت شهر دوستدار سالمند در کشور در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد.


 علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به احصاء اولویت‌های سالمندی گفت: علیرغم اینکه کرمان به عنوان یکی از هشت شهر پایلوت دوستدار سالمند در کشور شناخته شده است، اما زیرساخت‌های این شهر برای زندگی سالمندی آماده نیست و باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود. 


وی افزود: با توجه به عقب افتادگی تاریخی شهر‌های ما در خصوص مسئله مهم مناسب سازی محیط و وجود فضای مناسب برای استفاده حداکثری و موثر افراد دارای محدودیت به ویژه سالمندان از امکانات موجود در سطح جامعه، شهر کرمان هم از این قاعده مستثنی نبوده ودر این شهر هم علی رغم پتانسیل‌های ارزنده موجود واقدامات گسترده‌ای که در سال‌های اخیر به همت دستگاه‌های متولی به ویژه مجموعه بهزیستی انجام شده است متاسفانه هنوز امکانات مناسبی برای این قشربه طور گسترده وفراگیر فراهم نشده است.


 وحید زاده گفت: با توجه به تلاش‌های انجام شده جلوه ونمایی قابل قبول برای جامعه ندارد و لازم است تا با یک برنامه ریزی وحرکت جهادی بخش زیادی از این کمبود‌ها در بازه زمانی کوتاهی جبران شود تا اثرات تلاش‌ها واقدامات بسیاری که به انجام رسیده است ملموس تر شود. 


وی در ادامه با اشاره به مراکز ایجاد شده برای سالمندان در کرمان افزود: در حال حاضر ۹ مرکز شبانه‌روزی و مراقبتی سالمندان در استان کرمان فعال می‌باشند که ۶ مرکز درشهر کرمان و ۳ مرکز نیز در شهرستان‌های رفسنجان، بم و انار فعال هستند، همچنین ۳ مرکزمراقبت‌های روزانه سالمندان نیزدر کرمان فعالیت می‌کنند که در کنار اینها ۹ بنیاد فرزانگان هم خدمات مختلف را در مرکز استان و شهرستان‌ها به مردم ارائه می‌دهند که از این تعداد ۳ بنیاد در شهرکرمان و ۶ بنیاد در شهرستان‌های رفسنجان، سیرجان، زرند، رابر، بافت و شهربابک فعالیت می‌کنند.


وحید زاده بیان کرد: تقاضا در استان برای ایجاد خانه‌های سالمندان زیاد است، اما سیاست بهزیستی کشور تشکیل خانه‌های کوچک برای حفظ استقلال سالمندان و شان و شخصیت آنها است.


محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز در این نشست عنوان کرد: افزایش سالمندی جامعه واقعیتی است که علت اصلی آن کاهش موالید است. 


وی افزود: از سویی امروزه مسئله حمایت و تکریم سالمند و بزرگتر‌ها در جامعه و خانواده به تناسب کمتر شده است، لذا ضرورت دارد که نهاد‌های مدنی به آن بپردازند.


استاندار کرمان افزود: سالمندی، امری اجتماعی است و وقتی موضوعی اجتماعی شد به شدت متنوع و دارای ابعاد مختلف می‌شود، تنوع نیاز‌های حوزه‌های سالمندی امروز قابل مقایسه با گذشته نیست. 


فداکار، تسهیل مواردی همچون خدمات تلفنی و اینترنتی در حوزه درمان، بیمه‌ها، خرید کالا و... را برای رفاه جامعه و گروه سالمندی یادآور شد و گفت: سالمندی در فرآیندی اتفاق افتاده، بنابراین پاسخگویی آن هم فرآیند است و یک شبه محقق نمی‌شود. 


استاندار کرمان با بیان اینکه در بسیاری از مناطق و استان‌ها، پذیرش اجتماعی نسبت به خانه سالمندان وجود ندارد، عنوان کرد: ساختارسازی در حوزه سالمندی باید متناسب با مسائل اجتماعی و فرهنگ منطقه باشد و متناسب با پذیرش اجتماعی واقعیت‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم. 


فداکار خاطرنشان کرد: حفظ ساختار‌های اجتماعی موجود برای حمایت، تکریم و نگهداری سالمند، بزرگترین خدمت است و بسیاری از سالمندان ما توانایی انجام کار دارند.

 
استاندار کرمان، تقویت ویژگی‌های مثبت فرهنگی در حفظ روحیه، درآمد و کرامت سالمندان را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: حل و فصل مشکلات و نیاز‌های درمانی، بزرگترین کمک به سالمندان در حوزه نیازمندی‌های آنهاست.

برچسب ها: سالمندان ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار