شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) در خصوص اتفاقات اخیر شرکت واگن‌پارس اراک اطلاعیه‌ای صادر کرد.

شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شرکت واگن پارس به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع ناوگان ریلی در خاورمیانه و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های انتقال یافته از برترین سازندگان بین المللی، تولید بیش از ۱۳ هزار واگن باری، ۵۰۰ واگن مسافری، ۱۰۰ لکوموتیو و ۳۰۰ واگن مترو و ترنست را طی ۴۰ سال اخیر در کارنامه خود ثبت کرده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از سال ۱۳۸۴ به دلایل مختلف این شرکت دوران سختی را طی نمود و طی آن سال‌ها نه تنها تولید رونق خاصی نداشت، بلکه زیان انباشته فراوانی را به سهامداران خود تحمیل نموده بود و در آذرماه سال ۱۳۹۹ بعد از مذاکرات طولانی و با اصرار مدیران دولت وقت و در راستای مسئولیت اجتماعی گروه مپنا شرکت واگن پارس به گروه مپنا واگذار شد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: پس از واگذاری، اقدامات فراوان و موثری توسط گروه مپنا جهت برون رفت از رکود این شرکت به اجرا درآمد و ظرف مدت سه سال پس از انتقال مالکیت، با پرداخت بدهی‌های انباشته و سنواتی به سازمان‌های دولتی و خصوصی و بانکها، بازسازی و نوسازی ماشین آلات، مدیریت یکپارچه و برقراری ارتباطات با مشتریان جهت کسب اطمینان مجدد و سفارش گذاری در این مجموعه بزرگ صنعتی، موفقیت‌های بزرگی رقم خورد و شرکت از همان سال ابتدایی موفق شد سود قابل قبولی را ایجاد نماید و در سال دوم با فروش یک‌هزار دستگاه انواع ناوگان ریلی ضمن ثبت رکورد تولید توانست در حدود دو سوم بازار را در اختیار بگیرد.

گروه صنعتی مپنا در این اطلاعیه تاکید کرده است: این اقدام که هدف اصلی آن خروج شرکت واگن پارس از بحران ورشکستگی و احیای توان تولید داخل در صنعت واگن سازی از طریق قرار گرفتن این کارخانه در زنجیره ارزش گروه مپنا در صنعت حمل و نقل ریلی بود، با سرمایه گذاری کلان انجام شده برای راه اندازی مجدد خطوط تولید و نوسازی تجهیزات، علی‌رغم وجود محدودیت‌هایی مانند اپیدمی کرونا و پس از آن ناترازی برق از سال ۱۴۰۰ تاکنون که موجب کاهش ساعات مفید کاری و تعطیلی برخی کارخانه‌ها در روز‌های کاری شده است، با حمایت همه‌جانبه گروه مپنا و با تلاش و مساعی پرسنل و کارگران سخت‌کوش، کارخانه واگن پارس را از بحران ورشکستگی و تعطیلی کامل خارج و با پرداخت مطالبات و بهبود دستمزد و مزایا، موجبات رضایت کارکنان این کارخانه را فراهم کرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به صنعت ریلی و عدم پرداخت تعهدات به مشتریان این شرکت در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی نهاد‌های مسئول، کلیه تولید کنندگان تجهیزات ریلی یکی پس از دیگری دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند، با این وجود گروه مپنا با سفارش گذاری درون گروه عملاً اجازه نداد تا مشکلات عمومی محیط کسب و کار تا حد امکان به داخل کارخانه تسری یافته، لذا تمام تعهدات خود جهت کارکنان خدوم این شرکت را به موقع پرداخت نموده، حتی مازاد بر تعهدات نیز اقداماتی انجام داد. در تمام مدتی که کارخانجات مشابه اقدام به تعدیل نیرو‌های خود بدلیل عدم وجود سفارش نمودند، حتی یک نفر هم تاکنون تعدیل نشده و در راستای سیاست‌های حمایتی؛ نهایت تلاش برای حمایت از این خانواده بزرگ به کار بسته شده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: باید پذیرفت که کاهش شدید سفارشات و سیاست‌های بالادستی اعمال شده در صنعت حمل و نقل ریلی و عدم حمایت از مشتریان از یکسو و از سوی دیگر عدم حمایت سیستم بانکی و عدم پرداخت مطالبات به دلیل معضلات انباشته در حمل و نقل ریلی که باعث پایین بودن بهره وری سیر قطار‌ها در کشور شده، اثرات نامطلوبی بر روی صنایع تولیدی از جمله واگن پارس می‌گذارد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: از اواسط سال ۱۴۰۲، با توجه به مشکلات سایه افکنده بر صنعت ریلی کشور و متعاقب آن پایین آمدن بهره وری سیر واگن‌های باری در کشور، کاهش حمایت سیستم بانکی از این صنعت و افزایش حجم مطالبات از برخی از مشتریان، میزان تقاضای واگن باری به یکباره در بازار ریلی کشور کاهش یافت. با بروز این شرایط، گروه مپنا با منابع مالی خود، قرارداد خرید ۳۰۰ دستگاه واگن باری را با شرکت واگن پارس منعقد نمود تا صدمات حاصل از کاهش شدید تقاضا در صنعت را مدیریت نماید تا بدون تعدیل نیرو، همچنان امکان پرداخت حقوق و مزایا برای کارکنان خدوم شرکت واگن پارس میسر گردد. با این گونه تمهیدات و حمایت‌ها، ضمن حفظ و احیای فعالیت‌های کارخانه، امکان ارائه خدمات بیشتر و افزایش رضایت کارگران شریف واگن پارس نیز فراهم خواهد شد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: در تابستان سال جاری و بنا بر برنامه ابلاغی مدیریت مصرف برق کشور، روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل اجباری و روز‌های پنجشنبه و جمعه کاری اعلام شد تا تعهدات شرکت به مشتریان در زمان مقرر صورت پذیرد. این موضوع در کنار مشکلات معیشتی افراد کم برخوردار، بهانه‌ای را به تعدادی بسیار اندک و انگشت شمار برای بر هم زدن نظم کارخانه و کسب منافع شخصی و بر خلاف منافع جمعی کارکنان داد.

کارکنان واگن‌پارس اراک از هفته گذشته به دلیل حذف تعطیلی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها و تعطیل رسمی اعلام کردن شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از طرف مدیرعامل کارخانه به دلیل مدیریت مصرف برق و حذف اضافه‌کاری خود دست از کار می‌کشند.

روز گذشته نیز کارگران این واحد واگن‌سازی مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.