ظهر امروز نشست خبری شورای هنر به منظور تشریح سندهای هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نشست خبری شورای هنر به منظور تشریح سندهای هنری مصوب این شورا امروز حوالی ساعت ۱۴ در سالن غدیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای سیاستگذار و قانون گذار در حوزه هنر است و شورایی به نام شورای هنر دارد که تا قبل از سال ۸۸ اقدام‌های مهمی از جمله جایزه جلال آل احمد و فرهنگستان را انجام داد. لذا کمیسیون هنر و معماری که تشکیل شد مسئولیت شورا به این کمیسیون سپرده شد. در دولت شهید رئیسی شورای هنر دوران فعالی داشت و در هر هفته دو بار و در مجموع ۴۲ جلسه تشکیل داد و ۱۹ مصوبه داشت.

وی افزود : مشکل اصلی در کشور جزیره‌ای عمل کردن است. دستگاه‌های مختلفی در هنر فعالیت دارند که هیچ ارتباطی با هم ندارند که بعضا موازی‌کاری هم دارند. این ناهماهنگی ضربه بدی به شورا زد. لذا در شورای هنر همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و چند دستگاه دیگر عضویت دارند و این ناهماهنگی‌ها در شورا برطرف شد.

خوشخو بیان کرد: سند بالا دستی هنر یعنی نظام‌نامه هنر در یک رشته خاص‌‌. برای مثال سند معماری، این سند پس از ۸ سال در شورای هنر تصویب شد‌. ما در حیطه معماری مشکل جدی داریم. اصل معماری هنر است. لذا در این سند جایگاهی برای هنر معماری مشخص شد‌ و برای سال جاری جشنواره معماری فجر برنامه ریزی شده است.

سند هنر

وی بیان کرد: در تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی با بابلاغ رئیس جمهور شهید این بنا در ۳۰۰ هکتار در تهران ایجاد می‌شود. این بنا یک اتفاق شاید بی‌نظیر در منطقه و برای گردشگران جذاب است. 

خوشخو از تصویب سند سینما گفت: در این دوره با توجه به اهمیت‌های حوزه سینما، سند سینما در کارگروهی تنظیم و به دنبال ۱۰ جلسه تخصصی، دوشنبه گذشته به تصویب نهایی رسید. 

وی ادامه داد: سند سینما که شاید بحث داغ روز باشد‌. شاید برای ۱۰ الی ۱۲ سال قبل است. زمانی که آقای دکتر مخبر دبیر بودند بحثی شد و چندین کمیسیون آمد و به نتیجه نهایی نرسید. لذا ما در این دوره سند سینما را در یک کار گروهی تنظیم کردند و نزدیک به ۱۰ جلسه خصوصی در حوزه‌های مختلف گذاشتند و در دوشنبه‌ای که گذشت ارجاع داده شد.

وی تا کید کرد: در اسناد بالادستی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی که باید از آنها استفاده کرد مشخص شده است. در سند سینما، حقوق تمامی متولیان امر دیده شده است. ۱۰ آیین‌نامه اجرایی هم دارد که هنوز مصوب نشده‌ و از جمله این‌ها می‌توان به آیین حقوق تماشاگران، حقوق و مسوولیت‌های سینماگران، شیوه‌نامه حقوق و سرمایه‌گذاری سینمایی اشاره کرد. هنرمندان، دست‌اندرکاران سینما، مردم، منتقدین و آموزش سینما پنج گروه هستند که ما در این سند حقوق این سه را دیدیم و باید بگویم این سند کلان چشم انداز و راهکاری را مشخص می‌کند‌‌‌. 

وی افزود: آیین‌نامه مسئولیت حقوق سینماگران، آیین نامه حقوق در صنعت فیلم، شیوه‌نامه درجه بندی فیلم‌‌ها و محصولات سینمایی، حقوق و محصولات سینمایی، جشنواره‌ها بازارها و هفته‌های فیلم. پیش‌بینی کرده ایم و باید با همکاری دوستان تصویب و اجرایی شود. پس وقتی سند سینما را در ۴۴ آیین نامه مشخص کردیم وجود سلبی نمیبینید و همه این موارد ایجابی است.

ایمانی خوشخو افزود: شورای راهبردی متشکل از همه دست اندر کاران سینما چه شخصیت‌های حقوقی و چه صنفی‌ است. امیدواریم صنعت سینما از یک نظام‌نامه قابل دفاع و محکم برخوردار شود. دوستانمان سند قریب به ۶۰ کشور را بررسی کردند. بنابراین گروهی که زحمت تهیه سند را کشیدند گروه تخصصی بودند و این سند، سند محکمی است و شاید ما ۲/۳ راه را رفتیم و آیین نامه‌ها کمک می‌کنند تا اصول فراگیر و سازنده بتواند شکل بگیرد.

وی در ادامه گفت: خواهش دارم خانه سینما به عنوان بزرگترین صنف ما کمک کنند و راه را بسته نکنند و اگر دبیر شورای هنر بودیم راه را ادامه می‌دهیم و اگر نبودیم هیچ.

دبیر شورای هنر یادآور شد: سند موسیقی ۶۰ کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی آفریقا برای تصویب سند موسیقی بررسی شده است تا این اصول سازنده و فراگیر هم بتواند عملیاتی شود. سند موسیقی توسط عالی‌ترین مقام صادر شد و وزارت کشور هم ابلاغیه داد. بنابراین هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار