وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد افغانستان طی یک سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار تجارت داشته است.

زارت صنعت و تجارت طالبان در برنامه «تشریح دستاوردهای یک‌ساله ادارهای این گروه» در مرکز اطلاعات و رسانه‌ها گفت افغانستان طی یک سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار تجارت داشته است.

به گفته این وزارت، از جمله این ۱۰ میلیارد دلار ۱.۸ میلیارد آن را صادرات و بیش از هشت میلیارد دلار آن را واردات تشکیل می‌دهد.

ابن وزارت افزود میزان صادرات افغانستان به کشورهای قزاقستان ۲.۵ درصد، چین ۱۶ درصد، ایران ۱۹ درصد، ترکیه ۵۳ درصد و روسیه ۵۴ درصد افزایش یافته است.

طبق اظهارات آنان، در این مدت ۱۰۰ کارخانه تولیدی افتتاح، برای حدود یک هزار شرکت صنعتی و تولیدی جواز صادر، برای بیش از ۶۵۰ شرکت تعرفه صادر و بیش از ۲۳ هزار جواز سرمایه‌گذاری تمدید، تجدید و اصلاح شده است.

این وزارت افزوده است در یک سال اخیر از رهگذر توان‌مندسازی تشبثات کوچک و متوسط و عقد تفاهم‌نامه‌ها به‌صورت مجموعی برای ۶۴۶ هزار و ۱۵ تن به‌گونه مستقیم و حدود چهار میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۷۰ تن دیگر به‌صورت غیرمستقیم فرصت‌های شغلی ایجاد شده است.

این در حالی است که در ۲۶ ثور سال جاری نیز اداره ملی احصاییه و معلومات طالبان ارزش صادرات و واردات افغانستان را طی سال گذشته خورشیدی (۱۴۰۲)، ۱۰.۳ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

به گفته این اداره، ارزش صادرات به یک میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و ارزش واردات به هشت میلیارد و ۵۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال گذشته رسیده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار