استان گلستان پس از گرفتاری ۱۵ ساله در دام خشکسالی، در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ روی خوش آسمان را دید و با افزایش بارش‌ها به طور موقت از گرداب خشکسالی نجات یافت.

 با وجود افزایش بارش‌ها، کارشناسان اعتقاد دارند زخم کهنه کم‌آبی و خشکسالی با این بارش‌ها افاقه پیدا نمی‌کند.

هواشناسی گلستان، پیش‌بینی افزایش دمای هوا را برای بازه ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۱۰۰ سال آینده تهیه کرده و در سناریوهای مختلف افزایش یک تا سه درجه‌ای دمای هوای استان را در ۳۰ سال آینده پیش‌بینی کرده که این افزایش دما پیامدهای خوبی برای این خطه شمالی به همراه نخواهد داشت.

پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه دارد که کاهش منابع آب، کاهش منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین و تشدید پدیده گردوغبار از جمله آن است.

تیزی تیغ خشکسالی در استانی مانند گلستان که پاشنه اقتصادش روی صنعت کشاورزی می‌چرخد بیش از هر چیزی، گلوی بخش کشاورزی استان را می‌بُرد و معیشت کشاورزان را به خطر می‌اندازد طوری که خشکسالی سال‌های قبل گلستان، در کنار معضل کم‌آبی، اختلال در روند رشد گیاهان به دلیل افزایش دما و تغییر چرخه زمستان‌گذرانی آفات را به همراه داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان گفت: این استان همچون دیگر کشورهای دنیا درگیر تغییر اقلیم شده و تعداد سال‌های درگیر خشکسالی آن روند افزایشی داشته است.

محمد کردجزی ادامه داد: گلستان در ۱۵ سال گذشته، بیش از هشت سال گرفتار خشکسالی، حدود سه سال در وضعیت ترسالی قرار داشته و مابقی سال‌ها شرایط نرمال را تجربه کرده است.

وی به افزایش قابل‌توجه دما طی ۲ دهه اخیر در گلستان اشاره کرد و یادآور شد: تعداد روزهای با دمای هوای بالای ۳۰ و ۴۰ درجه در استان گلستان افزایش زیادی داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان تاکید کرد: سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ سال پربارانی برای گلستان بوده و با وجود افزایش یک درجه‌ای دمای هوا، افزایش ۱۵ درصدی میانگین بارش‌ها در استان رقم خورد اما گلستان در سال‌های ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۲ شاهد خشکسالی مداوم همراه با افزایش دما بود که بر منابع آبی تاثیر زیادی داشته است.

کردجزی با بیان اینکه گلستانی‌ها، امسال تابستانی گرم را تجربه نمی‌کنند، تصریح کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد افزایش دمای هوای گلستان در تابستان امسال، جزئی و در حد نیم تا یک درجه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد روزهای گرم دارای دمای ۴۰ درجه در فروردین و اردیبهشت ماه امسال در گلستان قابل توجه بود، گفت: دمای هوای گلستان از اوایل تیر تاکنون متعادل بوده اما استان‌های جنوبی افزایش دمای زیادی را تجربه کردند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی گلستان از افزایش نیم تا یک درجه‌ای دمای هوا در ماه‌های آینده خبر داد و یادآور شد: امسال سال خوبی بوده و احتمال تکرار این نوسانات در سال‌های آینده وجود دارد.

کردجزی گفت: احتمال بروز افزایش تعداد روزهای دارای دمای بالا و افزایش دمای حدی در استان گلستان وجود دارد که می‌تواند تنش گیاهی و مصرف بی‌رویه انرژی را رقم بزند.

به گفته وی؛ یکی از پیامدهای تغییر اقلیم وقوع بارش‌های سیل‌آسا و خسارت‌بار است که باید برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با هر گونه بحران در گلستان انجام شود و تامین زیرساخت‌های ضروری برای برخورد با خسارت سیل و رعد و برق در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.