مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از تکمیل و بازگشایی ایل‌راه‌های عشایری در این استان خبرداد.

محمد محمودی با بیان اینکه ایلراه‌ها محور‌های ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر به شمار می‌روند، اظهار کرد: عشایر معمولاً در مسیر ایلراه با ایلیاتی‌ها و روستاییان همسایه ارتباط و داد و ستد برقرار می‌کنند.

وی افزود: ۶۰ هزار نفر از عشایر چهارمحال و بختیاری برون‌کوچ هستند و برای قشلاق به استان خوزستان کوچ می‌کنند، به عبارتی عشایر شهرستان کوهرنگ برون‌کوچ و مابقی عشایر استان به صورت درون‌کوچ هستند.

محمودی با بیان اینکه جاده پنبه کال با اعتبار ۱۲میلیارد تومان در سامانه قرار گرفته و پیمانکار مشخص و شروع به کار کرده است، اضافه کرد: ایل‌راه پنبه کال به طول ۲۱ کیلومتر از شهرستان کوهرنگ تا مسیر جاده بازفت احداث شده و با بازگشایی جاده پنبه کال بخشی از مشکلات تردد عشایر استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان مرتفع می‌شود.

وی بیان داشت: ایلراه پنبه‌کال در ۲۰ کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ قرار گرفته که تکمیل این محور، مسیر کوچ عشایر و مسیر بین خوزستان بیش از ۱۲۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در خصوص تکمیل و احداث جاده عشایری گزستان به مناطق گاوشیر و سه جو، گفت: پس از اتمام راه شکافی و راه‌گشایی مسیر، با پشتیبانی اداره‌کل امور عشایر استان و تامین یک دستگاه بولدوزر توسط اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری، عملیات آن در دستور کار قرار گرفت و جاده سه جو و گاوشیر به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار چهار میلیارد تومان بازگشایی شد.

محمودی با بیان اینکه برای بازگشایی ایلراه‌های جدید، استعلامات لازم به عمل آمده است، تصریح کرد: ایل‌راه‌هایی که مجوز منابع طبیعی و محیط زیست دریافت کردند، در قالب پروژه‌های ایلراه‌های جدید به بخش خصوصی واگذار و در حال بازگشایی هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر استان بر اساس آخرین سرشماری، ۱۲۴ هزار نفر در قالب ۲۵ هزار خانوار عشایری است، افزود: در اکثر مناطق استان و شهرستان‌ها عشایر ساکن می‌شوند، اما بیشترین جمعیت عشایر مربوط به شهرستان کوهرنگ با جمعیت ۶۰ هزار نفر و پس از آن اردل، لردگان، فارسان، کیار و بروجن به ترتیب بیشترین جمعیت عشایری را به خود اختصاص داده‌اند.

محمودی با بیان اینکه اعتبار بازگشایی و مرمت ایلراه‌های مختلف، متناسب با هر شهرستان متفاوت است، بیان کرد: پایه‌های پل گزستان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در حال تکمیل است و ساخت عرشه نیاز به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به تقاضای عشایر استان در خصوص احداث ایلراه، خاطرنشان کرد: هموارسازی ایل‌راه‌ها برای عشایر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا در صورت فراهم نبودن این مساله عشایر مجبورند تردد‌های خود را از جاده‌های آسفالت انجام دهند که این امر خطرات بسیاری را برای آن ها به دنبال دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار