«دیوید لامی» و «استفان سژورنی» وزیران خارجه انگلیس و فرانسوی بدون انتقاد از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و ترور سران گروه‌های مقاومت، نسبت به گسترش جنگ در سراسر خاورمیانه هشدار داده و خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر شدند.

به نقل از روزنامه «آبزرور»،این رسانه انگلیسی، وزیران خارجه انگلیس و فرانسه در این مقاله مشترک با اشاره به تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، تهدید‌های ایران برای انتقام از ترور اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در تهران را به معنای افزایش احتمال خطر یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار توصیف کردند.

در بخشی از این مقاله آمده است: آنچه ما شاهد آن هستیم چرخه ویرانگر خشونت و یک اشتباه محاسباتی است. این خطر می‌تواند به یک درگیری عمیق و لاینحل تبدیل شود. روندی که پیشرفت به سوی راه‌حل سیاسی را سخت‌تر می‌کند.

این دو چهره سیاسی اروپایی سفر مشترک اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی را نشان دهنده تعهد دو کشور فرانسه و انگلیس برای همکاری در راستای تامین امنیت ملی، امنیت اروپا و خاورمیانه توصیف کرده و خواستار به کارگیر‌ی دیپلماسی برای حل بحران موجود در خاورمیانه شدند.

لامی و سژورنی در این مقاله با مطرح کردن این ادعا که فرانسه و انگلیس توانایی اعمال رهبری جهانی موفقیت‌آمیز در عصر بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی جدید را دارند تاکید کردند: ما به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه تنها منافع مشترکی داریم، بلکه مسئولیت مشترکی برای ایفای نقش خود در امنیت اسرائیل، اراضی اشغالی فلسطین و ثبات کل منطقه داریم.

وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در تلاشی آشکار برای تامین امنیت اسرائیل و دور نگه داشتن این رژیم از حملات انتقام جویانه گروه‌های مقاومت افزودند: همه طرف‌ها باید خویشتن‌داری نشان دهند و راه دیپلماسی را در پیش بگیرند. هرگونه حمله ایران پیامد‌های ویرانگری داشته و مذاکرات آتش‌بس کنونی غزه را از بین خواهد برد. همه طرف‌ها باید بر مذاکراتی که اخیراً در مورد آتش بس و معامله گروگان‌ها (اسرای اسرائیلی) در غزه تمرکز کنند. این گفتگو‌ها فرصتی حیاتی برای تضمین آتش بس فوری است که به درگیری وحشتناک در غزه پایان داده و راهی برای تضمین آزادی همه گروگان‌هایی (اسرائی) است که حماس همچنان در اختیار دارد.

در بخشی از این مقاله آمده است: فقط یک راه حل سیاسی می‌تواند صلحی را که ما به شدت به آن نیاز داریم، به ارمغان بیاورد. به همین دلیل است که ما نه تنها خواهان آتش‌بس در غزه هستیم، بلکه از اسرائیل، حزب الله و لبنان می‌خواهیم تا با گفتگو‌های تحت رهبری ایالات متحده برای حل دیپلماتیک تنش‌ها بر اساس اصول تعیین شده در قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل وارد گفتگو شوند. بریتانیا و فرانسه در تاکید بر ضرورت دیپلماسی برای جلوگیری از درگیری بیشتر تنها نیستند. میانجی‌های آمریکایی، مصری و قطری نقش ویژه‌ای در هماهنگی مذاکرات درباره آتش‌بس و معامله گروگان‌ها (اسرا) بازی می‌کنند.

این دو مقام اروپایی در پایان این مقاله به منظور نقش‌آفرینی در کمک به متحدان آمریکایی و اسرائیلی خود برای توافق نهایی با گروه فلسطینی ادعا کردند: پیشرفت به سوی راه‌حل دو دولتی تنها مسیر بلندمدت برای امنیت و عزت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است و این تنها با یک توافق امکان پذیر خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار