سرپرست وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه از وظایف ذاتی خود می‌داند که همه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای محکومیت رژیم صهیونیستی بسیج کند.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در تحلیل خود از برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی که اخیرا و در پی ترور شهید اسماعیل هنیه به پیشنهاد ایران در جده برگزار شد، گفت: یکی از هنر‌های دستگاه دیپلماسی این است که از ظرفیت‌های متنوع کشور برای تامین اهداف در عرصه سیاست خارجی استفاده کند، طبیعتا وقتی چنین اتفاقی در تهران افتاد، قاعدتا ظرفیت‌های متنوع و مختلف کشور برای صیانت از منافع کشور باید به کار گرفته می‌شد.

وی تصریح کرد: بنابراین، در این چارچوب وزارت امور خارجه از وظایف ذاتی خود می‌داند که ظرفیت‌های ۲ جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را برای محکومیت طرف جنایتکار و ناقض ثبات و امنیت منطقه بسیج کند و آنها را نسبت به این قضیه توجیه کند که این کار طی تماس‌های متعدد با وزرای خارجه کشور‌های مختلف انجام و به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین بیان کرد: از سوی دیگر باید اقداماتی برای مشروعیت واکنش و اقدام متقابل ایران طبق حقوق بین‌الملل و رویه‌های بین‌المللی از جمله منشور ملل متحد، انجام می‌شد که ایران حق اقدام متقابل را دارد. بر این اساس ارتباط با کشور‌ها و مراجع بین‌المللی برقرار شد؛ چه در شورای امنیت یا سایر مراجع که این مهم نیز مورد توجه و پی‌گیری قرار گرفت.

باقری ادامه داد: همچنین سفرای ما در کشور‌های دیگر هر ۲ هدف را مورد توجه و پیگیری قرار داده و با مقامات کشور میزبان گفتگو و تماس داشتند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین به ابعاد اهمیت برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد و گفت: این نشست از چند جنبه اهمیت داشت؛ نخست این که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد دهنده و مبتکر این نشست بود که مورد استقبال کشور‌های اسلامی هم قرار گرفت، نکته دوم مورد توجه قرار گرفتن دیدگاه‌ها و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این موضوع بود که مورد وفاق کشور‌های اسلامی قرار داشت.

وی در پایان افزود: همچنین کشور‌های اسلامی رژیم صهیونیستی را عامل این جنایت دانسته و اقدام آن را تقبیح و محکوم کردند، همچنین بر حق ایران برای انجام اقدام متقابل تاکید کردند و این موارد نیز در بیانیه پایانی گنجانده شد که اقدامی مهم و قابل توجه بود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار