با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تفاهم نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات کشاورزی با اتاق اصفهان امضا شد.

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در نشست کمیسیون دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه موضوع امنیت غذایی در کشور هیچگاه موضوع در اولویت نبوده گفت:مشکل ما در اقتصاد کشاورزی نداشتن بسته سیاست راهبری و نظام‌مند است.


سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اینکه ۹۸.۵ درصد گل و گیاهان زراعی دنیا در این کشور تولید می‌شود افزود: ۱۳ میلیون گل در کل دنیا وجود دارد که ۱۱ میلیون آن در کشور ما وجود دارد و این در حالی است که کشور ایران دارای چهار اقلیم و به راحتی می‌تواند کشت و صادرات داشته باشد.


رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ما در کشور ۸ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه داریم که ۲ هزارگونه آن از گیاهان دارویی است که فقط صادرات ۲۰ مورد آن توانایی جایگزینی فروش نفت در کشور را دارد.

خیام نکویی اولویت قرار نگرفتن امنیت غذایی را از مهمترین مسائل بی توجهی به بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: دیگر چالش این حوزه خردشدن اراضی کشاورزی و سهم الارث شدن رمین‌های کشاورزی است.


وی با اشاره به اینکه هشت مورد از محصولات کشاورزی کشور راهبردی است، گفت: پس از ۵۱ سال از طرح الگوی کشت می‌گذرد؛ اما همچنان در این زمینه بهینه‌سازی نشده و همچنان در برخی از استان‌ها با مشکل الگوی کشت بخصوص در تولید برنج مواجه هستیم که البته بخش زیادی از این مسئله به تولید کشت اقتصادی برمی‌گردد و باید در الگوی کشت ایجاد انگیزه برای کشاورز کرد.


خیام‌نکویی یکی دیگر از مشکلات را تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تغییر کاربری زمین‌های رده سه و چهار عنوان کرد و گفت: ۱۳۰ میلیون تن از محصولات کشاورزی از طریق همین زمین‌ها است درحالی‌که مجلس تغییر کاربری را تصویب کرد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: کشور ایران این قابلیت خودکفایی در محصولات کاربردی و رسیدن به جایگاه امنیت غذای درجه یک را دارد.


وی اضافه کرد: اصفهان با وجود شهرک علمی و تحقیقاتی رتبه ۱۶ دهکده فناوری در کشور است که در این زمینه همت فعالان این عرصه را برای رسیدن به جایگاه واقعی می‌طلبد.


امیر کشانی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به اهمیت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از دولتمردان عرصه وزرات جهاد کشاورزی انتظار داریم با توجه به اختیاراتی که دارند توجه بیشتری به بخش کشاورزی استان اصفهان داشته باشند، زیرا اصفهان یکی از مهمترین استان‌های پیشرو در امر دانش‌بیان به خصوص در حوزه کشاورزی و صادرات و نیز ارزش افزوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.