بخشی با اشاره به ظرفیت هزار و ۵۰۰ نفری در دهکده تندرستی گفت: رویکرد این دهکده، بازپروری افراد و تلاش برای بازگرداندن معتادان به جامعه است.

مهدی بخشی شامگاه امشب در جلسه ای با موضوع اجرای طرح دهکده تندرستی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی دهکده تندرستی با رویکرد غربالگری، درمان، حرفه‌آموزی و اشتغال معتادان بهبودیافته می‌تواند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی استان، از جمله سرقت‌های خرد را کاهش و رضایت اجتماعی شهروندان را ارتقا دهد، گفت: خوشبختانه امروز استان کرمان به برکت خون شهدایی چون سردار سلیمانی با عنوان نماد مقاومت شناخته می‌شود و عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی این استان نیز باید در شأن این نام شکل بگیرد تا این معنای مهم تحقق یابد.

 وی حضور معتادان متجاهر و متکدیان را عاملی برای نازیبا کردن چهره شهر خواند و بیان داشت: زمانی که این موضوع با امنیت افراد ارتباط پیدا می‌کند، اهمیت بیشتری می‌یابد و ساماندهی این افراد نیازمند هم‌افزایی دستگاهی است تا این پدیده نامیمون از سطح استان حذف شود و شاهد تغییر چهره‌ استان از اين آسيب باشیم.

این مقام عالی قضائی در استان افزود: خوشبختانه با همت مسئولان استانی مجموعه دهکده تندرستی کرمان با هدف جمع‌آوری، درمان و آموزش معتادان متجاهر  و رهایی معتادان از اعتیاد و ساماندهی وضعیت آنان، در حال ساخت و دارای ٧ هکتار زمین است که در بخش‌هاى مختلف برای ١ هزار و ۵٠٠ نفر ظرفيت در نظر گرفته شده است و شامل بخش‌های متعددی از جمله: درمانگاه، کلینیک مددکاری، مجموعه ورزشی، کلاس‌های مورد نیاز، خوابگاه، آشپرخانه، نانوایی و غیره است.

مدعی العموم در استان کرمان تصریح کرد: رویکرد دهکده تندرستی با رویکرد کمپ ماده ۱۶ متفاوت است و هویت و سرمایه اجتماعی این افراد بازپروری شده و تلاش بر این است از طریق فرآیندی تعریف شده و طبق شیوه‌نامه‌ای علمی، منزلت اجتماعی این افراد را بازیابی و به جامعه برگردانیم تا بتوانند برای بار دیگر با خانواده، دوستان و محیط کار خویش ارتباط برقرار کنند. 

بخشی ابراز امیدواری کرد: با همت مسئولان و غیرت مردم فهیم و مسئولیت‌پذیر به مرحله‌ای خواهیم رسید که استان کرمان به عنوان استانی عاری از معتاد متجاهر در سطح کشور شناخته شود و این مهم با هماهنگی و مساعدت و پیشگیری همه دستگاه‌ها و همیاری خیرین، سمن‌ها و فعالان تاثیرگذار در امر مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر محقق خواهد شد. 

کوروش احمد یوسفی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه معتادین هزینه‌های متعددی برای جامعه در بخش‌های مختلف اعم از فرهنگی، اجتماعی، سلامت و غیره ایجاد می‌کند و یک نفر معتاد به طور میانگین ماهانه حدود ١٠ میلیون تومان هزینه مصرف دارد و بیش از ١٠ برابر این عدد نیز صرف هزینه‌های اقتصادی برای جامعه و خانواده‌اش می‌شود. 

وی به آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در حوزه‌هایی چون: طلاق، تصادفات، خودکشی و غیره اشاره و عنوان کرد: خواهشمندیم مسئولان، خیران و بنگاه‌های اقتصادی در این حوزه با دغدغه بیشتری فعالیت کنند چه اینکه موفیقت در حوزه‌های سلامت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه اقتصادی، سرمایه‌های اجتماعی و غیره نیز منوط به عملکرد موفق در حوزه کنترل اعتیاد و بحث مواد مخدر است. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اعتیاد را دارای آثار مخربی دانست که جامعه هدف و دروازه خاصی ندارد و هر لحظه در کمین فرزندان ما است و همانند ویروسی است که به همه افراد جامعه سرایت می‌کند و در این خصوص با نگاه دینی، انسانی، علمی و نوع‌دوستانه سعی در ارائه خدمات مناسبی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار