آیتالله مصطفی محامی در خطبههای نمازجمعه این هفته زاهدان با قرائت و شرح فرازی از رساله حقوق امام سجاد (ع) به بیان نکاتی پیرامون حفظ اعضای بدن و پا پس کشیدن از آلودگی به گناه پرداخت.
آیتالله محامی در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راههای تحصیل تقوای الهی دستگیری از اخلاق پیامبر و تلاش برای حاکمیت اخلاق اسلامی در زندگی و جامعه است.
امام جمعه زاهدان افزود: در روزهای پایانی ماه رجب قرار داریم ماهی که شروع یک برنامه تذهیب، سیر و سلوکی و کسب آمادگی جهت ورود به ماه رمضان است و برای آنهایی که توانستهاند این آمادگی را کسب کنند جای خوشحالی وجود دارد و آنهایی که نوانستهاند باید در این چند روز باقی مانده به استغفار و مناجات با خداوند متعال بپردازند تا خداوند در حق ما لطف کرده و توفیق ادامه این سیر و سلوک در ماه شعبان و رمضان را به ما عنایت کند.
آیتالله محامی بیان داشت: یکشنبه ۲۵ رجب سالروز شهادت امام کاظم (ع) است که در سال ۱۸۳ هجری قمری پس از تحمل رنجهای فراوان در دوران خلافت هارون الرشید و تحمل سالها زندان در نهایت در زندان سِنْدی بْن شاهِکْ یهودی به شهادت رسید.
وی ادامه داد: دوشنبه ۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب پدر حضرت علی (ع) و جناب جعفر طیار است دو برادری که از یاران پیامبر بودند و این روزها سالروز فتح خیبر هم هست و عجیب است که فتح خیبر به دست امام علی (ع) با بازگشت جعفر بن ابیطالب برادر ایشان از حبشه به مدینه همزمان شد و تعبیری که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که میفرنیاند نمیدانم خوشحالی من برای فتح خیبر به دست علی بیشتر باشد یا برای بازگشت جعفر و مهاجران از حبشه و اینها تنه به تنه هم میزنند و در کنار هم هستند.
وی گفت: در نهایت جناب جعفر طیار در جنگ به شهادت میرسد و دستان او نیز بریده میشود و پیامبر اکرم (ص) میفرنایند جعفر را میبینم که خداوند به جای دو دستش به او دو بال داده و در بهشت پرواز میکند و جناب ابوطالب نیز پدر حضرت علی (ع) و جناب جعفر طیار و در واقع ابو شهیدین است و خدمات فراوانی به اسلام و پیامبر اکرم (ص) داشت.
وی گفت: ابن ابیالحدید معتزلی که از اهل سنت بود و شرح نهجالبلاغه را هم نوشته است مثل برخی دیگر از اهل سنت در مورد اینکه آیا جناب ابوطالب ایمان آورده است یا خیر تردید میکند، اما در عین حال میگوید خدمات ابوطالب به اسلام و پیامبراکرم (ص) آنقدر زیاد بود که اگر ابوطالب نبود اسلام هم نبود.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: این تردید در ایمان جناب ابوطالب نیز به علت مظلومیت امام علی (ع) است و به دلیل بغض با حضرت علی (ع) در ایمان پدرش تردید کردند در حالی که زندگی جناب ابوطالب یک زندگی پر از فداکاری برای پیامبر اکرم (ص) است و در همان روزهای اولی که پیامبراکرم (ص) اسلامش را اعلام کرد و به طور علنی در کنار خانه کعبه به نماز ایستاد و حضرت خدیجه (س) و حضرت علی (ع) نیز به او اقتدا کردند جناب ابوطالب نیز به پسر دیگرش جعفر هم اعلام میکند برو و در کنار اینها به نماز بایست.
وی گفت: جناب ابوطالب رسما ایمان خود را اعلام نکرد تا بتواند در قریش بماند و از پایگاه قریش از پیامبر دفاع کند و گرنه هنگامی که قریش به محاصره پیامبر رأی دادند و پیامبر را در شعب ابیطالب از هر جهت محاصره کردند جناب ابوطالب هم در آنجا حضور یافت و تدابیر امنیتی را برای دفاع از جان پیامبر در نظر گرفت و تمام قد در دفاع از پیامبر ایستاد و یک انسان وارسته و یک شخصیت بزرگ بود.
آیتالله محامی گفت: به خاطر حضرت علی (ع) به ایمان پدرش تردید کردند همان گونه که به خاطر ایشان با پسرش امام حسین (ع) هم جنگیدند و در روز عاشورا وقتی امام حسین (ع) فرمودند: آیا غیر از من پسر دختر پیامبری روی زمین مییابید؟ در پاسخ گفتند: خیر و حضرت سوال کردند: آیا جرمی مرتکب شدهام؟ که در پاسخ گفتند: خیر و حضرت فرمودند: پس چرا با من میجنگید؟ و در پاسخ این گونه مطرح شد: "بغضا لأبیک" به خاطر کینهای که از پدرت داریم و در اینجا بود که حضرت رفت لباس جنگ بر تن کرد و به میدان بازگشت و شروع به رجزخوانی کرد و فرمود: "أنا حسین بن علی آلیت أن لا أنثنی" اگر با من به خاطر پدرم میجنگید بدانید که من حسین پسر همان علی هستم و با همان شجاعت در برابر شما خواهم ایستاد.
روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان،