مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بجنورد از تغییر الگوی کشت در فضای سبز بجنورد برای مدیریت در مصرف آب خبر داد.

نادر نوروزی گفت: در حال حاضر مشکلی برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز این شهر وجود ندارد، اما با توجه به گسترش فضای سبز در سال‌های آینده، خشک‌تر شدن اقلیم و اختصاص بخشی از پساب این شهر به صنایع به آب بیشتری نیاز پیدا خواهیم کرد و احتمالا در آینده تاحدودی با تامین آب با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

 وی گفت: در همین راستا برنتمه تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار داده ایم، به عنوان مثال کم کم سطح کاشت چمن که یک گیاه پُر آب طلب است را کاهش می‌دهیم و به جای آن بوته کاری همچون کاشت بوته‌های گل رز، زرشک و ... را انجام خواهیم داد.

نوروزی افزود: در سال گذشته نیز در سطح هفت بلوار بوته‌های مذکور به جای چمن غرس شد که با اجرای همین طرح در مصرف یک میلیون لیتر آب صرفه جویی شد.

وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا در حوزه درخت کاری نیز درخت‌های بومی، مقاوم و اقتصادی همچون توت، سرو، بادام، سنجد و ... را غرس کنیم که نیاز آبی کمتری دارند و نسبت به خشکسالی نیز مقاوم‌تر هستند.

نوروزی گفت: استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار از دیگر اقدامات در دست اجرا است و سالانه برای انجام آن اعتباری در نظر گرفته می‌شود و تاکنون ۲۵ بلوار در این شهر به این سیستم مجهز شده است.

به گفته وی، پنج میلیون متر مکعب در سال برای آبیاری فضای سبز در این شهر از محل چاه‌ها، چشمه‌های باباامان و بش قارداش و پساب فاضلاب، آب برداشت می‌شود.

برچسب ها: فضای سبز ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.