روز گذشته مراسم الحاق ۲۶۵۴ سامانه موشکی، پهپادی و دیگر ادوات به نیروی دریایی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

صبح ۱۹ مرداد بود که فرمانده کل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی الحاق تجهیزات جدید به چرخه فناوری و استفاده نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر داد و با حضور وی و تعدادی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران الحاق دو هزار و ۶۵۴ سامانه موشکی، پهپاد و دیگر ادوات به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه عملی شد.

این اقدام سپاه پاسداران کشورمان که در بحبوحه تنش با صهیونیست‌ها و آمریکا و حضور نیروهای آن‌ها در منطقه ما انجام گرفت، پیام ویژه‌ای برای غربی‌ها و اسرائیلی‌ها داشت، پیامی که البته مدت هاست آن را دریافت کرده اند.

سردارسرلشکر سلامی در این آیین الحاق تجهیزات جدید سپاه پاسدارن اظهار کرد: جریان تولید و گسترش قدرت در همه شئون دفاعی، برای همه نیرو‌های مسلح، منطقی است که متصل به حکمت‌های الهام یافته از وحی و با تدابیر رهبر عزیز و الهی انقلاب اسلامی است و آن منطق ایران قوی‌ست.

 فرمانده کل سپاه در ادامه افزود: دریا پهنه وسیعی است که همه قدرت‌های نظامی بدون هیچ حد و مرزی در آن حضور دارند دریا نقطه تلاقی همه قدرت‌هاست ما یک کشور محاط در خشکی نیستیم ما یک انبساط و امتداد دریایی داریم که اگر نتوانیم در اعماق دریا و اقیانوس‌ها در هر نقطه دلخواه با دشمن درگیر شویم و از دوردست دشمن را متوقف نکنیم طبیعتاً در مرز‌های ملی خود دچار مشکل خواهیم بود. 

فرمانده کل سپاه با اشاره به دقت و حساسیت بالای نبرد در دریا خاطرنشان کرد؛ دریا اساساً جنگ نقطه‌ها در سطح مقطع‌های وسیع است. شما باید بتوانید نقاط کوچکی را در یک سطح بی‌نهایتی از نقاط پیدا کنید این اولین نقطه شکل‌گیری قدرت دفاعی است، بینایی در دریا و شنوایی در دریا و پیدا کردن دشمن نکته مهمی است هرچند دریا به دلیل سطح صاف و همواره خود هر پدیده و شیئی خارجی در آن از یک جهت هم به سادگی قابل رویت است، اما وقتی شما باید اعماق سپاه دشمن را ببینید، ما باید از دور ببینیم تا بتوانیم به خوبی در فاصله‌های نزدیک درگیر شویم ما البته درگیری را از فاصله صفر تا اعماق وسیع تعریف کرده‌ایم یعنی ما باید توانایی داشته باشیم در خطوط و نقاط تماس با دشمن درگیر بشویم دریا فاقد یک خط ثابت نبرد است برخلاف زمین جغرافیای ثابتی برای گسترش یا درگیری وجود ندارد.

سپاه پاسداران

وی افزود: کامل بودن صحنه جنگ در دریا به این است که باید نبرد سطحی، نبرد در زیر سطح، رزم موشکی نبرد مین عملیات از ساحل نبرد در هوا و فضا و دفاع هوایی در مقابل تهاجمات هوایی دشمن، نبرد‌های موشکی رزم تفنگ‌دار‌ها، نبرد با استفاده از سامانه‌های بی خدمه جنگ اطلاعاتی، نبرد‌های سایبری جنگ‌های الکترونیک، فرماندهی و کنترل، رادار‌ها و همه این اجزا پیکره ساختار یکپارچه یک دفاع دریایی را شکل می‌دهند و نیرو‌های دریایی معمولاً بسته‌های قدرت رزمی خود را کامل می‌کنند.

سرلشکر حسین سلامی سرعت در نبرد دریایی را یک فاکتور تعیین کنند دانست و خاطرنشان کرد؛ در دریا، هر کسی سرعت بیشتری داشته باشد قدرت دستیابی به طرف مقابل برای او بیشتر می‌شود این اصل که شناور‌ها در نیروی دریایی سپاه بر اساس حداکثر سرعت ممکن بر مبنای قابلیت‌های فنی موجود دنبال می‌شود یک واقعیت درست است دریا عرصه دقت است حجم آتش کارگر نیست دقت آتش موثر است باید بتوان با یک ضربه یک هدف را منهدم کرد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: دریا وسیع است نمی‌توان از آتش‌های تهیه بلاهدف استفاده کرد همه چیز هدر می‌رود نقطه زنی در دریا یک نیاز واقعی است.

 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جدیدترین رویکرد در دریا را هوش مصنوعی بر شمرد و در رابطه اظهار داشت: در دریا اصابت نقطه‌ها با قابلیت استفاده از هوش مصنوعی در تمام سطوح از شناور‌ها گرفته تا موشک‌ها، پدافندها، زیر سطحی ها، مین‌ها یک هدف بسیار مهم است. هر چقدر هوشمندی قدرت انتخاب درست مسیر، قدرت انتخاب درست هدف حتی اصابت به نقطه معینی از یک هدف بزرگ برای ما مهم است. گاهی لازم است شناوری منهدم شود زده شود، اما خدمه آن کشته نشوند اجتناب از تلفات انسانی در بعضی از نبرد‌های دریایی یک اصل است. این با هوشمندی حاصل میشود.

سرلشکر سلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما آنچه که اینجا می‌بینیم در عصر تحریم‌ها به وجود آمده است که همین نشان دهنده آن است که اراده‌ای که بر تحولات عالم حاکم است فراتر از اراده قدرت هاست.

هنوز جزئیات رسمی از جزئیات فنی این تجهیزات و قابلیت‌های آنها بیان نشده است، اما اعلام شد که این موشک‌ها قابلیت‌های جدیدی از جمله سر جنگی شدیدالانفجار و غیرقابل رهگیری بودن برخی از آنها نظیر موشک کروز جدیدی که اصابت هر یک از آنها موجب آسیب شدید و غرق شدن ناوشکن‌های دشمن می‌شود را دارا هستند.

تجهیزات جدید سپاه پاسداران

علاوه‌بر سامانه‌های موشکی دوربرد، میان‌برد، پهپادهای جنگالی، رزمی، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادارهای دریایی و ادوات رزمی هم در این آیین به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شد.

همچنین برای اولین‌بار پهپادی بدون‌صدا به نیروی دریایی سپاه الحاق شد که می‌تواند بر فراز شناورهای دشمن برای عملیات شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات حاضر شود. پهپادهایی از جمله ابابیل ۵، ابابیل ۳، مهاجر ۶ و باور نیز به این نیرو ملحق شدند که قابلیت‌های رزمی، شناسایی، انهدامی، جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک را دارا هستند.

مراسم الحاق شامل رونمایی از انواع سامانه‌های موشکی دوربرد، میان‌برد، پهپاد‌های رزمی، شناسایی و انهدامی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، رادار‌های دریایی و ادوات رزمی دیگر بود که تنها ۲۱۰ عدد از ۲۶۵۴ سامانه به نمایش درآمد که گفته می‌شود به دلیل حفظ برخی اسرار قابلیت‌های رزمی کشورمان بوده است.

در میان تصاویر تجهیزات ملحق شده به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه یک مورد به شکل خاص خودنمایی می‌کند.

تصویری از حضور موشک کروز دوربرد ضدکشتی، ضد اهداف زمینی ابومهدی و موشک بالستیک تاکتیکی فتح هر دو به شکل کنیستر پرتاب که بر روی یک شاسی متحرک نصب شده بودند و در میان این دو یک موشک کروز ضد کشتی جدید و مرموز.

موشک کروز ابومهدی دارای برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است و موشک بالستیک تاکتیکی فتح نیز بردی بیش از ۱۲۰ کیلومتر را داراست که در گذشته نیز به شکل انبوه در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار گرفته بودند.

اما موشک کروز ضد کشتی جدید که در کنیستر‌های ۸ ضلعی و با ابعاد متفاوت از سایر اعضای زرادخانه ضد کشتی سپاه ساخته شده است مورد توجه ویژه علاقه‌مندان و کارشناسان نظامی قرار گرفته است.

در توضیحات مختصری که در خصوص این موشک عنوان شده است گفته شد که به شکلی طراحی شده که برای سامانه‌های دفاعی دشمن غیر قابل رهگیری بوده و با ویژگی‌های خاصی که دارد قاتل ناوشکن‌های بزرگ و چند هزار تنی دشمن (به شکل ویژه نیروی دریایی آمریکا) محسوب می‌شود و هر گونه اصابت این موشک به ناوشکن‌های رقیب خسارات سنگین و غیرقابل جبرانی به آنها وارد می‌کند.

احتمال می‌رود در این موشک نخستین بار از موتور‌های قدرتمندی استفاده شده باشد که توانایی پرواز فراصوت را برای موشک فراهم کرده باشد؛ همچنین احتمال استفاده از فناوری‌های جدید در زمینه رادارگریزی و مانور‌های سنگین فرار در فاز شیرجه نهایی برای عبور از سامانه‌های دفاعی نظیر ایجیس امریکایی قابل تصور خواهد بود.

خبرنگار: محمدحسین نیکخوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۴۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
سپاه پاسداران از ایران جدا نیست .جمهوری اسلامی از ایران جدا نیست.جمهوری اسلامی ایران متعلق به ایرانه و رفراندوم برگزار شد و رای بالای ۹۸ درصد آورد.این یعنی همه متعلق به ایرانن برای ایران و اسلام در تلاشن و کور شود چشم دشمنان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
این سامانه استاد زدن اهداف داخل کشور است از جمله باغات و کویر و مناطق خالی از سکنه
Iran (Islamic Republic of)
هفت و چهار
۱۳:۵۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،،، چقدر دوست داشتنی است این نهاد مقدس
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۳:۴۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
دلار اومد زیر ۶۰ تومن ، به امید کاهش بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
میشه بجای عکس یه فیلم دقیق از کارکرد این ها بزارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
کاش خودروی با کیفیت هم تولید می کردین می دادین به مردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
ماشاالله قدرت نظامی ایران.
چشم دشمنان جمهوری اسلامی ایران تک به تک کور شود. آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
واعدوا لهم مااستطعتم من قوه ومن رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم...
آخرین اخبار