مدیر عامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: چالش انرژی در حوزه برق، گاز و آب یکی از مشکلات صنایع در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

علی امرایی گفت: شرکت فولاد سنگان خواف علاوه بر بهینه‌سازی مصرف در جهت استفاده از انرژی پاک تلاش وافری داشته و در این راستا طرح های مختلفی را در حال اجرا دارد.

وی با اشاره به اینکه ذخایر آبی کشورمان رو به کاهش است، اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان یکی از طرح ها است و در این خصوص شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان سهامدار ۱۰۰ درصدی شرکت سنگان خواف، در خصوص اجرای این طرح مشارکت ۲۰ درصدی دارد که دستکم پنج برابر نیاز آبی کل صنایع منطقه خواف به شمار می‌ رود.

مدیر عامل شرکت فولاد سنگان ادامه داد: همچنین استفاده از پساب شامل شبکه جمع آوری تصفیه خانه و انتقال برای استفاده بهینه از پساب در این صنعت در حال برنامه‌ریزی و انجام است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر فولاد سنگان خراسان اولین شرکت ایرانی است که موفق شده ۸۰ درصد آب، کنسانتره باطله ها را با فیلتراسیون و آب گیری، دوباره به چرخه مصرف در این مجموعه بازگرداند.

امرایی افزود: در انرژی برق نیز سعی شده است تا برق قسمت های مختلف این کارخانه هم بهینه سازی شود و برای ایجاد بزرگترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات با توجه به نعمت خدادادی باد در این منطقه هستیم.

به گفته وی، در این زمینه مجوزهای لازم اخذ و زمین مورد نیاز انتخاب شده است و امیدواریم با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، مرحله اول این نیروگاه کمتر از ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: همچنین در خصوص انرژی گازی علاوه بر بهینه سازی مصرف، طرح مطالعاتی ذخیره سازی گاز در تابستان و استفاده از آن در زمستان در دست اقدام است.

تکمیل زنجیره فولاد

مدیر عامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: با توجه به اینکه تمام سهام این شرکت متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است و بر اساس مجوز صادر شده در طرح توازن صنایع فولادی کشور، تامین مواد اولیه این شرکت بر عهده فولاد سنگان است، برای تکمیل زنجیره تولید در خراسان رضوی برنامه هایی در حال اجرا است.

وی همچنین اظهار کرد: پروژه بزرگ زیست محیطی در کشور با سرمایه گذاری بیش از ۲۵ هزار میلیارد دلار برنامه ریزی شده است، شرکت فولاد سنگان خراسان، سومین کارخانه در سطح جهان است که باطله کنسانترهای آهن این شرکت را که به صورت پودر میکرونی است، به صورت مکانیزه انباشت می‌کند.

امرایی در خصوص طرح های مورد نیاز این شرکت که توسط دانشگاه ها قابل حل است، افزود: شرکت فولاد سنگان در تمام حوزه ها شامل مدیریت، تولید، مصرف انرژی، محیط زیست و حمل و نقل نیازمند کمک و یاری دانشگاهیان است و هر کدام از طرح هایی که بتواند مشکلی از این شرکت را حل کند، بدون محدودیت بودجه‌ای با آغوش باز پذیرا هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.