مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تشخیص اینکه مصادیق شغل خبرنگاری مانند سردبیر، عکاس خبرنگار و مدیرمسئول جزو مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند، طبق قانون برعهده کمیته بدوی و منوط به تایید آن است.

کمیته‌های بدوی استانی مشاغل سخت و زیان آور به منظور تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور، براساس ضوابط و سیاست گذاری‌های شورای عالی حفاظت فنی و مقررات مربوطه در ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان‌ها تشکیل می‌شوند.

محمدامین بابایی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور در سال ۱۳۸۵ اصلاحاتی داشته و تشخیص مصادیق شغل خبرنگاری در این حوزه برعهده کمیته بدوی گذاشته شده است.

او افزود: این طور نیست که کمیته‌های بدوی مشاغل سخت و زیان آور، شغل خبرنگاری را حذف کرده باشند چرا که طبق قانون شغل خبرنگاری در ماهیت جزو مشاغل سخت و زیان آور بوده و اجرای قانون الزامی است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: طبق موضوع تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد، مشاغل سخت و زیان آور به ۲ گروه الف و ب تقسیم می‌شوند.

بابایی بیان کرد: گروه الف مشاغلی هستند که ماهیت سخت و زیان آوری ندارند و کارفرما می‌تواند با انجام یک سری تغییرات فنی و مهندسی و اقدامات کنترلی، صفت سخت و زیان آوری را از آنها حذف کند و ماده ۳ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، کارفرما را مکلف کرده است که آن شغل را از حالت سخت و زیان آوری خارج کند.

او تصریح کرد:، اما گروه ب این مشاغل ماهیتا سخت و زیان آور هستند و شرایط آن توسط کارفرما قابل تغییر نیست که خبرنگاری جزو گروه ب محسوب می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور مصوب سال ۱۳۸۰ عنوان "خبرنگاری" را جزو مصادیق سخت و زیان آور آورده و مصادیق آن شامل عکاس خبرنگار، سردبیر، خبرنگار عکاس، دبیر سرویس، معاون و دستیار دبیر سرویس را هم مشمول آن دانسته است.

بابایی اظهار کرد: اما این آئین نامه در سال ۱۳۸۵ با تغییراتی همراه بود به طوری که عنوان "خبرنگاری" را جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان آور آورده، اما تعیین مصادیق آن را منوط به تایید کمیته بدوی دانسته است.

او افزود: به استناد بند ۳ ماده ۱۱ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور مصوب سال ۱۳۸۵، خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است، اما دیگر کارمند اداری، دبیر و سردبیر و ... مصادیق آن به شمار نمی‌رود لذا تعیین مصادیق شغل خبرنگاری توسط کمیته‌های سخت و زیان آور مشخص می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: افرادی که عنوان غیر از خبرنگاری دارند و در رسانه‌ها مشغول کار هستند، درخواست آنها برای برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور منوط به بررسی آن در کمیته بدوی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار