صدوشصت‌وپنجمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان هشتم مردادماه، با حضور رییس و ۹ تن از اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

صدوشصت‌وپنجمین نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان و آخرین جلسه از سومین سال ششمین دورۀ شورا، هشتم مردادماه، با حضور رییس و ۹ تن از اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رییس شورا گفت: روز گذشته، شاهد تنفید حکم ریاست‌جمهوری آقای پزشکیان توسط رهبر معظم انقلاب بودیم؛ سخنان دکتر پزشکیان در این مراسم بسیار امیدوارکننده بود و از خداوند متعال می‌خواهیم به ایشان توفیق دهد که بتوانند به صحبت‌هایشان عمل کنند.

علیرضا نادری، افزود: محور صحبت‌های رییس‌جمهور، حکومت‌کردن بر مبنای انصاف و عدالت بود، اگر عملکرد ایشان هم در این راستا باشد، یقیناً مردم همراه‌شان خواهند بود.

سپس، سیدمحمد موسوی، دبیر شورا، مصوبات کمیسیون‌ها را قرائت کرد. وی به درخواست شهرداری جهت پرداخت مطالبۀ شرکت آسانسور صعود بالابر کرمان اشاره کرد که مبلغی بابت خدماتی که این شرکت در سال‌های گذشته به شهرداری ارائه کرده، از محل دیون عمرانی در سال‌جاری پرداخت شود که این موضوع با ۹ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه، موسوی، به مصوبۀ کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا در ارتباط با پرداخت وام به نیرو‌های شرکتی شهرداری اشاره کرد.

شهردار کرمان در این رابطه بیان کرد: این موضوع دغدغۀ شورا بود و ما هم پیگیری کردیم و جلسات متعددی با بانک‌های ملت، شهر و رسالت داشتیم.

محسن تویسرکانی، خاطرنشان کرد: برخی نیرو‌هایی که برای شهرداری کار می‌کنند، به‌دلیل وضعیت قراردادی خود، امکان دریافت تسهیلات ندارند، برای حل این مشکل، رایزنی کردیم؛ از آنجاکه تعداد این نیرو‌ها زیاد است، مقرر شد تا زمانی که زیرساخت این مهم فراهم شود که دستور داده شده با فوریت انجام شود، به تعدادی از نیرو‌ها که مشکل مالی دارند و تقاضای وام داشتند، زودتر تسهیلات پرداخت شود که در حال پیگیری است.

مصوبۀ کمیسیون با ۱۰ رأی موافق، تصویب شد.

سپس، موسوی بیان کرد: شهرداری، دستورالعملی را درخصوص طرح «مدیریت دانش» در شهرداری به شورا پیشنهاد کرده که در کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا بررسی شد.

محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی شورا در این رابطه یادآور شد: دانش سازمانی، مهم‌ترین سرمایۀ هر سازمان است، در کمیسیون به شهرداری تکلیف شد که دستورالعملی را در ارتباط با «مدیریت دانش» تدوین کند و در طرح پیشنهادی شهرداری، تکالیف، وظایف، زمان‌بندی و ساختار، مشخص شده است.

شهردار کرمان هم، در تشریح طرح «مدیریت دانش» بیان کرد: یکی از آفت‌های دستگاه‌های اجرایی این است که انتقال دانش در بستر مطلوب صورت نمی‌گیرد و بعضاً موجب عرف‌های نامبارکی شده و این انتقال غیرتخصصی در بستر کلامی به افراد زیرمجموعه، بعد از گذشت یک دورۀ زمانی منجر به ایجاد یک‌سری رویه‌های غلط در دستگاه‌های اجرایی می‌شود؛ درحالی‌که اجرای طرح «مدیریت دانش» کمک می‌کند از ریل صحیح خارج نشویم.

تویسرکانی، ادامه داد: نکتۀ بعدی اینکه «مدیریت دانش» کمک می‌کند فرهنگ‌سازی مطلوب در حوزۀ شهری و شهروندی و در حوزۀ اداری داشته باشیم؛ ضمن اینکه بستر خوبی برای حضور افراد نخبه و صاحب‌نظر فراهم می‌کند که در راهبری دستگاه و انتقال تجارب، دخالت داده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان هستند که اجرای طرح «مدیریت دانش» بستری فراهم می‌کند که این افراد، ایده‌ها و تجارب خود را ارائه کنند.

موسوی، هم در این رابطه یادآور شد: برای اجرای طرح مدیریت دانش باید نرم‌افزاری خریداری و هزینه شود که امیدواریم این طرح به نحو احسن اجرا شده و تجاربی که طی سالیان کسب شده، به کار گرفته شود و از ثمرات آن بهره‌مند شویم.

درنهایت این موضوع با ۱۰ رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامۀ این نشست، فتح‌الله مویدی، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا بیان کرد: با توجه به رکودی که در بازار زمین حاکم است و مراجعانی داریم که توان پرداخت عوارض و پروانۀ ساختمانی شهرداری را ندارند؛ ما این اختیار را داریم که برای کسانی که توان پرداخت ندارند، در زمینۀ پروانۀ ساختمانی تخفیف دهیم.

سپس، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در همین رابطه، خاطرنشان کرد: در ارتباط با نکته‌ای که آقای مویدی مطرح کردند، پیشنهادی داشتم که با توجه به اینکه مخصوصاً در حاشیۀ شهر، افراد بی‌بضاعتی هستند که نمی‌توانند قدرالسهم را یک‌جا بپردازند، مصوبه‌ای را در آیین‌نامۀ تقسیط بگنجانیم که پرداخت قدرالسهم برای این افراد تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به‌صورت دوساله یا سه‌ساله تقسیط شود.

منصور ایرانمنش، همچنین درخصوص جادۀ دسترسی به آرامستان «بهشت کریمان»، تصریح کرد: یک بانده بودن این مسیر خطرات زیادی دارد و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای رخ دهد؛ پیشنهادم این است که تا زمانی که جاده دوبانده می‌شود، همین مسیر را با استفاده از جداکننده، تبدیل به دوبانده کنند تا از حوادث جدی، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در زمینۀ روشنایی جادۀ دسترسی به آرامستان «بهشت کریمان» هم اگر ادارۀ برق که وظیفۀ ذاتی تأمین روشنایی این مسیر را بر عهده دارد و وظیفۀ خود را انجام نمی‌دهد؛ از آنجایی که خطرات جانی برای شهروندان به‌دنبال دارد، شهرداری در این زمینه اقدام کند.

سپس، عشرت کردستانی، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، اقدامات شهرداری درخصوص فضاسازی شهری در ایام محرم را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: از نیرو‌های شهرداری برگزارکنندۀ سوگوارۀ «سرو سرخ» تشکر ویژه دارم؛ همچنین از نیرو‌های آتش‌نشانی که در همۀ مناسبت‌ها و حوادث در صحنه حاضر هستند و در ایام سوگواری محرم نیز مثل همیشه بیشترین خدمات را ارائه کردند، قدردانی می‌کنم.

وی بیان کرد: استمرار و ادامۀ طرح جهاد آسفالت شهرداری که به بهترین شکل در حال اجراست و رضایتمندی خوبی ازسوی شهروندان در پی داشته است، جای تقدیر و تشکر دارد.

کردستانی، راه‌اندازی کیف‌پول الکترونیکی شهرداری و خدماتی که در این بستر به شهروندان ارائه می‌شود، اقدام شایسته‌ای دانست و افزود: اتمام بهسازی ایستگاه‌های اتوبوس هم یکی دیگر از اقداماتی است که با نظارت و پیگیری شخص شهردار انجام شد.

در ادامه، رییس کمیسیون حقوقی شورا، با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های جدی دولت آیت‌الله رییسی، جهادی کار کردن ایشان بود، افزود: امیدواریم این روحیۀ خستگی‌ناپذیری و بی‌مزد و منت کار کردن، در دولت آقای پزشکیان هم تداوم داشته باشد.

محمد امینی‌زاده، خاطرنشان کرد: ما هم در شورای شهر کرمان تا حدی که باید با دولت همکاری داشته باشیم، کمک می‌کنیم که ایشان و دولت‌شان بتوانند کار‌های بزرگی که دیروز اعلام کردند را انجام دهند.

سپس، حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا، با اشاره به پیگیری و تلاش‌های جدی شهرداری کرمان در تکمیل پروژۀ پیاده‌راه‌سازی میدان «توحید» (ارگ)، ضمن تشکر از همراهی کسبۀ اطراف میدان، خاطرنشان کرد: در بازدید‌هایی که داشتیم متوجه شدم پیمانکار، در حال اجرا و عمل به تعهدات خود است، امیدواریم شهرداری هم متناسب با پیشرفت پروژه، بتواند تعهدات خود را به‌خصوص در ارتباط با پرداخت مطالبات انجام دهد که خدای نکرده توقفی در اجرای پروژه پیش نیاید.

سپس، محمدرضا کمساری، نایب‌رییس شورا با بیان اینکه در یکی دو سال گذشته شاهد سرقت قابل توجه سیم و کابل‌های برق در محله‌ها توسط سارقانی هستیم که عمدتاً از اتباع بیگانه هستند، تصریح کرد: حجم سرقت سیم و کابل‌های برق و خسارتی که به مردم وارد می‌شود، بسیار بالاست و باید تدبیری اندیشید که از این سرقت‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: متأسفانه در این مورد شاهد عدم اقدام سریع نیروی انتظامی هستیم؛ از مجموعۀ زحمتکش نیروی انتظامی در شهر کرمان تقاضا دارم اقدام سریع داشته باشند که می‌تواند بازدارنده باشد.

نایب‌رییس شورا، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به اینکه شهرداری، مجری اقدامات در حوزۀ ترافیک است، افزود: تصمیم‌گیری‌ها در حوزۀ ترافیک در قالب کارگروه شورای ترافیک شهرستان و استان اتخاذ می‌شود؛ اما مردم تقاضا‌هایی از ما دارند و شهرداری را مورد اتهام قرار می‌دهند.

کمساری، با تأکید بر اینکه از شورای ترافیک انتظار داریم ساده‌ترین راه را برای مسایل ترافیکی انتخاب نکنند؛ یادآور شد: در خیابان «شهید رجایی» معبری با عرض غیراستاندارد و کم وجود دارد که در حال حاضر امکان تعریض آن نیست؛ طی روز‌های گذشته بخشی از این خیابان به‌دلیل سوانح و تصادفات متعدد، بسته شده و موجب نارضایتی شدید مردم شده است که تداوم این روند با بازگشایی مدارس موجب تشدید نارضایتی خواهد شد و لازم است راه حل دیگری به کار گرفته شود.

سپس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، بیان کرد: ساعت ۱۷ امروز، چهل‌ودومین نشست محله‌ای اعضای شورا در مسجد «قائم (عج)» برگزار می‌شود.

محمود بابایی، گفت: از شهرداری برای جمع‌آوری تابلو‌های مزاحم از سطح شهر که از میدان «آزادی» شروع شده تشکر می‌کنیم؛ این موضوع از ابتدای این دوره از شورا همواره مورد تأکید بوده است.

در انتهای این نشست، رییس شورا اظهار کرد: از مردم تشکر می‌کنم که با شهرداری در جهت خدماتی که ارائه می‌دهد و با تحمل سختی‌های ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی، همکاری کردند.

نادری، افزود: همچنین بابت قصور‌های احتمالی اعضای شورا عذرخواهی می‌کنم؛ کسی منافع شخصی خود را در نظر نگرفته، اما ممکن است در حین خدمت‌رسانی، قصور‌هایی داشته باشیم ازجمله خود بنده که از مردم عذرخواهی می‌کنم.

برچسب ها: شورای شهر ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار