حجت‌الاسلام بهشتی گفت: اگر اقامه نماز در جامعه کمرنگ شود، آسیب‌های اجتماعی آن پررنگ خواهد بود.

محفل شعر نماز با حضور جمعی از شاعران و مسئولان در ستاد اقامه نماز در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی بهشتی،  سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران درباره برگزاری اولین محفل شعر نماز گفت: قرآن کریم اقامه نماز را مدنظر دارد. خداوند متعال نمی‌فرماید نماز را بخوانید، بلکه منظور اقامه نماز است. شاید از بچگی به ما گفتن اقامه یعنی خواندن، اما یکی از ارکان اقامه نماز، خواندن نماز است. در قرآن بیش از ۹۰ بار به مسئله آداب، اسرار و حکمت نماز و بیش از ۹۰۰ بار به اطراف نماز پرداخته شده است. یکی از شیوه‌های جذاب قرآن کریم برای انتقال مفاهیم و مضامین سخت، استفاده از زبان شیوای قرآن است؛ مثل قصه و مَثَل. خداوند از بکار بردن مَثَل ابا ندارد. 

حجت‌الاسلام بهشتی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که یکی از معجزات آفرینش شعر است. آقا می‌فرمایند: خداوند متعال در بیان سحری قرار داده است، که آدمیزاد می‌تواند از این سحر بهره‌مند شود، تا مضامین سخت یا خسته‌کننده اعتقادی و باورساز را با یک زبان شیوا و زیبا و لطیف به زبان شعر یا داستانی و ادبی تبدیل کنیم. در روایتی به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده: خداوند متعال در شعر و شاعری حکمت قرار داده است. ما اگر بتوانیم از این بهانه شعری در انتقال مفاهیم استفاده کنیم، برد کردیم. اگر بتوانیم باورسازی کنیم و باورسازی را به زبان شیوا و زیبا تبدیل کنیم، برد کردیم.

سرپرست ستاد اقامه نماز استان تهران خطاب به شاعران گفت: شما بزرگواران محفل و شاگردانی دارید. همه ما نماز را اقامه کنیم؛ چون خدا در قرآن می‌فرماید: اگر اقامه نماز در جامعه کمرنگ شود، آسیب‌های اجتماعی آن پررنگ خواهد بود. آن نسل‌هایی ضرر می‌کنند، که نماز را ضایع کردند. ستاد اقامه نماز به بهانه دهه نماز و مسجد شما را گردهم جمع کرده است. ما اعتقاد داریم همه باید برای اقامه نماز به پا خیزند. شما به عنوان پرچمدار ادبیات فارسی می‌توانید این مضامین را به خوبی منتقل کنید. از آنجایی که از انتشار آخرین شعر نماز به برکت آقای قرائتی حدود ۱۰ سال می‌گذرد، از ظرفیت شاعران بهره می‌گیریم تا این محفل‌ها ادامه یابد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار