مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی حواشی جالبی داشت.

پس از برگزاری مراسم تنفیذ در ۷ مرداد، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس دولت چهاردهم در ۹ مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

طبق گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، این مراسم در صحن علنی مجلس با حضور ۸۶ کشور شامل ۱۰۴ هیئت و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین مهمانان داخلی و نمایندگان عزیز مردم ایران برگزار شد.

در روز مراسم تحلیف ساعات کاری توسط استانداری از ساعت ۶ تا ۱۰ اعلام شد و برای تامین امنیت و نظم نیرو‌های فراجا در خیابان‌ها حضور داشتند و مغازه‌ها در خیابان مجاهدین اسلام که مجلس شورای اسلامی در آن قرار دارد و همچنین بسیاری از مغازه‌ها تا میدان بهارستان تعطیل شده بودند.

نکته جالب در خیابان‌های تعداد زیاد خودرو‌های دیپلمات بود که آن هم به‌دلیل حضور ۱۰۴ هیئت و سازمان‌های بین‌المللی در تهران بود.

مجلس شورای اسلامی در این روز پذیرای بیش از ۶۰۰ خبرنگار داخلی و بین‌المللی بود و مجلس روز بسیار شلوغی را سپری کرد.

برای میهمانان رده بالای مراسم تحلیف در نزدیکی تریبون مجلس چهار ردیف صندلی به صندلی‌های سبز خانه ملت اضافه شده بود و در اطراف مجلس هم چند ردیف صندلی برای میهمانان خارجی در نظر گرفته شده بود. ساعت ورود روسای هیئت‌های خارجی به صحن مجلس ساعت ۱۶ و ساعت ورود روسای قوا و شخصیت‌های کشوری ساعت ۱۶:۱۰ اعلام شده بود.

قالیباف از ساعت ۱۵ مراسم استقبال از نمایندگان کشور‌ها را انجام داد و میهمانان داخلی و خارجی پیش از ورود به صحن مجلس با رئیس مجلس و رئیس‌جمهور عکس یادگاری گرفتند.

آغاز مراسم تحلیف

قالیباف زنگ آغاز مراسم تحلیف را راس ساعت ۱۶:۲۳ به صدا درآورد و گفت جلسه با حضور ۲۷۹ نماینده رسمی است سپس تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

البته قبل آز آغاز تلاوت قرآن مسعود پزشکیان حین ورود به مجلس مورد تشویق حضار قرار گرفت و در ابتدای حضور به سمتی دیگر برای نشستن رفت که سریعا یکی از افراد حاضر در صحن دست او را گرفت و به سمت صندلی که برای وی در کنار امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه تدارک دیده شده بود، هدایت کرد.

ارتباط آیه قرآن با سوگند رئیس‌جمهور

برای تلاوت قرآن مجید سوره نحل آیات ۸۹ تا ۹۱ در نظر گرفته شده بود که در آیه ۹۱ آمده است: و به پیمان خدا، چون پیمان بستید، وفا کنید و سوگند را پس از محکم کردنش [به وسیله عزم و قصد قطعی] در حالی که خدا را بر خود ضامن و کفیل قرار داده‌اید، نشکنید؛ یقیناً خدا آنچه را انجام می‌دهید، می‌داند.

این آیه با آنچه سوژه اصلی مراسم تحلیف یعنی سوگند یاد کردن رئیس‌جمهور در پیشگاه ملت است ارتباط تنگاتنگی داشت. رئیس‌جمهور در مجلس سوگند خورد: من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد‌ها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به‌کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.

در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.

حمایت از دولت توسط سران قوای مقننه و قضاییه

قالیباف در نطق خود در مجلس از حمایت از دولت سخن گفت و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه هم گفت: همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند قوه قضائیه در هر نقطه که لازم باشد در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

کف زدن نمایندگان مجلس برای پزشکیان

قالیباف و پزشکیان در سخنرانی‌های خود زمانی که از فلسطین سخن به میان آوردند نمایندگان با شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سخن آنها را تایید می‌کردند.

پزشکیان پس از اینکه مراسم سوگند را به جای آورد زمانی که گفت دولت من تسلیم زورگویی نمی‌شود با تشویق نمایندگان و مهمانان همراه شد. همچنین اظهارات وی در دفاع از فلسطین باعث سردادن شعارهای مرگ بر اسرائیل در مجلس و احسنت گفتن نمایندگان شد. کف زدن نمایندگان در نوع خود بسیار جالب و از صحنه‌های نادری بوده که تا کنون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رخ داده است.

در پایان مراسم نمایندگان مجلس در حال روبوسی و قربان صدقه رفتن از پزشکیان و گرفتن سلفی با وی و برخی مقامات دیگر بودند.

عکاسانی که می‌خواستند از رئیس‌جمهور عکس بگیرند از تجمع نمایندگان مجلس صدایشان درآمده بود و نمی‌توانستند به‌دلیل ازدحامی که در اطراف پزشکیان بود از وی رو به دوربینشان عکس بگیرند، اما در نهایت در آن شلوغی پزشکیان به سمت عکاسان دست تکان داد و همراه با جمعیت از درب مجلس خارج شد.

 
خبرنگار: محمد امیرحسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار