مشاغل و کسبه فقط تا ۱۵ مرداد می‌توانند از مزایای ویژه مالیات مقطوع برخوردار شوند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: ۱۵ مرداد آخرین مهلت تکمیل و ارسال فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و یا ارائه اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۲ مشاغل و کسبه است.

علی کریمدادی افزود: مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۲ حداکثر ۱۵۰ برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم یعنی مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بوده و فرم مالیات مقطوع برای آن‌ها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می‌شود، از نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهارنامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف میباشند و می‌توانند با تکمیل و ارسال فرم تبصره خود، از این مزایا بهره‌مند شوند. 

وی گفت: مالیات مقطوع تعیین شده قطعی است و در صورت عدم پذیرش مالیات مقطوع تعیین شده توسط مؤدی، مؤدی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا تاریخ ۱۵ مرداد است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: مشاغل و کسبه مشمول مالیات مقطوع می‌توانند از تسهیلات و مشوق‌های بسیاری مانند عدم نیاز به نگهداری اسناد و مدارک، عدم نیاز به ارائه اظهارنامه، عدم نیاز به مراجعه حضوری به ادارات امور مالیاتی، امکان پرداخت اقساطی مالیات، افزایش سقف بخشودگی جرایم مالیاتی نسبت به ارائه اظهارنامه، لحاظ کردن هزینه‌های اجاری محل، عدم امکان ورود به پرونده توسط ادارات امور مالیاتی، تعیین محل هزینه کرد مالیات در استان محل فعالیت از محل اعتبارات ملی و استانی و سایر موارد برخوردار شوند.

علی کریمدادی افزود: مؤدیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آن‌ها در سال ۱۴۰۲ بیش از مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بوده، مؤدیانی که در پرونده‌های مشارکت مدنی، سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکاء، بیش از مبلغ ۱۸ میلیارد تومان باشد و یا مجموع درآمد مشارکت بیش از مبلغ ۳۶ میلیارد تومان باشد و یا مؤدیانی که تا تاریخ ۱۰ مرداد برای آنها فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم بارگذاری نشده است، مشمول تعیین مالیات مقطوع مذکور نمی‌باشند. 

وی گفت: این مؤدیان در اجرای مقررات ماده ۱۰۰ قانون مذکور مکلف به ارائه اظهارنامه مالیاتی از طریق تأیید و یا تکمیل اظهارنامه پیش‌فرض و تسلیم آن و یا تسلیم اظهارنامه مالیاتی با تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی حسب مقررات قانونی مربوطه تا ۱۵ مرداد هستند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: در صورتی که فروش و درآمد خالص تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور، کمتر از مبلغ فروش و درآمد خالص واقعی مؤدی باشد، مؤدی مکلف است میزان فروش واقعی خود را در سامانه درج کند و مالیات مقطوع نیز در صورتی که فروش و درآمد خالص ابرازی مؤدی تا میزان حد نصاب مقرر حسب مورد باشد، بر مبنای فروش ابرازی تعیین خواهد شد. 


کریمدادی افزود: چنانچه با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه، اسناد و مدارک مثبته‌ای از مؤدیانی که مالیات آنها به صورت مقطوع تعیین و قطعی شده باشد، به دست آید که مؤید فروش و درآمد بیش از فروش یا درآمدی که مبنای محاسبه و تعیین مالیات مقطوع قرار گرفته است دارد و در صورتی که بیش از حد نصاب‌های مذکور یعنی مبالغ ۱۸ میلیارد تومان برای هر مؤدی و یا ۳۶ میلیارد تومان برای مشاغل مشارکتی حسب مورد باشد، مؤدی مالیاتی مشمول مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نبوده و علاوه بر محاسبه و مطالبه مالیات بر اساس مقررات ماده (۹۷) قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول جرائم متعلقه از جمله جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی و همچنین عدم امکان استفاده از کلیه معافیت‌ها و نرخ صفر، از جمله معافیت موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد.

وی گفت: در صورتی که کمتر از حد نصاب ۱۸ میلیارد تومان باشد و مبلغ مابه‌التفاوت نیز بیش از پانزده درصد باشد، مالیات مابه‌التفاوت با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: مابه‌التفاوت مالیات مطالبه شده در اجرای این بند از دستورالعمل، مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۲) قانون مالیات‌های مستقیم نخواهد شد. 

کریمدادی افزود: درخصوص صاحبان مشاغلی که بخشی از وجوه واریزی به حساب‌های بانکی آنها از طریق دستگاه‌های کارتخوان یا سایر ابزار‌های پرداخت، درآمد آنها نمی‌باشد از جمله نمایشگاه‌های اتومبیل و بنگاه‌های معاملات املاک، این موضوع در تعیین مالیات مقطوع آنها لحاظ خواهد شد و چنانچه حسب اسناد و مدارک بدست آمده یا بررسی‌های انجام شده، مشخص شود موضوع فعالیت مؤدی در سامانه ثبت‌نام (اینتاکد یک یا چند فعالیت) که مبنای تعیین مالیات مقطوع قرار گرفته است، با موضوع فعالیت واقعی مؤدی در آن سال مغایرت دارد، مابه‌التفاوت مالیات مقطوع با رعایت نصاب تعیین شده، محاسبه شده و از طریق صدور برگ قطعی در درگاه الکترونیکی سازمان به مؤدی اعلام خواهد شد. 
 
وی گفت: این حکم مانع از رسیدگی به اعتراض مؤدی برابر مقررات قانون مالیات‌های مستقیم نخواهد بود.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی درخصوص مالیات برخی از مشاغل دیگر گفت: میزان مالیات مقطوع پزشکانی که در عملکرد سال ۱۴۰۲ مشمول حکم جزء (۱) بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بوده اند، معادل مالیات تعیین شده مطابق این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آن ها، هر کدام که بیشتر باشد، تعیین می‌شود. 

کریمدادی افزود: صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و داروخانه‌ها و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی که پروانه کار آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کار‌های حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده که در اجرای جزء (۲) بند (ط) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲، مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی بوده و بر اساس گزارش واصله در سامانه گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی و بازدید بعمل آمده، تخلف آن‌ها از حکم مذکور تأیید شده است، مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند.


وی گفت: برای تمام یا بخشی از صاحبان مشاغل که میزان فروش و درآمد خالص آنها حسب اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی کشور و یا فروش و درآمد خالص ابرازی بیش از ۱۸ میلیارد تومان به صورت فردی و بیش از ۳۶ میلیارد تومان به صورت مشارکتی برای سال ۱۴۰۲ باشد، سازمان امور مالیاتی اقدام به تهیه اظهارنامه مالیاتی پیش‌فرض براساس اطلاعات فوق و بارگذاری آن تا تاریخ ۱۰ مرداد در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی my.tax.gov.ir میکنند و چنانچه مؤدیان مذکور نسبت به تأیید و یا تکمیل و تسلیم آن، با حداقل مالیات مشخصه شده در اظهارنامه پیش‌فرض اقدام کند، اظهارنامه مالیاتی آنها در اجرای ماده (۹۷) قانون مالیات‌های مستقیم، به عنوان اظهارنامه مالیاتی کم ریسک تلقی شده و بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار گرفته و برگ قطعی بر مبنای آن صادر و ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی افزود: درخصوص این مؤدیان، چنانچه با رعایت قوانین و مقررات متعاقباً اسناد و مدارک مثبته‌ای به دست آید که مؤید فروش و درآمد بیش از فروش یا درآمدی که مبنای محاسبات اظهارنامه پیش‌فرض تأیید یا تکمیل و تسلیم شده قرار گرفته باشد، مالیات مابه‌التفاوت و جرایم متعلقه با رعایت مقررات قانونی مطالبه خواهد شد.
کریمدادی درخصوص پرداخت مالیات متعلقه گفت: مهلت پرداخت مالیات تعیین شده تا تاریخ ۳۱ خرداد بودکه تا ۱۵ مرداد تمدید شده است. 
وی افزود: صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع در اجرای بند (۲) این دستورالعمل و یا مالیات ابرازی در اجرای بند (۹) این دستورالعمل را به صورت یک‌جا تا تاریخ مذکور نداشته باشند؛ در صورتی که مؤدی در هنگام درخواست تقسیط، دارای بدهی قبلی بابت عملکرد سال‌های قبل همین پرونده مالیاتی نباشد؛ مالیات مقطوع و یا مالیات ابرازی حسب مورد به مدت ۹ ماه (۱۰ قسط مساوی) قابل تقسیط است. 

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: در مورد مؤدیان دارای بدهی سال‌های قبل همین پرونده مالیاتی، چنانچه نسبت به ترتیب پرداخت بدهی‌های مربوط از طریق چک الکترونیک با رعایت مقررات ماده (۱۶۷) قانون مالیات‌های مستقیم، حداکثر به مدت ۶ ماه (۷ قسط مساوی) اقدام کنند، نیز جاری است. 

کریمدادی افزود: در صورتی که مؤدی در هنگام درخواست تقسیط، دارای بدهی قبلی بابت مالیات عملکرد‌های قبلی همین پرونده مالیاتی نباشد؛ یا نسبت به ترتیب پرداخت بدهی خود از طریق چک الکترونیکی اقدام کند، در صورت ترتیب پرداخت مالیات مقطوع و یا مالیات ابرازی حسب مورد از طریق چک الکترونیک، مالیات متعلقه به مدت ۱۴ ماه (۱۵ قسط مساوی) تقسیط می‌شود. 

وی گفت: در صورتی که مؤدی در هنگام درخواست تقسیط دارای بدهی بابت عملکرد‌های قبلی همین پرونده مالیاتی باشد؛ حداکثر امکان تقسیط مالیات مقطوع و یا مالیات ابرازی به مدت ۴ ماه (۵ قسط مساوی) خواهد داشت. 
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی افزود: برای مؤدیانی که با عدم پذیرش فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند، مالیات ابرازی حداکثر به مدت ۲ ماه (۳ قسط مساوی) قابل تقسیط خواهد بود.

کریمدادی با اشاره به امکان درج هزینه اجاره بهای محل کسب افزود: در خصوص مؤدیانی که در املاک استیجاری فعالیت شغلی می‌کنند، هزینه‌های اجاری به شرط احراز در محاسبه مالیات مقطوع مؤثر خواهد بود.

وی ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت پیام رسان‌های داخلی برای مشاهده اطلاعات و پرداخت مالیات مقطوع توسط مشاغل و کسبه مشمول گفت: شرایط مربوط به تأیید فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و پرداخت مالیات در پیام رسان‌های «بله» و «سروش پلاس» فراهم شده و مؤدیان مالیاتی مشمول می‌توانند به راحتی مالیات خود را تأیید و پرداخت کنند.

برچسب ها: مالیات ، مشاغل و کسبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار