سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیر کل سازمان ملل معتقد است که حملاتی که در جنوب بیروت و تهران دیده‌ایم تشدید خطرناک تنش‌ها را نشان می‌دهد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل معتقد است که حملاتی که در جنوب بیروت و تهران دیده‌ایم تشدید خطرناک تنش‌ها را نشان می‌دهد. این تشدید تنش‌ها در زمانی رخ می‌دهد که همه تلاش‌ها باید به آتش‌بس در غزه، آزادی همه گروگان‌های اسرائیلی، افزایش گسترده کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان در غزه و بازگشت به آرامش در لبنان و آن سوی مرز منجر شود.

سخنگوی سازمان ملل اضافه کرد: به جای آن، آنچه ما می‌بینیم تلاش‌هایی برای تضعیف این اهداف است. دبیرکل سازمان ملل همواره خواستار حداکثر خویشتن داری از سوی همگان بوده است. با این حال، آنچه به طور فزاینده روشن می‌شود این است که خویشتن داری به تنهایی در این زمان بسیار حساس کافی نیست. دبیرکل سازمان ملل متحد از همه می‌خواهد که به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه، به شدت برای کاهش تنش منطقه‌ای تلاش کنند.

او تصریح کرد: جامعه بین‌الملل باید برای جلوگیری فوری از هرگونه اقدامی که می‌تواند کل خاورمیانه را به خطر اندازد و تاثیر مخربی بر غیرنظامیان داشته باشد، با یکدیگر همکاری کند. راه برای انجام این کار، پیشبرد اقدامات دیپلماتیک جامع برای کاهش تنش منطقه‌ای است.

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا دبیرکل سازمان ملل در خصوص تحولات اخیر در ایران با مقامات این کشور تماس گرفته است؟ گفت: دبیرکل سازمان ملل اخیرا با مقامات ایرانی گفتگو کرده است. اما در ۷۲ ساعت گذشته تماسی نبوده است.

دوجاریک افزود: ما گزارش‌ها را پیرامون حمله به بیروت که اسرائیل مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، مشاهده کرده ایم. هرگونه حمله از یک کشور به کشور دیگر نقض حاکمیت آن کشور است. یک جنگ در منطقه در جریان است و ما نباید اظهاراتی بگوییم که موجب تشدید این جنگ شود. ما خواهان کاهش تنش‌ها در منطقه هستیم. هرگونه اقدام با یک اقدام متقابل همراه خواهد بود. متاسفانه درخواست‌های ما برای کاهش تنش موفق نبوده است. هر زمانی که ما شاهد کشته شدن مقامات ارشد یا افراد غیرنظامی هستیم، رخواست خود برای خویشتن داری تکرار می‌کنیم.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار