کنترل تب برفکی در بوکان؛ با اقدامات قرنطینه‌ای و مایه کوبی

رییس شبکه دامپزشکی بوکان گفت: با اقدامات قرنطینه‌ای و مایه کوبی دام‌های سنگین بیماری تب برفکی در این شهرستان کنترل شد.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با شیوع بیماری دامی تب‌برفکی در این شهرستان، کانون های این بیماری شناسایی، و با اقدامات قرنطینه‌ای و مایه کوبی دام‌های سنگین در شعاع ۳۰ کیلومتری این کانون‌ها از گسترش آن جلوگیری شد.

اسماعیل محمدیان اضافه کرد: برای مهار بیماری تب‌برفکی در این شهرستان ضمن مایه‌کوبی یک هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین در کانون‌های بیماری، میدان دواب این شهرستان نیز به مدت ۲ هفته تعطیل شد.

رییس شبکه دامپزشکی بوکان با اشاره به انجام فاز دوم کایه کوبی تب برفکی دام‌های سنگین در این شهرستان ادامه داد: در قالب این طرح که در مهر و آبان سال جاری برگزار شد، در مجموع بیش از ۲۰ هزار راس دام علیه این بیماری واکسیناسیون شد.

وی افزود: در میدان دواب این شهرستان که روز شنبه هر هفته دایر است، به طور میانگین در هر روز بیش از سه هزار راس دام سبک و سنگین توسط دامداران شهرستان‌های منطقه معامله و داد و ستد می‌شود.

محمدیان از دامداران خواست: در این روزها از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شبکه های دامپزشکی شهرستان های محل سکونت خود تماس بگیرند.

بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که به شدت واگیر است، که ایجاد تب شدید، آبریزش ازدهان، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگ زدن حیوان از علایم بیماری تب برفکی است که با کاهش شیر، تولید گوشت و باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان همراه است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در پیشگیری از بیماری تب برفکی در دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی، اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی میادین دواب سومین شهرستان بوکان، مهاباد و میاندوآب در جنوب این استان را تعطیل کرده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.