درآمد گمرکات استان مرکزی در دولت سیزدهم ۴۸۰ درصد و ارزش صادرات ۵۶ درصد افزایش یافت.

استاندار مرکزی در آئین تجلیل از صادرکنندگان استان مرکزی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم با هم‌فزایی موفقیت‌های خوبی کسب شد، گفت: نرخ بیکاری استان ۳.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴.۸ درصد رسیده که بین ۳۱ استان کمترین نرخ بیکاری است، این عدد کمترین نرخ بیکاری از دوران دفاع مقدس تاکنون است.

مخلص الائمه افزود: مساعدترین فضای کسب و کار متعلق به استان مرکزی است و براساس آخرین گزارش اتاق بازرگانی ایران، این استان نخستین رتبه فضای کسب و کار را کسب کرده است. شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی نیز رتبه سوم کشور کسب کرد که نشان‌دهنده تعامل بین بخش دولتی و خصوصی است، همچنین طبق آخرین گزارش استان مرکزی در تحقق اشتغال تعهد شده، رتبه دوم کشور را به دست آورده است.

او گفت: استان مرکزی در میان ۱۰ استان نخست کشور در حجم صادرات غیرنفتی قرار دارد، اما از آنجایی که استان ما در مرکز کشور قرار دارد، طبیعتاً برخی از صادرات استان در استان‌های مرزی انجام می‌شود که با این احتساب بین پنج استان کشور هستیم. در دولت سیزدهم بالغ بر ۴ میلیون و ۷۸۰ تن محصول به ارزش ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار بوده از استان مرکزی صادر شد که بیانگر رشد ۵۴ درصدی وزن و افزایش ۵۶ درصدی ارزش صادرات است.

مخلص‌الائمه این را هم گفت که در دولت سیزدهم ارزش تجارت خارجی استان مرکزی ۵ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار بوده است همچنین درآمد گمرکات استان در این مدت رشد ۴۸۰ درصدی داشته است. ارزش افزوده محصولات صادراتی استان مرکزی به نسبت میانگین کشور دو برابر است و نشان می‌دهد کالا‌های استان به کالا‌های نهایی نزدیک‌تر است.

کشورمان جزو معدود کشور‌های صادرکننده آب سنگین است و ارزش آب سنگین استان مرکزی هر کیلو حدود ۸۰۰ دلار است که نشان می‌دهد فناوری و تکنولوژی در افزایش ارزش افزوده کالا‌های صادراتی نقش مهمی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.