تاکنون ۱۶۷ موکب برای خدمت‌رسانی در ایام اربعین حسینی اعلام آمادگی کرده اند و قم رتبه دوم کشوری را بر اساس تعدد موکب و هیات‌های مذهبی را به خود اختصاص داده است.

رضا حافظی رئیس ستاد عتبات و عالیات استان قم گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ موکب برای استقرار در مسیر زائران اربعین اعلام آمادگی کردند که ۵۰ موکب اختصاص به اتباع دارد و انتظار می‌رود این آمار به ۲۰۰ موکب و چه بسا بیشتر نیز برسد.

علیرضا زارعی مدیرکل امور اتباع استان قم نیز پیش‌تر در جلسه کمیته اتباع مهاجرین ستاد اربعین حسینی (ع) استان قم گفته بود که موکب سید الشهدا مهاجرین افغانستانی مقیم قم در بزرگراه کربلا به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی خواهد کرد و تاکنون بیش از ۷۰ موکب مردمی مهاجرین از ۸ ملیت برای خدمت رسانی در ایام اربعین ثبت نام کرده‌اند.

در مرز‌های خروج از کشور برای حمل و نقل زائران اربعین حسینی تعداد ۶۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه ون از سوی شهرداری قم اختصاص یافته است.

محمدرضا بهرامی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم عنوان کرد: ۲۰۰ دستگاه آمبولانس و خودرو‌های نجات هلال احمر به مرز‌ها و شهر‌های مقدس کربلا، نجف، سامرا و کاظمین اعزام شده است که از استان قم ۱۹۰ امدادگر در قالب پزشک، پرستار و نیرو‌های امدادی در این مراکز حضور یافته‌اند.

سید یحیی سرکشیکیان دبیر ستاد خادمین افتخاری حرم امام‌حسین (ع) تصریح کرد: همانند سنوات گذشته مجموعه سخاء الحسین (ع) مفتخر است که حدود هزار نفر از خادمین اباعبدالله (ع) ایرانی را برای خدمت رسانی به زائران در ایام اربعین ساماندهی و اعزام کند و از تعداد ۳۰۰ نفر قمی هستند.

دبیر ستاد خادمین افتخاری حرم امام‌حسین (ع) ادامه داد: خادمان سخاء الحسین (ع) در بخش‌های داخلی حرم، کفشداری‌ها، امانات، مفقودین و مضیف حرم مطهر امام حسین (ع) و امام علی (ع) خدمت رسانی خواهند کرد.

سرکشیکیان تصریح کرد: از خادمانی که برای خدمت رسانی به عتبه‌های علوی و حسینی اعزام می‌شوند، ۱۵۰ نفر از استان قم در عتبه امیرالمومنین (ع) به خدمت رسانی خواهند پرداخت.

اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سرویس اتوبوسی قم_ نجف ویژه سفر‌های اربعین راه اندازی و این خط آماده سرویس دهی به زائران طی یک ماه می‌باشد.

تنها محل ارائه بلیط اتوبوس سفر‌های اربعین اعم از مقاصد مرز‌های اربعینی و نجف اشرف در استان قم، پایانه مرکزی شهرستان قم است و هیچ‌گونه ارتباطی بین این اداره کل و مراکز و دفاتر فروش بلیط اتوبوس در سطح شهرستان قم وجود نداشته و از کاربران محترم که مایل به تهیه حضوری بلیط اتوبوس سفر‌های اربعین هستند در خواست می‌شود صرفاً به پایانه کوثر شهرستان قم مراجعه نمایند.

زمان حرکت اتوبوس مستقیم خط قم_ نجف هر روز عصر خواهد بود و شهروندان جهت تهیه اینترنتی بلیط، به سکو‌های مجاز مراجعه کنند.

حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی‌مقدم معاون اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم نیز بیان کرد: تاکنون ۱۶۷ موکب برای خدمت‌رسانی در ایام اربعین حسینی اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۱۵ موکب مختص اتباع خارجی مقیم قم و ۱۵۲ موکب نیز از استان قم و شهرستان‌های تابعه مانند قم، جعفریه و کهک هستند.

معاون اجتماعی، فرهنگی، زیارتی استانداری قم ادامه داد: موکب‌داران قمی بناست تا در ایام اربعین حسینی در مرز مهران، خرمشهر و کشور عراق روزانه هر وعده ۴۰۰ هزار نفر را پذیرایی کنند.

او افزود: استان قم رتبه دوم کشوری را بر اساس تعدد موکب و هیأت‌های مذهبی را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه نزدیک به ۸۰۰ نفر روحانی خانم و آقا برای اعزام به کشور عراق اعلام آمادگی کرده‌اند.

موکب آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیهم در عمود ۱۰۸۰ مسیر پیاده روی اربعین حسینی از نجف به کربلا برپا شده و همانند سنوات گذشته خدمات مختلفی به زائران ارائه می‌دهد.

برپایی نماز جماعت و مراسم عزاداری، پذیرایی در وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها، تعمیر کیف و کفش و عینک و کالسکه، امکان اسکان زائران و همچنین ارائه خدمات درمانی از حمله خدمات این موکب است.

موکب مع امام منصور آستان مقدس مسجد جمکران امسال نیز در عمود ۱۰۹۰ طریق الحسین (ع) راه نجف تا کربلا خدمت رسانی خواهد کرد.

از جمله ویژه برنامه‌های موکب مع امام منصور آستان مقدس جمکران می‌توان به پذیرایی به صورت شبانه روزی، اسکان، آقایان و بانوان، سرویس بهداشتی، خیاطی، چاپ روی البسه، چفیه، شال و روسری، طب اسلامی، خدمات فرهنگی، برگزاری نماز جماعت، سخرانی، مداحی، پاتوق اصحاب رسانه، هر شب برنامه‌های استیجی، برنامه‌های بین الملل اشاره کرد.

ویژه برنامه اربعین حسینی هیأت رزمندگان اسلام با سخنرانی حجج الاسلام میرباقری، عابدینی، عالی، علی اکبری، رفیعی، پناهیان، حسینی، ماندگاری، نظافت، مؤمنی، آقامیری و مداحی آقایان واعظی، سماواتی، طاهری، سلحشور، بنی فاطمه، مطیعی، نریمانی، کرمانشاهی، پویانفر در نجف و کربلا برگزار می‌شود.

این ویژه برنامه‌ها در کربلا پشت هتل العباس موکب عاشقان ثارالله، کربلا باب القبله امام حسین (ع) موکب محبان علی بن ابیطالب، کربلا خیمه گاه حسینی موکب مرکزی احباب الرضا (ع)، کربلا شارع شهدا موکب علی بن باقر (ع). نجف مقابل هتل قصرالملوک پارکینگ طبقاتی موکب عمود‌های ۱۱۲۰ و ۱۲۲۲ و سایر موکب‌های نجف _ کربلا برگزار خواهد شد.

در این راستا دانشگاه‌های سطح استان قم اعم از دانشگاه قم، دانشگاه آزاد اسلامی، ملی مهارت استان و … نیز پیش قدم شدند تا تعداد محدودی وام قرض الحسنه به زائرین دانشگاهی اربعین حسینی پرداخت نماید.

مجید محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعیت هلال‌احمر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موکب خدمات درمانی انصار الحسین ۲ در عمود ۲۱۵ طریق الحسین (ع) راه نجف به کربلا از تاریخ ۲۱ مرداد ماه الی ۴ شهریور ۱۴۰۳ برپا و به همه زائرین، خدمات پزشکی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی ارائه می‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: تعداد ۵۸ پزشک، پرستار و دیگر کادر سلامت استان از یک ماه پیش برای خدمت در این موکب درمانی ثبت نام کرده‌اند و در حال حاضر ظرفیت کادر مورد نیاز تکمیل شده است، اما چنانچه پزشک و پرستاری که در مسیر پیاده روی هستند بخواهند یک شب یا دو شب به کادر موکب کمک کنند استقبال می‌کنیم.

برچسب ها: اربعین حسینی ، موکب‌
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار