مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، هدف از برگزاری «اردوی کتابخوانی عشایری فارس» را ایجاد یک جریان و حرکت امیدآفرین دانست و گفت: این رویداد تجربه متفاوتی در بین دستگاه‌های خدمات‌رسان به جامعه عشایری استان است.

محمد حسین فیروزی در جلسه بررسی مرحله اول «طرح اردوی کتابخوانی عشایر فارس» که با حضور عبدالحمید کریمی، مدیرکل امور عشایر فارس، برگزار شد، از تداوم این طرح خبر داد و گفت: این برنامه در راستای توسعه عدالت فرهنگی و دسترسی مردم مناطق محروم به کتاب برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: در سال گذشته این طرح در ۱۰ شهرستان فارس اجرا شد که مورد استقبال قرار گرفت و در حال حاضر ۶ شهرستان استان برای برگزاری اردوی کتابخوانی عشایر در سال جاری اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم با کسب تجربه مفیدی که در سال گذشته به دست آورده‌ایم حداقل ۱۵ اردو نیز در سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

فیروزی با اشاره به رشد چشمگیر کمی و کیفی اردو‌های کتابخوانی در استان، بیان کرد: برگزاری اردوی کتابخوانی عشایر فارس یکی از طرح‌های فرهنگی موفق اداره کل کتابخانه‌های استان فارس است که مورد تقدیر ملی نیز قرار گرفت. هدف از برگزاری این اردوها، ایجاد یک جریان و حرکت امیدآفرین است. این رویداد تجربه متفاوتی در بین دستگاه‌های خدمات رسان به جامعه عشایری استان است.

مدیر کل کتابخانه‌های استان با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی باید در اجرای وظایف خود نسبت به جامعه عشایر احساس تکلیف کنند، تصریح کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، با اجرای اردوی کتابخوانی عشایر نشان داد ظرفیت فرهنگی برای اجرای رویداد‌های متنوع فرهنگی در مناطق بکر عشایری مهیا است و تنها نیازمند همت جمعی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است.

فیروزی ادامه داد: یکی از پیشنهادات قابل اجرا در مناطق عشایری علاوه بر حضور کتابخانه‌های سیار، بهره‌مندی از سامانه حمل و توزیع آب در بین عشایر است تا در نقاطی که دسترسی کمتری به عشایر وجود دارد نیز ارسال تجهیزات و ملزومات کتاب و کتابخوانی صورت بگیرد. همچنین می‌توان از آزمایشگاه‌های سیار مدارس عشایری تحت مدیریت آموزش و پرورش عشایری استان نیز در این راستا بهره برد.

او تصریح کرد: با هماهنگی اداره کل امور عشایر فارس، آموزش و پرورش عشایر استان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس کمیته‌ای جهت ارزیابی، شناسایی نقاط مورد نیاز و ... تشکیل خواهد شد که اردو‌های کتابخوانی عشایری با برنامه‌ریزی دقیق‌تری اجرایی شود.

مدیرکل امور عشایر فارس نیز در این جلسه ضمن اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک سه جانبه گفت: این تفاهم نامه بین اداره کل امور عشایر استان فارس، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و مدیریت آموزش و پرورش عشایر فارس به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان در راستای توسعه و تعالی جامعه عشایری، اردوی کتابخوانی عشایر فارس در سال گذشته منعقد شد.

عبدالعلی کریمی اظهار کرد: جامعه هدف اردو‌های کتابخوانی، دانش‌آموزان بودند که امیدواریم با تجربه‌های به دست آمده جامعه هدف را به اقشار مختلف عشایر استان افزایش دهیم.

او افزود: با توجه به گستردگی جامعه عشایری در استان پهناور فارس و پراکندگی جمعیتی عشایر استان، برگزاری اردوی کتابخوانی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، نهضت فرهنگی موثری در جامعه عشایری فارس خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار