نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: با مصوبه کارگروه ملی آلودگی هوا مازوت سوزی در نیروگاه شازند ممنوع اعلام شد.

سیدمحمد اظهار کرد: در جریان سفر ماه گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به اراک موضوع آلودگی هوای اراک مطرح و خواسته شد تا این موضوع در کارگروه ملی آلودگی هوا طرح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته موضوع آلودگی هوای اراک در کارگروه ملی مطرح شد چرا که باید به این موضوع در سطح ملی پرداخته شده و تصمیم گیری شود که نهایتا طرح ممنوعیت مازوت سوزی نیروگاه شازند در این کارگروه برای کاهش آلودگی اراک به تصویب رسید.

جمالیان در ادامه به سایر مصوبات کارگروه ملی آلودگی هوا اشاره کرد و با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوای شهر اراک و دیگر شهر‌های استان مرکزی به دلیل وجود پدیده ریزگردهاست، گفت: در استان قم حدود ۱۰ هزار هکتار منطقه بحرانی در رابطه با ریزگرد‌ها و کانون‌های اصلی گرد و غبار وجود دارد که یکی از کانون‌های اصلی در استان‌های قم، استان مرکزی، استان تهران، استان اصفهان و... است، به همین منظور در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان شهر‌های البرز، قم، تهران، اصفهان و سمنان در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد، این بحران زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت تا راهکار‌های لازم در راستای رفع این ریزگرد‌ها گرفته و اجرایی شود.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: از ۱۰ هزار هکتار منطقه بحرانی در رابطه با ریزگرد‌ها در استان قم ۳۵۰۰ هکتار آن فوق بحرانی تشخیص داده شده است که اگر این معضل برطرف نشود شهر‌های همجوار استان قم نظیر اراک همچنان در معرض آلودگی ناشی از ریزگرد‌ها قرار خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تالاب میقان اراک به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های ریزگرد‌ها در استان مرکزی تبدیل شده است، افزود: متاسفانه خشکسالی‌های ناشی از کم بارشی در سال‌های اخیر موجب شده که این تالاب در زمره ۱۸۷ کانون فرسایش بحران بادی و تولید ریزگرد‌ها در کشور قرار گیرد و باعث شود تا هوای شهر اراک و شهر‌های مجاور به علت ذرات برخاسته از تالاب دچار آلودگی ناشی از گرد و غبار شوند.

وی افزود: در این کارگروه مصوب شد که برای جلوگیری از آلودگی ناشی از فعالیت ریزگرد‌ها در تالاب میقان مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان تخصیص یابد تا بتوان اقدامات مناسبی نظیر رشد گیاهان برای از بین بردن کانون تشکیل ریزگرد‌ها انجام داد.

جمالیان همچنین استفاده از اتوبوس و تاکسی‌های برقی در سطح شهر اراک را از دیگر موضوعات مطرح شده در این کارگروه بیان کرد و گفت: در حال حاضر هزینه خرید ۴۹ دستگاه اتوبوس برقی واریز شده، اما هنوز تحویل استان نشده است و مقرر شده که وزارت کشور پیگیری لازم برای تسریع در تحویل اتوبوس‌های برقی را انجام دهد.

وی افزود: همچنین مقرر شد از محل صندوق ملی محیط زیست تسهیلاتی برای تاکسی داران در نظر گرفته شود تا بتوانند تاکسی برقی خریداری کنند. به همین منظور درخواست خرید دو هزار تاکسی برقی مطرح و قرار شد در قالب انعقاد قراردادی عملیاتی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به قدیمی بودن طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک اشاره کرد و گفت: این طرح مستلزم بازنگری و بازبینی است و باید موارد جدید به این طرح افزوده شود که مصوب شد هر چه سریعتر عملیاتی و بروزرسانی شود.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوای اراک یک مطالبه عمومی است، اظهار کرد: قرار است هفته آینده نیز جلسه‌ای با حضور استانداران مرکزی، قم، تهران، سمنان با رئیس سازمان محیط زیست در خصوص پدیده ریزگرد‌ها تشکیل و تصمیمات لازم برای کاهش آلودگی اتخاذ شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار