مدیرگروه آموزشی طب اورژانس و مسمومیت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: با توجه به افزایش دمای هوا در فصل تابستان، احتمال گرمازدگی بیشتر است.

دکتر عبدالرحیم صانعی اظهارکرد: نرسیدن آب کافی به بدن در گرمای بالای هوا موجب نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن و سایر اندام‌ها از جمله دستگاه عصبی و قلبی عروقی می‌شود که به آن "گرمازدگی" می‌گویند.

وی افزود: از علائم گرمازدگی می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، عدم تعریق، قرمزی پوست، گیجی و سردرد، افت سطح هوشیاری، تشنج و در موارد حاد کما و حتی مرگ اشاره کرد.

دکتر صانعی اضافه کرد: برای پیشگیری از گرمازدگی در روز‌های داغ تابستان باید به نکاتی همچون پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، تهویه مناسب محیط، استفاده از ضدافتاب و کلاه، نوشیدن زیاد مایعات و عدم خروج از خانه بجز در مواقع ضروری توجه کرد.

وی ادامه داد: کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال گروه مستعد و پرخطر در این زمینه هستند که باید بیشتر مراقب باشند.

دکتر صانعی یادآور شد: حتی ممکن است در خانه نیز به علت عدم تهویه مناسب هوا، افراد دچار گرمازدگی شوند.

به گفته مدیرگروه آموزشی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد؛ در صورت مواجهه با فرد گرمازده شده سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نمایید و تا رسیدن کادر فوریت‌های پزشکی، بیمار را به جای خنک و زیر سایه منتقل کنید، لباس‌های اضافه را از وی خارج نمایید، روی بدن وی اب بپاشیدن و از مایعات برای بهبود وضعیت استفاده کنید.

برچسب ها: تابستان ، گرمازدگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار