در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از مراکز ترک اعتیاد، از قم به‌عنوان پاک‌ترین شهر کشور در خصوص وجود معتادان متجاهر نام‌برده شد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم روز دوشنبه در این جلسه، گفت: اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که به نحوی علت اصلی بسیاری از آسیب‌های دیگر نیز می‌باشد.

محمدتقی رجبی ادامه داد: یک‌هزار و ۱۲۷ نوع ماده روان‌گردان هم‌اکنون در سطح جهان شناسایی‌شده که بخشی از آنها در کشور ما نیز بروز و ظهور دارد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم بیان کرد: جمع‌آوری معتادان متجاهر هم‌اکنون پس از جمع‌آوری توسط پلیس برای توانمندسازی و بازگشت به زندگی تحویل بهزیستی و همچنین کمپ ترک اعتیاد سپاه استان می‌شود.

رجبی گفت: قم از نظر تعداد معتادان متجاهر پاک‌ترین شهر کشور است و این افراد به‌صورت ماهانه جمع‌آوری می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی قم نیز گفت: ۳۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که ۲۵ هزار نفر از آنها را معلولان تشکیل داده‌اند.

سید صادق میرئی ادامه داد: سال گذشته، ۲۱۷ هزار نفر روز معتاد مهاجر در مرکز ترک اعتیاد بهزیستی استان پذیرش و بین ۳ ماه تا یک سال فرایند توانمندسازی را سپری و به آغوش جامعه بازگشته‌اند.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۷ هزار تماس با سامانه آنلاین بهزیستی استان قم بر قرار شده که بخش مهمی از آن در خصوص موضوع اعتیاد بوده‌است.

میرئی با اشاره به ۶ هزار مداخله کارشناسان بهزیستی برای تماس‌های مردمی با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی قم، گفت: کمبود اعتبارات ملی و استانی مهم‌ترین مشکل و معضل بهزیستی استان در مدیریت آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد است.

روح الله امرالهی رییس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توجه به مباحث فرهنگی برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی، ادامه داد: وضعیت عمومی قم در مبحث آسیب‌های اجتماعی وضعیت بغرنجی نیست.

نرجس نیازمند عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: با توجه به متوسط سن اعتیاد در جامعه، لازم است تا نسبت به آموزش و آگاهی بخشی به‌خصوص برای خانواده‌ها توجه لازم صورت بگیرد.

مصطفی ملایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: برای مدیریت دقیق آسیب‌های اجتماعی باید مرکز رصد آسیب‌های اجتماعی در مجموعه‌های متولی راه اندازی و روند این معضلات به‌صورت مستمر پایش و برای حل آنها ورود به موقعی صورت بگیرد.

او عنوان کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم در حوزه دانش آموزان و نوجوانان، فعالیت واحد‌های فروش دخانیات در نزدیکی مدارس است که باید از فعالیت آنها در شعاع حداقل ۱۵۰ متری مدارس جلوگیری به عمل آید.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت شهربازی معارفی قم، بیان کرد: این شهربازی باهدف فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم ارزشی به کودکان و نوجوانان در محدوده بلوار پیامبر اعظم (ص) در دست احداث است.

سید محمدحسین دهناد عنوان کرد: برای تکمیل شهربازی معارفی ۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به‌زودی تشریفات مناقصه پروژه شهربازی معارفی برگزار خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز در بخشی از این جلسه با بیان اینکه حدود هفت درصد سهام بانک شهر متعلق به شهرداری است، بیان کرد: از محل این سهامداری علاوه بر دریافت وام، از فرصت اوراق مشارکت آن برای پیشبرد طرح‌های عمرانی شهری استفاده می‌شود.

مهرداد توکلی مقدم ادامه داد: برای حفظ اثرگذاری شهرداری قم در سهامداری بانک شهر، پیشنهاد افزایش سرمایه بیش از ۳۸۲ میلیارد تومانی تقدیم شورای شهر قم شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار