معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مسائل بهداشتی را برای زائران اربعین حسینی توصیه کرد.

پژمان بختیاری‌نیا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بیماری‌هایی که در پیاده‌روی اربعین امکان بروز و شیوع دارند، گفت: بیماری‌های حاد تنفسی مانند آنفلوآنزا و کووید - ۱۹ یکی از بیماری‌های واگیر مهم در تجمعات انبوه است و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها توصیه می‌شود زائران شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و رعایت آداب تنفسی به ویژه پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه را مدنظر قرار دهند و در زمان استفاده از وسایل نقلیه و ورود به اماکن عمومی حتما از ماسک استفاده کنند.

او افزود: همچنین از دست دادن، روبوسی و در آغوش گرفتن افراد دارای علائم بیماری تنفسی خودداری کنند.

آقای بختیاری نیا اضافه کرد: چنانچه فردی در پیاده‌روی اربعین دچار علائم تنفسی شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه و دستورهای پزشک، استراحت کافی و نوشیدن مایعات را رعایت کند و تا زمان بهبودی و رفع علائم از تماس نزدیک با افراد و ورود به اماکن سربسته و شلوغ خودداری کند.

هشدار شیوع سرخک در کشور عراق

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شیوع بیماری سرخک در کشور عراق گفت: بیماری سرخک یک بیماری واگیردار تنفسی است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، امسال در کشور عراق به علت پوشش ناکافی واکسیناسیون کودکان، مواردی از همه‌گیری سرخک رخ داده است.

این مقام محلی گفت: ویروس سرخک عموما کودکان را مبتلا می‌کند اما بزرگسالان هم چنانچه سابقه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

او اضافه کرد: والدین قبل از عزیمت به راهپیمایی اربعین، با مراجعه به واحدهای بهداشتی محل سکونت، از کامل بودن واکسیناسیون فرزندان زیر ۱۵ سال خود اطمینان پیدا کنند.

توصیه‌هایی برای مقابله با تب دانگ در عراق

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری تب دانگ گفت: برای پیشگیری از گزش احتمالی پشه‌های «آئدس» در کشور عراق، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند با رنگ روشن و استفاده از پماد یا اسپری دورکننده حشرات با ماده موثر دیت، بیکاردینی، IR۳۵۳۵ ، همچنین استراحت و خواب در مکان‌هایی که در و پنجره آن توری داشته باشد، توصیه می‌شود.

او بیان کرد: قبل از استفاده از اسپری دورکننده حشرات باید یک بار روی پوست امتحان شود تا از نداشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل شود. در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب و یا کرم‌های دیگر، ابتدا کرم ضدآفتاب و پس از آن مواد دورکننده حشرات را استفاده کنید.

بختیاری‌نیا گفت: مواد دورکننده حشرات با آب و تعریق شسته می‌شوند بنابراین بعد از تعریق و دوش گرفتن دوباره باید از آن استفاده شود. همچنین نباید از دورکننده حشرات با مواد موثر دیت(DEET) برای کودکان زیر دو ماه استفاده شود.

خطر عقرب‌گزیدگی را در سفر اربعین جدی بگیرید

وی افزود: عقرب‌گزیدگی یکی از مشکلات بهداشت عمومی است و گاهی سبب مرگ انسان می‌شود، از این رو زائران در زمان اسکان در مواکب، باید عقرب‌زدگی را به عنوان یکی از خطرات در نظر داشته باشند و نکات بهداشتی را برای پیشگیری از گزش رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: زائران هنگام پیاده‌روی یا توقف در استراحتگاه‌های بین راه، لباس آستین بلند و شلوار بپوشند و قبل از خواب، محل را بررسی کنند. هنگام خروج از استراحتگاه نیز بررسی درون کفش‌ها کاملا ضروری است. در صورت توقف در راه، قبل از استفاده مجدد، لباس و کوله را کاملا تکان دهند. همچنین باید در مسیر از نزدیک شدن به انبوه سنگ یا چوب خودداری شود.

او در خصوص چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان عنوان کرد: زائران از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر، کره و شیر محلی که به صورت فله هستند و همچنین مصرف گوشت و جگر نیم‌پز اجتناب کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.