رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان گفت: با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در ورزش بانوان داریم، باید بیشتر هزینه کنیم تا به عدالت نزدیک‌تر شویم.

جلیل کوهپایه‌زاده رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان جمهوری اسلامی ایران در مجمع سالیانه هیئت جانبازان و توان یابان استان کرمان که در محل هتل ایرانگردی برگزار شد، گفت: نتایج و سوابق استان کرمان نشان می‌دهد، امکانات بسیار خوب و مردمانی با عزمی جزم نسبت به سایر استان‌های کشور دارد.

به زهرا نعمتی ملی پوش کرمانی اشاره کرد و افزود: این باعث امیدواریست شما یکی از سلبریتی‌های بزرگ ورزشی را در سطح ملی و بین المللی دارید.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: وی اکنون عضو هیئت رئیس این دوره فدراسیون و به عنوان نمادی از یک ورزشکار به مرحله‌ای رسیده که در مسیر سیاستگذاری و تصیمیم سازی‌ها هم می‌تواند دخالت کند.

وی به قهرمانان کرمانی اشاره کرد و بیان داشت: پورمیرزایی و همه عزیزانی که در سطح ملی، بین المللی و رقابت‌های پارالمپیک افتخارآفرینی داشته اند، شایسته همه نوع احترام هستند و این احترام به این معناست که ما یک وظیفه سنگین تری در این استان داریم و باید زیرساخت‌های ما جوابگوی این قشر باشد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و توان‌یابان گفت: حدود ۲ میلیون کم توان ذهنی در جامعه ایران داریم که معمولاً توجه زیادی به آن‌ها نشده؛ ولی وضعیت استان کرمان متفاوت است و در ادوار مختلف یک قهرمان داشته است.

کوهپایه‌زاده افزود: عموما به قشر کم توان ذهنی در جامعه توجهی نمی‌شود و جای آن‌ها در مسابقات بزرگ خالی است، اما امسال در شنا و دو میدانی چندین فرد کم توان ذهنی داشتیم؛ ولی اصلا نسبت به آمار آن متناسب نیست.

وی تصریح کرد: کاروان ورزش جانبازان و توان یابان کشورمان در پارالمپیک قبلی عنوان دوم را کسب کرد که این اتفاق حاصل تلاش هیئت‌های استانی بوده که با اجرای برنامه‌ها و خواسته‌ها به شکل‌مناسب کار را برای درخشش و افتخارآفرینی هموار کردند و امسال نیز در پارالمپیک پاریس، کاروان پارالمپیک کشورمان با ۶۶ ورزشکار اعزامی که از این تعداد ۴۵ ورزشکار شامل ۳۷ ورزشکار در قسمت آقایان و ۸ ورزشکار در قسمت بانوان است، از فدراسیون جانبازان و توان یابان خواهدبود.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان با اشاره به رشد تعداد ورزشکاران بانوی کشورمان اظهار کرد: در ورزش بانوان سرمایه گذاری نکرده و شعار داده‌ایم با این حال برنامه جدی توجه ویژه به این قشر خواهدبود. 

 کوهپایه‌زاده افزود: سیاست برنامه‌های فدراسیون در برنامه راهبردی ۴ ساله چند موضوع بود که یکی از این بحث‌ها مربوط به بانوان است. 

وی تصریح کرد: فدراسیون جانبازان از ۶۶ ورزشکار اعزامی به مسابقات پارالمپیک پاریس ۴۵ نفر را می‌فرستد که از این ۴۵ نفر ۳۷ تا آقا و نفر ۸ خانم هستند، در حالی که در مسابقات دور قبل که توکیو بود، ۴۲ نفر اعزام شدند که از این تعداد ۳۷ آقا و ۵ نفر خانم بود و نهایتا آمار ۵ بانو به ۸ نفر رسیده است.

کوهپایه‌زاده بیان داشت: با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در بخش بانوان داریم باید بیشتر هزینه کنیم تا به عدالت نزدیک‌تر شویم.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان در بخش دیگری از سخنانش گفت: بودجه موجود در کشور باید به درستی توزیع شود و ورزش یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای این مهم است و می‌تواند علاوه بر شور و نشاط اجتماعی، سلامتی و شادکامی را در جامعه به همراه داشته باشد.

کوهپایه‌زاده افزود: در پایان سال ۱۴۰۲ از وزارت ورزش افزایش بودجه داشتیم که برای مسابقات المپیک و پارالمپیک نبود، فقط درخواست جامعه ورزش بود که باعث شد بودجه بهتری نسبت به پارسال از وزارت ورزش دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیارد تومان در بودجه امسال بابت تجهیزات ورزشی دیده شده است که سهم هر استانی به طور مساوی برابر ۳۰۰ میلیون می‌شود و استان‌هایی که فعال‌تر هستند و تلاش بیشتری بکنند بیشتر بودجه دریافت می‌کنند.

کوهپایه‌زاده توجه به ورزش همگانی و استعدادیابی را از دیگر برنامه‌های این فدراسیون برشمرد.

وی نگاه دیگر فدراسیون را به بحث آموزش و توسعه علمی دانست و بیان داشت: مهمترین موضوع نداشتن مربیان کار بلد و نداشتن دانش فنی است که در این استان مربیان کاربلدی است و ما باید دانش فنیِ روزِ دنیا را جبران کنیم و خوشبختانه کرمان جزو استان‌هایی است که دانشگاه‌های خوبی دارد و همواره جزو پنج دانشگاه برتر کشور بوده اند و باید قدر حضور این اساتید صاحب نام را بیشتر بدانید.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان گفت: بحث سرمایه گذاری و توسعه مشارکت‌های اجتماعی نیز خوب اجرا شده است؛ ولی هنوز هم جای کاردارد.

کوهپایه‌زاده افزود: در ورزش خیرین به نسبت منابع مالی که دیده می‌شود، مشارکت زیادی ندارند؛ مثلا در بحث مدرسه سازی و بیمارستان سازی بیشتر پیشتاز هستند ولی در بخش ورزش منابع زیادی را نمی‌بینیم که خیرین کار کرده باشند.

وی تصریح کرد: مملکت ما بی منبع نیست و کمبود مالی ندارد؛ ولی متأسفانه تخصیص‌های آن کمی ایراد دارد.

کوهپایه‌زاده افزود: در هفته تربیت بدنی به مناسبت روز پارالمپیک و هفته تربیت بدنی یک مسابقه فراگیر جوانان کشور داریم و امیدواریم بتوانیم منابعی بگیریم و به پشتوانه آن بتوانیم به استان‌ها کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به راه اندازی رشته‌های جدید اشاره کرد و بیان داشت: امسال رشته‌های جدیدی مانند مچ اندازی و شمشیر بازی را را ه اندازی می‌کنیم و سال آینده مسابقات جوانان آنها را برگزار می‌کنیم که هم کم هزینه هستند و هم فرصت بسیار خوبی برای حضور همه ورزشکاران خانم و آقاست و به زودی انجمن آن‌ها تشکیل می‌شود.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان به میزبانی کرمان در رقابت‌های قهرمانی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تردد‌های این مرکز به نسبت بقیه استان‌ها راحت‌تر است، می‌توانیم در رشته‌های مختلف میزبانی را بپذیریم.

کوهپایه‌زاده افزود: در هر حال استان کرمان در برخی مسائل خوب عمل کرده و باید تمام توانمان را بگذاریم برای تامین منابع پایدار، درست و به اندازه؛ چرا که ورزش جایی است که می‌تواند احساس سلامتی را در جسم و روان ایجاد کند و این تناسب وجود دارد و تا زمانی که ارتقاء بودجه‌ای رخ ندهد باید مدیریت منابع کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه ما نسبت به کسب و کار ورزش خیلی خوب آشنا نیستیم؛ این درحالیست که ورزش یک بیزینس است و باید بدانیم چطور از طریق آن حمایت و اسپانسر بگیریم.

کوهپایه‌زاده بر متناسب سازی زیرساخت‌ها و افزایش منابع کشور برای سلامتی و ورزش همگانی تأکید کرد.
 
وی قول مساعد دارد از همه استعدادها، قابلیت‌ها و توان همه مربیان و کارشناسان استان کرمان در فدراسیون استفاده کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار