در سال‌های اخیر، شاهد نفوذ و گسترش استایل‌های حرفه‌ای و فشن در بین اقشار مذهبی و محجبه هستیم.

به گفته عضو انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیره آزادی «بلاگر‌های حجاب» تلاش می‌کنند تا خانم‌ها را به پوشیدن «عبا» به جای چادر در اربعین ترغیب کنند.

«با حجاب هم می‌توان زیبا و جذاب بود»، «بهت یاد میدم چطوری هم محجبه باشی، هم خوش‌تیپ و جذاب»؛ اینها بخشی از صحبت‌های بلاگر‌های حجاب است. 

عضو انجمن ملی سواد رسانه‌ای ایران نیره آزادی ۱۷ مرداد گفت که در کنار پدیده حجاب استایل، «شاهد ظهور یک روند جدیدی به نام آرایش مذهبی هستیم، خانم‌ها به جای چادر عبا می‌پوشند، آرایش غلیظ، کاشت ناخن و مژه و ... انجام می‌دهند.  این روند موجب شکل‌گیری یک نوع کلاه شرعی برای توجیه حجاب بدون چادر در میان اقشار مذهبی جامعه شده است.»

حجاب استایل

تاریخچه فعالیت حجاب استایل‌ها به قرن ۱۹ میلادی بر می‌گردد، ظهور آن از کشور‌های مثل ترکیه، اندونزی و مالزی آغاز شد که در ابتدا قصد ترویج حجاب را داشتند، اما به مرور معنای حجاب را تغییر دادند. این پدیده در ایران از ۵ سال گذشته در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام از سوی بلاگر‌ها و حجاب استایل‌های ایرانی دنبال شده است.

آماری از تعداد حجاب استایل‌ها در اینستاگرام موجود نیست، اما با سرچ هشتگ حجاب در اینستاگرام، صد‌ها صفحه‌از حجاب استایل‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. 

حرکات شبیه رقص، آرایش‌کردن و نحوه بستن روسری، آوازخواندن و به اشتراک گذاشتن تولد و مهمانی‌های لاکچری بخشی از محتوا‌های منتشر شده از سوی حجاب استایل‌هاست.

طبق آمار مرکز پژوهشی بتا، تعداد کاربران اینستاگرام در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ میلیون نفر رسیده بود؛ یعنی تقریبا نیمی از جمعیت ایران. از نظر روان‌شناختی، حجاب استایل‌ها می‌توانند بر شخصیت و اعتماد به نفس نوجوانان تأثیر بگذارند. ممکن است این استایل‌ها برای برخی نوجوانان به عنوان یک ابزار برای ابراز هویت و اصالت شخصی مدنظر باشد.

منصوره مصطفی زاده، فعال فرهنگی، می‌گوید که باید تنوع پوشش اسلامی را بپذیریم، «مثلا در پیاده روی اربعین سال پیش پوشیدن چادر‌های رنگی، طرح دار، عبا‌های اسلامی و… خیلی خیلی به چشمم خورد و بقیه هم خیلی به چشمشان عادی می‌آمد. اولین جایی که باید این تنوع را بپذیرد و آن را جا بیندازد صداوسیماست. نباید فقط چادر مشکی به پوشش معیار در جامعه ما تبدیل شود و در این میان تنوع و انتخاب زنان محجبه در عرف نادیده گرفته شود». 

استایل‌ها برای اربعین!

اما فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، می‌گوید که «شاید این لباس‌ها پوشیده باشند، اما پوشیدگی به معنای حجاب داشتن نیست، چادر‌های گلدوزی و نگین دوزی شده و زرق و برق‌های خیره کننده، حرمت چادر را می‌شکنند و جلب توجه می‌کند. حجاب استایل‌ها با نشان دادن زیبایی‌های ظاهری بی‌حجابی را آهسته فریاد می‌کشند. آفت و ضرر این افراد بیشتر از آنانی است که مستقیم تبلیغ بی‌حجابی می‌کنند».

فعال حوزه فرهنگی و سیاسی شیوا بشاش معتقد است که «آراستگی با جلب توجه فرق دارد. می‌توان آراسته و شیک‌پوش بود، اما حریم شخصی و حریم عفت را رعایت کرد، باید برای دختران جوان و نوجوان محجبه کلاس‌های سواد رسانه‌ای برگزار کرد که از حجاب استایل‌های اینستاگرامی الگو نگیرند، چراکه بلاگر‌های حجاب تنها به درآمدزایی خودشان فکر می‌کنند نه تربیت فرزندان ما.»

منبع: فارس

برچسب ها: حجاب استایل ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
در این مورد کوتاهی شد در این چند دهه
در غیر اینصورت ...میتوانستیم در این مورد حرفی برای گفتن داشته باشیم
در امریکا ..خانمها برای اینکه مورد ازار اقایان قرار نگیرند
لباس پوشیده می پوشند...برای همین گروه مد لباس پوشیده طراحی کنیم و تبلیغ در سایت ها
درامدزاست. و مشکل گشای بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
کلا با همه چیز مشکل دارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
بقیه ی مواردش رو قبول دارم ولی اینکه عبا پوشیدن مشکل داره رو نه
اتفاقا خیلی هم پوشیده هست و جلوباز نیست