بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج با بیش از ۲۵۰ تخت سالهاست که به مردم خدمات ارائه می‌دهد، اما با کمبود امکانات در سال‌های گذشته سوژه رسانه‌ها بود که با توسعه زیرساخت‌ها اعتماد مردم تا حدود زیادی به این مرکز درمانی بازگشته است.

سلامتی همواره یکی از مولفه‌های اساسی و نگرانی‌های روزمره انسان‌ها به شمار می‌رود که یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین سرمایه‌های اجتماعی جوامع محسوب می‌شود.

حفظ سلامتی و درمان انسان‌ها مهمترین برنامه و سیاستی است که دولت‌ها براساس تکالیف و صلاحیت‌هایی که براساس قانون بر عهده دارند، ملزم به انجام آن هستند.

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد طی چند دهه گذشته همواره با مشکلات جدی در حوزه بیمارستانی و درمانی روبه رو بوده و این کمبود امکانات در این حوزه چالشی برای مردم این منطقه محسوب می‌شد.

در سال‌های گذشته نام بیمارستان امام سجاد ع یاسوج کمی دلهره آور بود، زیرا مردم به سبب اتفاقاتی که در این بیمارستان رخ داده بود و نبود تجهیزات کافی آنچنان به خود بیمارستان و کادر درمان آن اطمینانی نداشتند و مجبور بودند برای درمان به استان‌های همجوار عزیمت کنند.

کمبود امکانات، نبود کادر متخصص، بی توجهی و قصور در امر درمان، نبود تجهیزات به روز سبب شده بود تا یاسوجی‌ها در این بیمارستان مرجع با چالش‌های جدی در امکانات و تجهیزات این حوزه روبه رو باشند.

در ۲ سال اخیر مطالبه مردم یاسوج و استان به خاطر نبود تجهیزات به روز و پیشرفته، کمبود نیرو‌های متخصص و آموزش دیده، نبود بخش‌های مهم بیمارستانی، فرسودگی و مستهلک بودن تجهیزات بیمارستان شنیده شده است.

تلاش‌های بی وقفه مدیریت این بیمارستان نشان دهنده عزم جدی برای ریشه کن کردن تمامی این مشکلات و ارتقاء خدمات درمانی در این شهر است.

ظرف ۲ گذشته اقدامات بسیار شایسته‌ای در راستای ارتقاء خدمات بهداشت و درمانی مرکز استان انجام شده که به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

توسعه خدمات باور نکردنی در بیمارستان امام سجاد ع یاسوج

رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج گفت: کار‌های بزرگی در این بیمارستان انجام شده که بسیار ارزشمند هستند.

یونس حاتمی افزود: زمانی که بنده وارد بیمارستان شدم به عنوان یک پزشک متخصص قلب دغدغه ام این بود که وقتی مردم برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند دغدغه‌ای جزو درمان شان نداشته باشند.

وی تاکید کرد: از همان ابتدای کار کارگروه‌هایی تشکیل دادیم تا بتوانیم این دغدغه‌ها را کم کنیم. بازدید‌هایی از قسمت‌های مختلف بیمارستان، تاسیسات، اورژانس‌ها و بخش‌ها انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که مریضی که وارد اورژانس می‌شود، خط اول حمله ما اورژانس است و باید اورژانس درست شود.

وی عنوان کرد: بیماران پرخطر و‌های ریسک سراسر استان در این بیمارستان پذیرش می‌شوند و این بیمارستان در اصل کلینیک تامین اجتماعی بود، اما گسترش پیدا کرده و افزون بر ۲۰۰ تخت بیمارستانی دارد و واقعا شاید جوابگو نباشد.

ایجاد اورژانس قلب در بیمارستان امام سجاد ع یاسوج

یکی از شاهکار‌های رئیس بیمارستان امام سجاد یاسوج زدن جرقه (اورژانس قلب یاسوج) مرکز تخصصی قلب این بیمارستان است که هدف از ساختش این است که هر بیمار قلبی که وارد بیمارستان شود پرستار آموزش دیده قلب و اتند قلب بالای سرش بیاید و در مرکز تخصصی قلب درمان شوند و با مریض‌های داخلی و مسمویت‌ها و دیگر بیماران قاطی نشوند.

حاتمی ابراز کرد: تلاش کردیم اورژانس قلب را به صورت خیریه راه اندازی کنیم و نهایت دغدغه بنده این بود وقتی یک بیماری دچار سکته قلبی می‌شود در فضایی بیاید که فقط قلب باشند و پرسنل آموزش دیده قلب آن‌ها را ببینند.

وی ادامه داد: این اورژانس با کمک یک نفر خیر در حال ساخت است و مصالح داخلی اش را آماده کرده ایم و قرار است سقف آماده برایش گذاشته شود.

حاتمی تاکید کرد: به مردم استان قول می‌دهیم که هر کسی بخواهد با درد قلبی وارد بیمارستان شود با پرسنل مجرب و آموزش دیده در این اورژانس به وی خدمات ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: این اورژانس خیر ساز است و چند روز دیگر سقف آن کار می‌شود، فونداسیون آن برای چهار طبقه زده شده است.

رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج گفت: وزیر بهداشت این اورژانس قلب را کلنگ زنی کرد و امید است تا آبان ماه این اورژانس راه اندازی شود.

راه اندازی بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان

حاتمی اضافه کرد: نکته مهم بعدی برای نوزادان‌های ریسک و پر خطری است که از نقاط مختلف استان به یاسوج می‌آمدند. ما ان آی سی یو بیمارستان امام سجاد ع یاسوج را به صورت خیریه راه اندازی کردیم.

وی بیان کرد: دستگاه‌های به روز در این ان آی سی یو وجود دارد و نوزادی که از شهر‌ها و روستا‌های اطراف بیایند کارشان به دقت و خوبی انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج گفت: برخی نوزادان وزن شان پایین و یا سن بارداری شان پایین است و امکان زنده ماندن برایشان کم است ما برای آن‌ها هم تلاش می‌کنیم که زنده بمانند که استرس مادر کم باشد.

وی عنوان کرد: خدمات خوب و به روزی در این بیمارستان انجام می‌گیرد و زنان باردار پرخطری فرزند به دنیا می‌آوردند و در ان آی سی یو بیماران خدمات دریافت.

مرکز ان آی سی یو (مراقبت‌های ویژه نوزادان) بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ۲۴ تخت فعال دارد و هر چه بیمار پر خطر در استان هستند به اینجا مراجعه می‌کنند.

اینجا مرکز ریفرال تمام نوزادان پرخطر استان است و معاینه چشم نوزادان هم در یاسوج انجام می‌گیرد و دیگر نیاز به مراجعه به استان‌های مجاور نیست.

راه اندازی پزشکی هسته‌ای در دو بخش تشخیص و درمان

وی ادامه داد: نکته‌ای که بسیار مهم بود و شاید بخشی از آن به رشته تخصصی خودم برمی گردد این است که وقتی در بیمارستان نمازی شیراز (زیرزمین آن) می‌دیدم که بیماران پزشکی هسته استان ما به آنجا می‌آمدند و بیماران سرطانی استان آواره خیابان‌های شیراز می‌شدند تا بتوانند اسکن هسته‌ای انجام بدهند، نگران می‌شدم.

وی ابراز کرد: تمام تلاش مان را گذاشتیم و نیرو‌های خدماتی ما حق زیادی بر گردن ما دارند، زیرا با تمام توان پای کارآمدند توانستیم پزشکی هسته‌ای در مرحله تشخیص راه اندازی کرده ایم.

حاتمی تاکید کرد: این روز‌ها هم مرحله درمان آن را راه اندازی کرده ایم و این قول را بنده به مردم استانم می‌دهم که در رابطه با خدمات پزشکی هسته‌ای اصلا نیاز به ارجاع به هیچ شهری ندارند و با تعرفه دولتی کار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: با دستگاه به روز پزشکی هسته‌ای و اسکن قلب در این بیمارستان انجام می‌دهیم. بیمارانی که قبلا به ما مراجعه می‌کردند که برای اسکن قلب به شیراز بروند تا یک ماه در صف انتظار و نوبت بودند، اما اکنون با خیال راحت در شهر خودشان انجام می‌دهند.

نصب دستگاه آنژیوگرافی پیشرفته در بیمارستان امام سجاد ع یاسوج

حاتمی عنوان کرد: بنده در بیمارستان‌های الزهرا و سایر بیمارستان‌های شیراز به عینه دیدم که هم استانی‌ها چه مشقت و سختی برای آنژیوگرافی می‌کشیدند.

وی تاکید کرد: اکنون دستگاه آنژیوگرافی به روز در بیمارستان یاسوج نصب شده است و تیم پزشکی از شیراز می‌آیند و پرستاران استان در کنار آن‌ها در حال آموزش هستند.

رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج ابراز کرد: آنژیوگرافی این بیمارستان کاملا فعال است و هر مریضی در این شهر نیاز به آنژیوگرافی و بالون داشته باشد همین یاسوج خدمات دریافت می‌کند و نیازی نیست به استان‌های همجوار بروند.

ساخت اورژانس اطفال در بیمارستان امام سجاد ع یاسوج

حاتمی عنوان کرد: اورژانس قدیمی اطفال بیمارستان امام سجاد ع یاسوج اورژانس مناسبی نبود که به مریض خدمات ارائه شود، اما بنا به ضرورت به دلیل نبود فضای کافی در بیمارستان یک خیر جذب کردیم و از او خواستیم اورژانس اطفال جدیدی احداث کند و اکنون سقف آن هم زده شده است.

وی افزود: تلاش می‌شود اورژانس اطفال که به صورت خیری در حال ساخت است تا آبان ماه امسال تکمیل شود.

حاتمی تصریح کرد: اورژانس اطفال این بیمارستان به زودی افتتاح می‌شود و مردم استان دغدغه کمتری خواهند داشت.

حاتمی ادامه داد: در محیط بیمارستان جعبه‌های گل قرار داده شده و فضای سبز ایجاد کرده ایم، زیرا اعتقاد بر این است وقتی کسی به بیمارستان مراجعه می‌کند اضطراب دارد و وقتی با محیط سرسبز مواجه می‌شود از اضطراب بیمار کم می‌شود.

وی تاکید کرد: بیمارستان پارکینگ نداشت و ۲ پارکینگ توسط یک خیر به نام عابد محمدی ساخته شد. اولین بار است که می‌خواهیم سیستم آتش نشانی بیمارستان را به روز کنیم.

وی گفت: ساخت همراه سرا هم تا حد مطلوبی پیش رفته است و افتتاحیه آن در آینده نزدیک خواهد بود.

وی تصریح کرد: چند یگ که هسته اصلی گرمایشی و سرمایشی بیمارستان محسوب می‌شوند تعویض شدند. این دیگ‌ها از زمان ساخت این بیمارستان تعویض نشده بودند، اما اکنون با اعتبار چهار میلیارد تومان تعدادی از آن‌ها عوض شد.

بیمارستان به دستگاه اسکن پیشرفته مجهز شده و مشابه دستگاه اسکن هسته‌ای قلب این بیمارستان را تنها بیمارستان لبافی نژاد تهران دارد. اسکن قلب و بیماری‌های صعب العلاج و کل بدن را انجام می‌دهد.

رئیس بیمارستان امام سجاد ع یاسوج گفت: برخی همراهان بیمار دوست دارند که مریض شان زود خوب شود و عجله دارند.

وی ادامه داد: این افراد کم طاقت هستند و با پرسنل دعوا می‌کنند در همین ان آی سی یو دو تا از پرستاران ما را زدند، چون می‌خواستند به داخل بخش بروند، اما پرستار جلوگیری کرده است.

وی تاکید کرد: هر روز همراهان بیمار از ما درخواست می‌کنند که در بخش آی سی یو و دیگر بخش‌های ملاقات ممنوع برای دیدار بیمارشان بروند که این خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه چرا هنوز مردم به بخش زایشگاه این بیمارستان اعتماد ندارند، افزود: یک دلیلش نگرش مردم و دیگری آمار‌ها را نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم چه خدماتی انجام می‌گیرد.

باید بیاییم آمار‌ها را مقایسه بکنیم و برآیند آمار زایشگاه را بررسی کنیم. یکی از مجهز‌ترین زایشگاه کشور در این بیمارستان وجود دارد.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.