معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج بخش کشاورزی گفت: سالانه به طور متوسط ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور برای تامین محصولات کشاورزی خارج می‌شود.

خیام نکویی، در جمع مسئولان حوزه کشاورزی خراسان شمالی کشاورزی دانش بنیان را راه رسیدن به امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: ۴۴ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و تولید بخش کشاورزی طی این سال‌ها بیش از پنج برابر شده است و اکنون تولیدات این حوزه کفاف ۸۰ درصد خودکفایی را می‌دهد.
وی افزود: سالانه به طور متوسط ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور برای تامین ۲۰ درصد باقی مانده خارج می‌شود، که ۹۰ درصد برای واردات روغن است.
معاون وزیرکشاورزی گفت: حدود دو میلیون تن روغن در کشور استفاده می‌شود و این امر به معنای آن است که چه میزان ارز از کشور برای تامین روغن خارج می‌شود.
نکویی ادامه داد: دست یابی به امنیت غذایی در کشور به شرط اینکه کشاورزی به سوی، دانش بنیان پیش رود وجود دارد و دست یابی به ۱۸۰ میلیون تن محصول در افق ۱۴۳۰ امکان پذیر خواهد شد.
وی بیان کرد: پیش بینی ما بر این است که در همان سال هفت تا هشت درصد میزان منابع آبی کاهش یابد.
به گفته نکوئی طی هر ماه به یک میلیون تن گندم نیاز داریم و در مجموع در حوزه صنف و صنعت و نان در سال به ۱۳.۵ تن گندم نیاز است که در سال گذشته در حوزه گندم نان به خودکفایی رسیدیم و امسال نیز در حوزه گندم گندم صنف و صنعت به خودکفایی خواهیم رسید.
نکوئی تاکید کرد: ۱۵ محصول کشاورزی راهبردی وجود دارد که هفت محصول از این تعداد درجه یک است و اگر بر روی آنها تمرکز کنیم و کشاورزی دانش بنیان را اجرا کنیم، می‌توان نیاز مردم را تامین کرد.
نکویی به مدیریت الگوی مصرف نیز اشاره کرد و افزود: ۳۰ درصد میانگین ضایعات ما است، میزان برنجی که وارد کشور می‌شود به اندازه میزان برنجی است که اسراف می‌شود و در محصول گندم نیز به همین شکل است.

برچسب ها: دلار ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.