همزمان با سایر استان‌های کشور واکسیناسیون پنوموکوک در استان آذربایجان غربی نیز آغاز شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: واکسیناسیون هزینه اثربخش‌ترین مداخله سلامت بوده و بالاترین بازگشت سرمایه گذاری را از طریق کاهش بیماری‌ها و افزایش طول عمر و کاهش موارد بستری دارد.

دکتر احسان ریخته گر  جامعه هدف این طرح را تشریح کرد و افزود: واکسن پنوموکوک در سه نوبت در سنین ۱۲، ۴، ۲ ماهگی کودکان تزریق می‌شود.

این مقام بهداشتی خاطر نشان کرد: با تزریق این واکسن، سالانه از بیماری ۱۵ هزار کودک و مرگ بیش از  یک هزار و ۳۰۰ کودک زیر ۵ سال در کشور جلوگیری خواهد شد.

این واکسن از تاریخ چهاردهم مرداد امسال در تمام مراکز بهداشتی و خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی شهرستان همزمان با سراسر کشور برای کودکان به صورت رایگان تزریق می‌شود.

تزریق واکسن پنوموکوک به ۳۲۰۰ کودک در سلماس

رئیس مرکز بهداشت شهرستان سلماس نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به بیماری‌های ناشی از میکروب پنوموکوک اشاره کرده گفت: میکروب پنوموکوک موجب بروز بیماری‌هایی، چون سینوزیت یا عفونت سینوس ها، مننژیت یا عفونت مغز، عفونت گوش میانی، پنومونی یا عفونت ریه و عفونت خون می‌شود و تزریق این واکسن می‌تواند کاهش عوارض شدید ناشی از این بیماری‌ها و کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را سبب شود.

دکتر روشنک مرحمتی  ادامه داد: شهرستان سلماس ۳ هزار و ۲۰۰ کودک زیر یک سال دارد و واکسن پنوموکوک در کلیه پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت این شهرستان تزریق می شود و تاکنون عوارض خاصی از این واکسن گزارش نشده است.

وی در پایان از والدین خواست به واکسیناسیون بموقع فرزندانشان توجه ویژه داشته باشند و به صورت منظم در نوبت‌های واکسن به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی که تحت پوشش آن قرار دارند مراجعه نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.