اندک آب ورودی از کشور افغانستان هم نتوانست مهارکننده کانون‌های ریزگرد سیستان باشد.

رنگ و روی سیستان این روزها غبار آلود است  مردم چند روزی است که آسمان را ندیده‌اند، چشم‌هایشان جز گرد و خاک چیزی دیگری را نمی بیند، این شرایط اغلب اوقات در سیستان حاکم است و دیدن آسمانی صاف و آبی برای مردم به آرزو تبدیل شده است.

کماکان طوفان با تازیانه‌های سوزناک شنی اش، پیکره خمیده و بی رمق سیستان را شکنجه می‌دهد و خانه‌های مردم را مدفون کرده، راه نفس کشیدن آنان را بسته و انواع بیماری‌های تنفسی و قلبی و ریوی را نصیب مردم مظلوم و محروم منطقه می‌کند .

طوفان‌های سهمگینی که معمولا با سرعت ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر به حرکت در آمده و حجم عظیمی از ماسه و خاک را روانه شهرها و روستاها و خانه و کاشانه مردم می‌کند؛ که این امر علاوه بر آن که راه نفس کشیدن اهالی این دیار را بسته، انواع بیماری‌های تنفسی و قلبی و ریوی را نصیب مردم مظلوم و محروم منطقه کرده و همچون تازیانه های سوزناک بر پیکره خمیده و بی رمق سیستان فرود می‌آید.

یکی از ساکنان شهرستان زابل نیز  اظهار کرد: با وجود خشکسالی و ریزگردها هر بار که وزش باد در این منطقه شروع می‌شود، بخشی از اسباب زندگی مردم زیر خاک و ماسه دفن می‌شود و کاری از دست کسی ساخته نیست، تنها باید منتظر تمام شدن این روزها بمانیم.

جان کندن مردم سیستان  میان شن و خاک ادامه دارد

شهروند دیگری عنوان کرد: برای تردد و انجام امور روزمره زندگی دچار مشکل هستیم، گاه دیده افقی به قدری کاهش می‌یابد که پیدا کردن مسیر به شدت دشوار می‌شود و احتمال تصادف با وسائط نقلیه را افزایش می دهد.

جان کندن مردم سیستان  میان شن و خاک ادامه دارد

یکی از شهروندان سیستان  تصریح کرد: با آغاز بادهای ۱۲۰ روزه، میزان غلظت ذرات گرد و غبار در شهرستان نیمروز به ویژه شهر ادیمی نسبت به سایر مناطق سیستان بیشتر است و سلامت شهروندان را تهدید می کند.

برای چندمین  روز متوالی سرعت طوفان در سیستان به بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید

 مدیر کل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان  گفت: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۰۴ کیلومتر در ساعت زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به ۱۲۰۰ متر کاهش داد و در شهرستان زهک بیشینه سرعت باد به ۸۲ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا ۱۳۰۰ متر کاهش داد.همچنین غبار حاصل از طوفان منطقه سیستان دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۲۵۰۰ متر کاهش داد.

 حیدری بیان کرد: مجدد از روز  پنج شنبه تا اواسط هفته آینده وزش باد شدید و گردوخاک رخ خواهد داد.

 محسن حیدری توصیه کرد: از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری شود. احتیاط در ترددهای جاده ای و محافظت از گلخانه ها و محصولات توصیه می شود و از کار در ارتفاعات جدا پرهیز کنید.

 یک‌هزار و ۳۶۲ نفربه مراکز درمانی مراجعه کردند 

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اعلام هشدار نارنجی در منطقه سیستان در پی وقوع توفان و ریزگرد یک‌هزار و ۳۶۲ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

جان کندن مردم سیستان  میان شن و خاک ادامه دارد

مجید محبی  افزود: در پی وقوع توفان گردوخاک در منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان از هشت تا ۱۲ مردادماه، تعداد یک‌هزار و ۳۶۲ نفر به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده که از این تعداد ۱۱۱ نفر بستری شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد یک‌هزار و ۲۵۱ نفر نیز پس از دریافت خدمات سرپایی مرخص شدند.

جان کندن مردم سیستان  میان شن و خاک ادامه دارد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده که در این بین تنها ۶۱۶ بیمار به علت مشکلات تنفسی در این بازه زمانی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

مدیر کل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان؛ مهار ریز گرد ها در منطقه سیستان نیازمند اعتبار ویژه است

محمد رضا علیمرادی مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برای کنترل و مهار ریزگردها در منطقه سیستان علاوه بر کنترل از کانون اصلی، نیازمند تخصیص اعتبار ویژه هستیم.

 وی گفت : منطقه سیستان در شمال استان یکی از کانون های اصلی ریزگرد ها است که با شروع طوفان های ۱۲۰ روزه و میزان بالا غلظت ریزگردها مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده است.

وی گفت: خشکی تالاب هامون یکی از عوامل اصلی در ایجاد گرد و غبار و ریزگرد ها در منطقه سیستان است که چند سالی است دچار خشکسالی شده و میزان آبی که امسال از رودخانه هیرمند دریافت شده به چاه نیمه ها برای آب شرب انتقال پیدا کرده است که تاثیری در احیا تالاب هامون نداشته است.

علیمرادی افزود: بستر خشک هامون پوزک یکی از کانون های مهم ریزگردها است که متاسفانه امسال هیچ گونه آبی وارد آن نشده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: تاکنون اقداماتی را در سطح حوزه سیستان برای مهار ریزگردها و کاهش گرد و غبار انجام داده ایم که همه این موارد و اقدامات نیازمند تامین آب است که باید از طریق کمیساریای آب و دیپلماسی آب از طریق وزارت خارجه با کشور افغانستان پیگیری شود.

وی گفت: همچنین با استفاده از قرارداد های نیروهای بخش خصوصی و عملیات قرق در هامون صابری جلوی تخریب های انسانی و چرای به رویه دام بویژه گله های شتر را گرفته ایم.

علیمرادی اظهار داشت: علاوه بر اقدامات دیپلماسی وزارت خارجه و وزارت نیرو برای انجام اقدامات پایدار و تاثیر گذار برای مردم در داخل کشور نیازمند ۶ هزار ميليارد تومان هستیم.

 
جان کندن مردم سیستان  میان شن و خاک ادامه دارد

این در حالیست که سیستان، روزگاری نه چندان دور انبار غله ایران و آب و هوای معتدل آن هرساله پذیرای پرندگان مهاجری مانند پلیکان و غاز و فلامینگو بود که دسته دسته به این منطقه مهاجرت می‌کردند این‌ها جدای از پرندگانی همچون جغد و اردک تاجدار و هوبره، تیهو و عقاب و تعدادی دیگر از پرندگان بومی هامون بودند که خانه و زندگیشان دشت و تالاب هامون بود.


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
اینها همه اش چوب خداست ، اونا میدونن من چی میگم ، وقتی بخوای فقر خودت رو با به خطر انداختن سایر هموطنات جبران کنی همین میشه ، وقتی بخاطر منفعت خودت بقیه مهم نباشن همین میشه ، فقط چقدر تو اتوبوسرانی زاهدان تبعه افغانی غیرمجاز قاچاق میکنن به سایر استان ها ؟ ای هموطن سیستانی حقته ، تا توبه نکردین آن شاءالله این عذاب ها مستدام باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
نه اصفهان‌برای کسی مهمه نه سیستان وبلوچستان فقط جایی که مهمه تهران اخه پایتخت بعدشم تبریز دیگه بقیه شهرهاکه ازایران نیست!!!!!
آخرین اخبار