کمتر از یک ماه دیگر به اربعین حسینی مانده و مردم و مسئولان این دیار مُهیای قدوم زوار برای عبور از مرز مهران و وصل شدن به دریای عشق و دلدادگی هستند.

پل زائر تا میدان اربعین و پایانه مرزی شهید "حاج قاسم سلیمانی" به طول ۱۱ کیلومتر "طریق القدس" زائران اربعین حسینی است، این مسیر روزگاری در هشت سال دفاع مقدس، قدمگاه شهدایی بوده که با تمام وجود در برابر دشمن بعثی ایستادگی و در "هَلت‌ها و تپه ماهورهای" دشت مهران، بر فراز قلاویزان و ارتفاعات کله قندی، میمک و تپه شنی، جان خویش را در راه دفاع از این مرز و بوم فدا کردند.

هر قدمی که در این مسیر گام می‌گذاری بوی و عطر شهیدان به مشام می‌رسد، طول مسیر ۱۱ کیلومتر منقش به تابلوهای از تمثال شهدای هشت سال دفاع مقدس، با لبخندی بر گوشه لب و حرف‌هایی بسیار، گویا آن‌ها تُرا می‌خوانند به این راه، راهی که خون‌ها پای آن داده شد تا معبری برای رسیدن به کربلای معلی از میان صدها مین کاشته شده دشمنان بعثی و نظام استکباری باز شود و امروز به برکت پرچم و نهضت حسینی(ع) و خون همان شهدای بزرگ، ایلام نه تنها معبر، دروازه ورود به کربلای معلی است.

قریب به ۲۱ سال از سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی و سال ۱۳۸۱ هجری شمسی می‌گذرد، با این رویداد بزرگ، زمزمه‌های عاشقان کربلا برای سفر به عتبات عالیات در نقاط مختلف کشور آغاز شد، زمزمه‌ای که جان و روح مردم ایران و شیعان جهان را در مسیر احیای حرکتی بزرگ مانده از غم و اندوه زینب(س) در چهلم برادر و شهدای کربلا قرار داد - اربعین سید و سالار شهیدان- و امروز اربعین میعادگاه میلیون‌ها عاشق از سراسر دنیا است که راه کربلا را در پیش می‌گیرند تا این حرکت بزرگ میلیونی، خاری در چشم دشمنان اسلام گردد.

محرم که می‌شود و تاسوعا و عاشورا که در پی هم می‌آیند، مردم ایلام آماده میزبانی و خادمی راهیان بزرگترین حرکت و پیاده‌روی جهان می‌شوند- اندک اندک جمع مستان می‌رسند، قرارها گذاشته و مقدمات کار آغاز می‌شود، هماهنگی برای برپایی موکب‌ها و استقبال از اولین گروه زائران حسینی در مسیرهای منتهی به مرز مهران، در دستور کار قرار می‌گیرد.

زوار اربعین حسینی چند مسیر در استان ایلام برای رسیدن به مرز مهران دارند، مسیرهای پر تردد "کرمانشاه- جاده حمیل- سرابله- ایلام و مهران"، استان خوزستان- اندیمشک- دهلران- مهران"، "استان لرستان- پلدختر- دره‌شهر- ایلام - مهران" و "استان لرستان- پل سیمره- ایوان- ایلام- مهران" است که در روزهای منتهی به اربعین، این مسیرها قدمگاه زوار برای رسیدن به کوی حضرت دوست می‌شوند و در این میان نیز مردمان باصفای ایلام که خادمی زوار را برای خود افتخاری بزرگ می‌دانند در طول این مسیرها تا مرز مهران از زوار استقبال و پذیرایی و یا حسین(ع) گویان بدرقه مسیر عشق و دلدادگی می‌کنند.

در مقایسه با گذشته امروز مسیر ایلام به مهران با چهار خطه شدن، نقش مهمی در راستای تسهیل در تردد زوار، روانی تردد خودروها و جلوگیری از ایستایی و توقف طولانی مدت رانندگان و زوار در طول این مسیر ایفا می‌کند و پارکینگ‌های بزرگ اربعین(یک و ۲) قبل از شهر مهران، گنجایش پارک بیش از ۱۰۰ هزار خودرو را فراهم کرده است و امسال نیز پارکینگ دیگری در مرز مهران قبل از پایانه( میدان اربعین) نیز احداث شده که این امر نیز برای رفاه حال زوار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اما قرار است که روز سه شنبه هفته جاری رزمایش آمادگی ارائه خدمات رسانی به زوار در مرز مهران با حضور همه اعضای و کمیته های عضو ستاد اربعین استان ایلام برگزار شود و این در حالی است که رزمایش مدیریت ترافیک در پایانه برکت مرز مهران به منظور آمادگی برای چگونگی گردش ترافیکی ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین حسینی، نحوه ورود و خروج ناوگان اتوبوسی برای پیاده‌ و سوار کردن زائران در پایانه برکت اجرا شد.

استاندار ایلام با اشاره به برگزاری رزمایش آمادگی ارائه خدمات رسانی به زوار در مرز مهران، گفت: این رزمایش در سطح پایانه مرزی شهید حاج قاسم سلیمانی، پایانه مسافربری شهید رئیسی(برکت)، پارکینگ‌های بزرگ اربعین و مرز مهران اجرا می‌شود و در این رزمایش به طور عملی، خدمات و آنچه که برای تسهیل در تردد زوار در نظر گرفته شود، ارائه می شود و نواقص و مشکلات در این رزمایش رصد و تا قبل از اربعین برای رفع آنها اقدام خواهد شد.

حسن بهرام نیا بیان کرد: همه امکانات و تجهیزات مربوط به اربعین حسینی از ابتدای ماه صفر در مرز مهران برای استقبال و پذیرایی از زوار مستقر خواهد شد و همه مدیران ملزم هستند که پروژه‌ها و طرح های نیمه تمام مربوط به اربعین را تکمیل و تسهیلات لازم را برای خدمات رسانی به زوار فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه خدمت به زوار و در اربعین حسینی، نشأت گرفته از ارادت به اهل بیت و امام حسین(ع) است، همه مدیران باید پای کار باشند و امروز با همه مدیران اتمام حجت می‌شود که اگر به هر دلیلی نمی توانند پای کار باشند اعلام کنند که اقدام لازم در این زمینه انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز ار فراهم کردن شرایط لازم برای تسهیل در تردد زوار اربعین در طول مسیرهای منتهی به مرز مهران خبر داد و گفت: پایانه مسافری برکت در مرز مهران آماده حضور زوار اربعین است.

سید زاهدین چشمه خاور با اشاره به اینکه این پایانه ظرفیت ورود و خروج روزانه ۲ هزار دستگاه اتوبوس را دارد، افزود: این پایانه در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار روزانه گنجایش ورود و خروج بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس را دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تمهیدات انجام شده در ایام اربعین حسینی بیش از هفت هزار دستگاه اتوبوس کار جابجایی زوار از پایانه برکت به اقصی نقاط کشور انجام دهند، ابراز کرد: با توجه به حجم مسافران و پیش بینی افزایش دمای هوا در ایام اربعین، اقدامات لازم در این پایانه در راستای رفاه حال زوار از جمله ایجاد سایه بان، برپایی موکب، اسکان موقت و استراحت زوار و تامین آب خنک انجام شده است.

چشمه خاور با اشاره به برگزاری رزمایش مدیریت ترافیک در پایانه برکت مرز مهران با حضور نمایندگان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های کشور برگزار شد، افزود: این رزمایش با هدف اجرای اقدامات موثر برای روان‌سازی ترافیک در پایانه برکت و برنامه‌ریزی جامع برای جابه‌جایی زائران اربعین حسینی با استفاده از ناوگان اتوبوسی به نقاط مختلف کشور انجام شد.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام و مسئول کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام در ایام اربعین ۳۴۰ موکب در راستای خدمات‌رسانی به زوار در این استان فعالیت دارند که از این تعداد، ۱۲۰ موکب در شهر و مرز مهران به زوار خدمات‌رسانی خواهند داشت.

قاسم حقیقت ابراز کرد: حدود ۸۰ آشپزخانه خانگی نیز با کمک خیرین و مردم استان در ایام اربعین برای پخت غذای گرم فعالیت می‌کنند و از یک هفته گذشته نیز کار دپو کردن آب بسته بندی در سردخانه‌های ایلام و مهران و دیگر نقاط استان برای توزیع در میان زوار در ایام اربعین آغاز شده است.

وی تصریح کرد: جانمایی مواکب در مرز مهران، نقاط مختلف استان و مسیرهای تردد زوار منتهی به مرز مهران، بر اساس طرحی که به ستاد اربعین حسینی استان ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود انجام خواهد شد.

بسیاری از زوار که طول سال های گذشته مرز مهران را برای تردد به عتبات عالیات در اربعین حسینی انتخاب کرده‌اند شاید به یاد داشته باشند که در چنین ایامی خانه‌های مردم ایلام و مهران و دیگر نقاط استان در مسیر تردد زئران کوی دوست، موکب و میزبان آنان بودند و خود نیز خادم زوار- در چنین روزهای در مسیر تردد زائران پلاکاردهایی با عنوان اسکان رایگان چشم‌نواز است- گروه‌های مردمی نیز هر کدام از دستش که بر می‌آید در میادین و مسیر تردد زوار آنچه که در توان دارد در طبق اخلاص می گذارد تا در اجر قدم‌ها و پیاده روی زوار خود را سهیم کند و چه صحنه‌های زیبایی از عشق مردم ایلام برای خادمی زوار که خلق می‌شود.

بی‌شک اربعین حرکتی مردمی و فرهنگ‌ساز برای تبیین و انتقال پیام عاشورای حسینی است، اربعین حسینی حرکتی زینبی(س) است که مردمان را سراسر جهان با شنیدن نام حسین(ع) به تکاپو و جریان در آورده تا قطره قطره خود را به دریای بی کران میلیونی انسان‌های عاشق برسانند تا از این خوان گسترده برای خود توشه‌ای برچینند و در راه حضرت دوست گام بردارند.

کمتر از یک ماه دیگر با روز یکشنبه چهارم شهریور مصادف با اربعین حسینی مانده و این روزها مردم و مسئولان ایلام در تکاپوی فراهم کردن میزبانی شایسته از زوار هستند، میزبانی که مدال افتخاری برای مردم این دیار است، مدالی که بر سینه مردمان این سامان‌ می‌درخشد و چه زیباست این همه شور و اشتیاق برای اربعینی دیگر، برای خدمتی به زوار کوی دوست.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.