رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حقابه این شهر در ۲۰ سال اخیر تاراج شده است بطوریکه این روزها با چالش تامین آب آشامیدنی شهروندان مواجهیم.

محمد نورصالحی در صد و چهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این روزها با وجود اینکه عنوان «برخوردار» به اصفهان داده می‌شود، اما نواحی گوناگون این شهر ۲ میلیون نفری، با قطعی آب آشامیدنی روبه‌روست.

وی اضافه کرد: جاری سازی دائم زاینده‌رود، رفع آلودگی‌ هوا و محیط زیست و فرونشست زمین، سه مطالبه اصلی مردم این دیار است و مسوولان دولت چهاردهم باید برای آن چاره اندیشی کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه خط ۲ قطار شهری در سالجاری ۷۵ هزار میلیارد ریال است، تصریح کرد: این رقم در سال ۹۹ بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال بود و ما در این سال‌ها کوشیدیم بودجه آن را بدلیل اهمیتش بیشتر کنیم.

نورصالحی اظهار داشت: حداقل نیاز این شهر یک هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس است و هدفگذاری کرده‌ایم که تا پایان دوره ششم شورا به این تعداد دست یابیم.

رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: تامین آب آشامیدنی در این دیار با مشکل جدی مواجه است لذا از استاندار می‌خواهیم در زمان کوتاهی، این نیاز ضروری مردم را حل کند.

مجید نادرالاصلی اضافه کرد کرد: مردم بدلیل قطع آب، در مباحث بهداشتی و واجبات خود به چالش اساسی مواجه شده اند و بی‌تفاوتی به این موضوع جفا در حق همگان است.

احمد شریعتی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: مشکل آب آشامیدنی در این دیار بحرانی شده است و پروژه‌های آبی استان مانند سامانه‌های آبرسانی باید تکمیل شود.

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی پور رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره به اهمیت اقدامات فرهنگی خاطرنشان کرد: در چهار سال اخیر بودجه فرهنگی شهر چهار برابر بیشتر شده و اکنون به حدود ۲۱ هزار و میلیارد ریال رسیده است.

رونمایی از پوستر نمایشگاه فن نما در شورای شهر اصفهان

در این جلسه همچنین پوستر دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری(فن نما) با محوریت دستاورد شرکت‌ها و استارتاپ های نوبنیاد، صنایع و دستگاه‌های بزرگ اجرایی، سازمان‌های نوآور، صندوق های مالی، شرکت‌های خلاق و شتاب دهنده رونمایی شد.

این نمایشگاه ۱۰ تا ۱۳ مهر سالجاری برگزار می‌شود و تاکنون ۶ جلسه شورای سیاستگذاری آن برگزار شده است.

در جلسه امروز همچنین با برگزاری انتخابات، هیات رییسه شورای ششم برای سال چهارم فعالیت شناخته شدند.

برای انتخاب رییس شورا، محمد نورصالحی بعنوان تنها کاندیدا با کسب ۱۰ رأی از مجموع ۱۳ رأی ماخوذه، برای یک سال دیگر رئیس شورا باقی ماند.
در بخش انتخاب نایب رییس شورا سیدامیر سامع بعنوان تنها کاندیدا با ۱۱ رای از مجموع ۱۳ رأی ماخوذه بعنوان نایب رییس در دوره چهارم ابقا شد.
در ادامه برای انتخاب منشی اول، فرزانه کلاهدوزان بعنوان تنها کاندیدا با کسب ۱۰ رای بازهم بعنوان منشی اول شورای شهر انتخاب شد.
برای انتخاب منشی دوم و سخنگوی شورا، علی صالحی بعنوان تنها کاندیدا در این بخش با ۱۰ از مجموع ۱۳ رای بعنوان منشی دوم و سخنگو، دوباره رای اعتماد گرفت.
برای انتخاب خزانه‌دار نیز احمد شریعتی بعنوان تنها نامزد با کسب ۹ رای از کل آرا برای سال چهارم در این سمت باقی ماند.

به گزارش ایرنا، اُفت فشار ناشی از افزایش مصرف و در نتیجه ایجاد ناترازی بین تولید و مصرف سبب قطعی آب آشامیدنی در برخی از نقاط استان بویژه در کلانشهر اصفهان شده است.

جدا از موضوع آب آشامیدنی، نیاز آبی مطلوب اصفهان برای فضای سبز و تامین آب مادی‌ها ۵۶ میلیون مترمکعب در سال است و نیاز آبی این شهر در زمان خشکسالی ٣۶ میلیون مترمکعب در سال برآورد می‌شود.

به گفته کارشناسان، در باغشهر اصفهان یک هزار کیلومتر مادی وجود داشته است که امروزه از مجموع ۲۷۰ کیلومتر موجود ۲۳۰ کیلومتر آن قابلیت استفاده دارد.

بر اساس تومار شیخ بهایی، مادی‌ها وظیفه انتقال آب به دشت اصفهان را بر عهده داشته و آب زاینده‌رود هم به ۳۳۰ سهم تقسیم‌بندی می‌شده است.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار