تا پایان تیرماه، حجم مبادلات تجاری گمرکات استان یک میلیون و ۷۹۲ هزارو ۸۰۶ تن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۶۹۶ هزار دلار بود که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی ۳۶ درصد و از لحاظ دلاری ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات کردستان اظهار کرد: ۱۰ قلم اول صادراتی از مرز‌های استان شامل گوجه فرنگی، تراکتور کشاورزی، هندوانه، انواع بستنی، سیب درختی، مرغ منجمد گوشتی، تخم مرغ خوراکی، گوجه فرنگی گلخانه ای، شیرخشک و گرانول گوجه پلی اتیلن سبک است.

فرامرز امیدی ادامه داد: این اقلام صادراتی به ۱۸ کشور جهان شامل عراق، افغانستان، سوریه، ترکیه، روسیه، ازبکستان، ونزئولا، قرقیزستان، بلغارستان، امارات، قزاقستان، تاجیکستان، هند، ترکمنستان، پاکستان، گرجستان، ایتالیا و قطر ارسال شد.

به گفته مدیرکل گمرکات کردستان، عمده کالا‌های وارداتی به کشور هم شامل شمش طلا و آلومینیوم، کالا‌های واسطه‌ای، ماشین آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان بوده که از کشور‌های عراق، امارات متحده عربی، اتریش، چین، ایتالیا، آلمان، و ترکیه به کشور وارد و درکوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شد.

امیدی با اشاره به انجام تشریفات گمرکی یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۶۵۵ تن انواع کالای ترانزیتی افزود: ارزش این اقلام یک میلیارد و ۴۳۹ میلیون و ۴۸۴ هزار دلار بود که تشریفات گمرکی آن از گمرک باشماق مریوان انجام شد.

وی ادامه داد: ۹۹۴ هزارو ۹۳۳ تن از این میزان به ارزش افزون بر ۶۵۳ میلیون و ۳۸۲ هزار دلار طی ترانزیت مبدا به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۰۷ درصد و به لحاظ ارزش هم ۴۷ درصد افزایش داشت.

گمرک باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی استان است که هم ترانزیت داخلی و خارجی مبداء و هم ترانزیت خارجی مقصد در آن انجام می‌شود.

گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرز‌های گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و در زمینه صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.