سومین آیین نکوداشت ثبت ملی گز اصفهان به‌عنوان سوغات گردشگری با حضور معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی   در این آیین گفت: گز مولفه هویتی برای نشان دادن مهمان نوازی اصفهانی‌ها است.

علی اصغر شالبافیان افزود: در دیدگاه ما هرآنچه که بتواند موجب آشنایی مردم با نحوه زندگی و دیدنی‌های یک شهر بشود، جاذبه گردشگری بوده و برگزاری رویدادهایی، چون ثبت ملی گز به عنوان میراث ناملموس اصفهان در همین راستا است.

شهردار اصفهان نیز در این آیین با اشاره به اینکه شیرینی گز میراث ناملموس اصفهان است، اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است که اگر میراث ناملموس خود را معرفی و ثبت نکنیم مورد سرقت قرار می‌گیرد.

علی قاسم زاده افزود: همانطور که سرقت ادبی وجود دارد، سرقت هویتی هم وجود دارد و شیرینی گز هم بخشی از هویت گردشگری و مهمان نوازی اصفهان است.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این پیوند گفت: سیاست‌های این اداره توسعه پایدار گردشگری و پرداختن به رویداد‌های فرهنگی با هدف توسعه متوازن گردشگری در استان اصفهان است.

امیر کرم زاده افزود: این آیین برای حمایت از گز اصفهان بعنوان یکی از سوغات‌های برجسته گردشگری استان و همچنین ترویج فرهنگ و هویت محلی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.


کرم‌زاده با بیان اینکه پرونده شیرینی گز اصفهان در سال ۱۴۰۰ تهیه و در پایان همان سال در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسید، ادامه داد: با توجه به کارکرد شیرینی گز در ۲ حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، با حضور معاون گردشگری کشور، آیین رونمایی از لوح ثبت ملی شیرینی گز بعنوان سوغات گردشگری اصفهان برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.