سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت «مگس میوه مدیترانه‌ای» آلوده شده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی کاشان گفت: هرچند باغداران کاشانی با روش‌های کنترلی استفاده از تله، طُعمه‌پاشی و سایر روش‌های مبارزه با این آفت تا حدی موفق به مهار و کاهش مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های خود شده‌اند، اما در مجموع هجوم این آفت سبب ایجاد خسارت در منطقه شده است.


علی محلوجی افزود: این مگس یکی از ۱۰ آفت مهم خسارت‌زا برای بیش از ۲۵۰ گونه محصول کشاورزی است و در بین آنها بیش از همه به، هلو، شلیل، مرکبات، خرمالو، سیب، گلابی، انار، انجیر، آلو، انگور و بعضی از گیاهان زراعی یکساله حمله و خسارت اقتصادی وارد می‌کند.


محلوجی گفت: لارو این مگس با تغذیه از گوشت میوه، کل محصول را به یک توده آبدار غیرقابل خوردن تبدیل می‌کند و سبب ریزش میوه‌های آلوده روی زمین می‌شود.

وی اظهار کرد: آلودگی کاشان به این آفت در اواخر تابستان ۱۳۹۴ به ثبت رسید و در اواخر سال جاری نیز برای نهمین سال متوالی حضور آن در این شهرستان محرز شد.

رییس جهاد کشاورزی کاشان بیان کرد: هر سال با تشکیل شبکه مراقبت در شهرستان کار رصد، ردیابی و پایش جمعیت آفت مذکور در کاشان انجام می‌شود و در صورت افزایش جمعیت و لزوم مبارزه، ترکیبات لازم بصورت رایگان بین باغداران توزیع می‌شود.

محلوجی گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی به منظور آموزش باغداران در همه مناطق شهرستان انجام شده است.

وی افزود: نصب تله‌های حاوی طُعمه مسموم به تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ عدد در هر هکتار، طُعمه‌پاشی با ترکیب پروتئین هیدرولیزات و سم، جمع‌آوری و امحاء میوه‌های آلوده به شکل روزانه و شخم و پاکنی باغات در زمستان از جمله روش‌های مبارزه با این آفت است.

محلوجی اظهار کرد: باغ‌های حومه شهر کاشان از جمله فین، طاهرآباد و راوند از بخش مرکزی و برخی مناطق در بخش نیاسر، قمصر و برزک به این آفت آلوده شده اند که با توجه با تجربه سال‌های گذشته و رفتار آفت پیش بینی می‌شود با کاهش دما در اواخر تابستان، جمعیت آفت افزایش یابد و این امر تهدید جدی برای محصولات باقیمانده باغی از جمله انار و خرمالو خواهد بود.


مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از مُخربترین آفات بخش کشاورزی است که بدلیل دامنه میزبانی وسیع، قدرت تولید مثل و انتشار بالا و توانایی حشرات بالغ برای بقاء در شرایط آب و هوایی بسیار سخت برای چندین ماه، در بین گونه‌های دیگر مگس میوه، رتبه نخست را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.