مدیر گروه بهداشت محیط اصفهان گفت: بخش جکوزی چهار استخر شنا در کلانشهر اصفهان از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل آلودگی میکروبی و تخلف بهداشتی پلمب شده است.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:چهار استخر شنا نیز در استان اصفهان از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل مسائل بهداشتی پلمب شده است.

سید مهدی میرجهانیان با اشاره به تشدید بازرسی‌ها و نظارت بر استخر‌های شنا در فصل گرما، افزود: کنترل وضعیت بهداشتی و کیفیت آب استخر‌های شنا به‌طور مرتب در حال اجراست و سایر مسائل بهداشتی در بخش سازه و تجهیزات نیز در این اماکن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او گفت: پلمب و غیر فعال شدن استخر‌ها و بخش جکوزی آنها طبق نتایج آزمایش‌های میکروبی، میزان کلر باقی‌مانده و کدورت آب و سایر تخلف‌های بهداشتی از جمله استفاده از آب چاه برای دوش‌ها صورت می‌گیرد.

او  با بیان اینکه در بررسی بهداشتی آب استخر شاخص‌هایی مانند «کُلیفرم‌های گرماپای» (کلیفرم‌های مدفوعی)، کلر باقی‌مانده و کدورت مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: این بررسی‌ها شاخص دقیقی برای تعیین سطح آلودگی آب و ارزیابی گندزدایی آن است.

میرجهانیان اضافه کرد: اگر میزان این شاخص‌ها بیش از حد مجاز باشد، بخش جکوزی یا کل مجموعه استخر پلمب خواهد شد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: مباحثی مانند سیستم تصفیه آب استخر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در چرخش مجدد آب باید بتواند کدورت و آلودگی آن را حذف کند.

میرجهانیان با تاکید بر اینکه در دوش‌های استخر نیز باید از آب شهری و بهداشتی استفاده شود، افزود: استفاده از آب چاه در این بخش تخلف محسوب می‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: استخر‌ها باید متناسب با ظرفیت خود برای پذیرش افراد اقدام کنند.

میرجهانیان گفت: استخر‌هایی که دارای نواقص بحرانی مانند عدم وجود کلر باقی‌مانده در آب حوضچه جکوزی بوده و در حین بازرسی در محل، قابل رفع نباشد تا رفع کامل نواقص قسمت مربوطه به مدت ۴۸ ساعت بطور موقت تعطیل خواهد شد.

او ادامه داد: چنانچه نواقص مذکور در ۴۸ ساعت برطرف نشود، مکان مربوطه تا رفع کامل مشکلات، تعطیل و متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

میرجهانیان با بیان اینکه استخر‌هایی که از ابتدای سال تاکنون در استان پلمب شدند نسبت به رفع نقص خود اقدام کردند، اظهار داشت: نهاد‌های دیگری مانند اداره کل ورزش و جوانان و آتش نشانی نیز بر روی این اماکن نظارت دارند و مرکز بهداشت فقط مباحث بهداشتی آنها را بررسی می‌کند.

او درباره احتمال شیوع برخی بیماری‌ها در استخرها، توضیح داد: احتمال سرایت برخی بیماری‌ها با عوامل باکتریایی، ویروسی و تک‌یاخته‌ها که به ایجاد مشکلات عفونی از قبیل گوارشی، تنفسی و پوستی منجر می‌شود در شرایطی که موازین بهداشتی و ضدعفونی در بخش‌های مختلف استخر رعایت نشود وجود دارد.

میرجهانیان  ،دوش گرفتن قبل و بعد از استفاده از استخر همچنین عبور از حوضچه پاشویه را از جمله راهکار‌های موثر در جلوگیری از ابتلا به بخش مهمی از بیماری‌های منتقله عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.